• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2010-01-25 17:53:50 följande:
    Nä, det är nog ett bra val. 
    Att inte flytta dit alltså...
  • evaoregon

Nä, någon sådan stat har jag inte heller lyckats hitta...{#lang_emotions_frown}

Trycksvärta skrev 2010-01-25 17:02:39 följande:
    Finns det nånstans där det är trevligt väder och inga frekvent återkommande naturkatastrofer? Jag har inte hittat nån.
  • evaoregon
    Trycksvärta skrev 2010-01-25 17:02:39 följande:
    Ja, puh! Jag hinner knappt LÄSA vad alla skriver, än mindre kommentera! Jag kör ett snabbrace nu... Varför här: Min man är amerikan, han har jobbat i Sverige. Mac and Cheese (Kraft's paket): Blä, luktar som Doggy hundmat. Barnen älskar det däremot. Chicken soup: Campbells, näe. Progresso: ganska ok. Faktiskt gott när man känner sig uggig. Stater och väder: Finns det nånstans där det är trevligt väder och inga frekvent återkommande naturkatastrofer? Jag har inte hittat nån. Am. medborgarskap: Jag fyllde glatt i hågen i det mesta i ansökan (har stakat upp mig lite på datumen på Sverigeresorna) men sen på slutet blev det tvärstopp för mig för jag måste ta mig en ordentlig funderare! Hur ställer ni er till följande frågor: - Are you willing to take the full Oath of Allegiance to the United States? - If the laws require it, are you willing to bear arms on behalf of the United States? Så här går eden: "I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreign prince, potentate, state, or sovereignty of whom or which I have heretofore been a subject or citizen; that I will support and defend the Constitution and laws of the United States of America against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; that I will bear arms on behalf of the United States when required by the law; that I will perform noncombatant service in the Armed Forces of the United States when required by the law; that I will perform work of national importance under civilian direction when required by the law; and that I take this obligation freely without any mental reservation or purpose of evasion; so help me God" Eftersom jag kommer att behålla mitt svenska medborgarskap så känns det svårt att svära trohet åt det ena landet och avsvära sig trohet till det andra medborgarlandet. Alltså jag förstår att de vill att medborgarna ska vara trogna det landet man tillhör, men när man tillhör två?? Hur har ni andra tänkt som antingen är am. medborgare (men fortfarande känner att ni står med en fot i båda länder, typ, alltså inte ni som för alltid tänker stanna här i USA) eller kommer att bli???
    Jag har svutit eden och blivit medborgare här.  Jag tar den nog inte så bokstavligt för jag har kvar mitt svenska medborgarskap och även mina barn har dubbla.  Att bära vapen för USA tror jag inte blir aktuellt eftersom jag är lite gammal för det.  {#lang_emotions_wink}  Faktum är att jag har sett till att barnen även har svenska medborgaskap och kan flytta dit om det skulle bli aktuellt med något "storkrig" i framtiden då alla yngre kallas in (typ nytt Vietnam).  Jag känner flera stycken här som har dubbla medborgarskap åt sina barn av just den anledningen. 
  • evaoregon
    LAMadde skrev 2010-01-25 17:19:06 följande:
    swedishmama: Jag hade ju tänkt ansöka om medborgarskap, men nu kommer jag inte hinna det innan vi flyttar. Jag har en del kompisar som också sagt att som aldrig vill ha dubbla-medborgarskap just pga krig och allt sånt. Men.. jag tänker såhär. Hur många människor bor i usa? Vad är risken att dom skulle skicka ut en mamma i 30års åldern i krig? Väldigt väldigt väldigt liten (om det inte va frivilligt dvs). Och sen att välja sida skulle väl bara bli aktuellt om sverige och usa började kriga, och att det skulle hända låter väääldigt otroligt.
    Nä, risken att du ska skickas ut i krig är nog väligt liten...  Jag ser inte så stora problem med dubbla medborgarskap.  Jag gillar att jag kan rösta här i USA och få lite inflytande i de land där jag bor.  Här röstar man om allt möjligt lokalt också så det känns bra att kunna vara med och delta.
  • julmusten

Swedishmamma, det ar ju bara en formalitet att saga allt det dar. Det ar pa det stora hela mycket battre att vara amerikansk medborgare i USA an att inte vara det, sa finns chansen att bli det sa tycker jag man tar den. Jag avsager ju mig inte mitt svenska medborgarskap och kanner mig lojal till Sverige med.

Vad det galler att mojligtsvis bli drafted i krig, sa tror jag som sa manga andra att vi ar for gamla. Och om det nu skulle handa skulle jag faktiskt aka till Sverige. Fast forst maste jag ju bli amerikansk medborgare.

• Mealla

Icefalk,

jag traffade min man har och han ar irlandare med amerikanskt medborgarskap. Jag pluggade har och ar faktiskt nojd med min undergraduate, (bachelor) Jag pluggade ekonomi och jag tycker min examen ar likvardig en svensk, absolut. 
    swedishmamma, 
    min man har dubbla medborgarskap och amerikanska staten kan inte tvinga en att saga upp sitt gamla medborgarskap, sa the oath ar nog mer symbolisk an nagonting annat, sedan ar det sallan de draftar nagon over 30 ar som har familj, sa risken att bear arms ar inte speciellt stor heller. Jag tror snarare att de skulle vara intresserad av en om man besitter nagon specialkompetens av nagot slag, men jag tror det ar valdigt liten risk att faktiskt hamna i vapnad strid. 
  • Mealla

och jag stavar som en kratta.....

det blaser valdigt har idag, pa vagen till barnens forskola sa hade 2 trad blast ner, din man ar nog himla busy om han jobbar idag julmusten....
  • evaoregon
    julmusten skrev 2010-01-25 18:14:05 följande:
    Swedishmamma, det ar ju bara en formalitet att saga allt det dar. Det ar pa det stora hela mycket battre att vara amerikansk medborgare i USA an att inte vara det, sa finns chansen att bli det sa tycker jag man tar den. Jag avsager ju mig inte mitt svenska medborgarskap och kanner mig lojal till Sverige med. Vad det galler att mojligtsvis bli drafted i krig, sa tror jag som sa manga andra att vi ar for gamla. Och om det nu skulle handa skulle jag faktiskt aka till Sverige. Fast forst maste jag ju bli amerikansk medborgare.
    Av vad jag läst på nätet så kan man anmäla sig till det militära t om 34 års ålder så jag gissar att inte så många över 35 skulle bli inkallade vid en ev draft.  Nu har man ju inte haft en draft sedan Vietnamkriget, men skulle det mot förmodan hända i framtiden så är det ju bra att ha en bakväg ut (kunna flytta till Sverige). 
  • Trycksvärta

LAMadde och Evaoregon:
    Nej, jag tror inte att risken för krig mellan Sverige och USA är nära förestående. Men är jag som person villig att bära vapen för USA? Det är det som är frågan för mig.
    Sen är oath of Allegiance lika för alla oavsett om du är mamma, 30, eller vadhelst. Så det är helt ok att stå där med handen på hjärtat och svära trohetseden men tänka att "det gäller inte mig eller jag tar det inte bokstavligt" tycker ni? Har jag fattat det rätt?

• Trycksvärta

Haha, jag blir så ofta avbruten vid datorn att mina inlägg kommer efter andra har svarat...
    Så trohetseden är symbolisk alltså enligt de flesta som har svarat.
    Överhuvudtaget skulle ni bära vapen för något utav länderna om inte alla "nu är det ju så att..."?? Bara nyfiken.

Svar på tråden USA tråden!