• Emeliie89

gravida i linköping?! :)

Hej! Jag är gravid i vecka 11 och söker andra gravida i Linköping :) kanske kan gå promenader framöver och prata om saker vi funderar över :) vore kul att få kontakt med er!

• Svar på tråden gravida i linköping?! :)
  • Honey1982
    sannax02 skrev 2010-06-09 09:36:43 följande:
    Jaha, då var BF passerat men ingen bebis än :(  Vid minsta lilla förvärk tänker jag NU är det dags, nu sätter det igång, men icke!

Någon annan som har några känningar i förtid?
    Jag hade känningar redan från 6 veckor i förtid men han kom på BF ändå.

Är det nån som kan luncha på stan den 23:e? Nu är jag ute i goood tid här
    ♥ Adam 060123 ♥ Tvåan 100914 ♥
  • EnAnka

Jag är i örebro nu och tänkte föda här så någon fika hinns det inte med. Kan dock uppdatera lite om läget. Är ganska trött men inte så farligt ändå. Får ofta på kvällarna, särskilt om jag tagit en promenad, ett kraftigt tryck neråt som strålar ut på insidan av låren. Hoppas det betyder att det håller på att hända något. Har ju förvärkar också men det har jag haft hur länge som helst så de struntar jag väl lite i.

I övrigt har det sparkats hejvilt på sistone. Nu gör det ont tycker jag! Sparkar så hårt och länge så jag blir alldeles knäpp:P Börjar känna att bebisen är mer än välkommen ut nu. BF 21 juni. Lycka till alla!

• Cecilia02
    Honey1982 skrev 2010-06-10 08:14:31 följande:
    Jag hade känningar redan från 6 veckor i förtid men han kom på BF ändå.

Är det nån som kan luncha på stan den 23:e? Nu är jag ute i goood tid här
    För min del skulle det funka med fika den 23:e om det inte har hänt något innan dess (har BF den 1 juli). Har börjat känna mig trött på sista tiden men har nu slutat jobba vilket underlättar en hel del. Har inte börjat känna några förvärkar, det enda är att jag har sammandragningar lite oftare vid aktivitet än vad jag hade tidigare. Är det någon här som hört talas om avnavling efter förlossningen och hur Linköpings sjukhus ställer sig till det?
  • sannax02
    Cecilia02 skrev 2010-06-15 10:15:15 följande:
    För min del skulle det funka med fika den 23:e om det inte har hänt något innan dess (har BF den 1 juli). Har börjat känna mig trött på sista tiden men har nu slutat jobba vilket underlättar en hel del. Har inte börjat känna några förvärkar, det enda är att jag har sammandragningar lite oftare vid aktivitet än vad jag hade tidigare. Är det någon här som hört talas om avnavling efter förlossningen och hur Linköpings sjukhus ställer sig till det?
    Hej!

Jag ramlade in på ett forum där sen avnavling förespråkades och tog därför upp det med min barnmorska igår. Hon sa att man generellt, efter att detta börjat diskuteras mer på de flesta sjukhus, bla Linköping, nu väntar lite med avnavlingen, låter navelsträngen pulsera lite innan den klampas. Livmodersammandragande (som också diskuterades i det forum jag var inne på) ger man däremot på ren rutin i förebyggande syfte utan att vänta och se om det egentligen behövs och därmed blir det rätt bråttom att få ut moderkakan.
  • mia567

Jag födde min dotter i mars förra aret i Linköping, da var det sen avnavling och dom väntade även trots att dottern hade svart med andningen.

Tror inte heller livmodersammandragade ges pa rutin, jag fick det men först efter att en läkare tillkallats och bedömt att det behövdes.

• lolca

I morgon är det beräknad födsel för mig.. Men det känns inte som om det är på gång. Har ställt in mig på att det blir av runt midsommar så jag inte blir tokig!

Min barnmorska föreslog hinnsvepning om jag vill det i nästa vecka, är det någon av er som har gjort det?

• sannax02
    mia567 skrev 2010-06-16 16:48:09 följande:
    Jag födde min dotter i mars förra aret i Linköping, da var det sen avnavling och dom väntade även trots att dottern hade svart med andningen.

Tror inte heller livmodersammandragade ges pa rutin, jag fick det men först efter att en läkare tillkallats och bedömt att det behövdes.
    Det låter ju bättre än vad min BM sa, tycker jag!  :)

Lolca, hinnsvepning var inte alls farligt tycker jag. Jag trodde att det var samma sak som håltagning på hinnorna (vilket tydligen gör rätt ont har jag hört) men det var det inte alls. Gjorde det i måndags och enligt min BM kunde det sätta igång förlossningen efter ett par dagar (dvs. idag) men fortfarande inga tecken på det...så vi får väl se :), kanske ses på förlossningen. Vi har fått tid för bedömning av igångsättning på måndag, så senast om en vecka ska bebben vara ute, vare sig den vill eller ej!

Lycka till alla som är på gång nu snart!
  • Emily02

Oh vad spännande det är nu när ni är flera som går och väntar på sluttampen!

Själv har jag precis slutat jobba denna veckan och ska nu börja min väntan här hemma. Det är tre veckor kvar men det känns bra med lite vila. Behöver det för blodtrycket är högt så jag får gå på kontroll varje vecka, äggvita fanns det inte sist jag kollade så det var skönt.

• lolca
    Emily02 skrev 2010-06-17 11:12:24 följande:

Själv har jag precis slutat jobba denna veckan och ska nu börja min väntan här hemma. Det är tre veckor kvar men det känns bra med lite vila. Behöver det för blodtrycket är högt så jag får gå på kontroll varje vecka, äggvita fanns det inte sist jag kollade så det var skönt.
    Vad skönt! :) Inte roligt om man skulle få havandeskapsförgiftning så här i slutet.
  • Honey1982
    Emily02 skrev 2010-06-17 11:12:24 följande:

har det funkat bra att jobba så länge? håller tummarna för att det inte är havandeskapsförgiftning.
    ♥ Adam 060123 ♥ Tvåan 100914 ♥
Svar på tråden gravida i linköping?! :)