Inlägg från: Jolinsfaster |Visa alla inlägg
  • Jolinsfaster

bf-juni västerås

Tänk vad lätt det kan vara att bestämma namn ibland. Tog upp namnet Robin med maken igen, så mitt under tennissemifinalmatchen Robin Söderling mot nån tjeck (?) bestämde vi att om Söderling vann matchen skulle bäbisen få heta Robin (trots att makens lillebrors bästa kompis heter det). Var nog den mest spännande matchen jag hört på radion... och Robin vann! Så nu var det bestämt också. Skönt.

Tack Lady för promenadsällskapet. Så mycket lättare att gå med sällskap, men var tvungen att vila lite på soffan när jag kom hem. Sol och två x en timmes promenad tar på krafterna.

Trevlig helg på alla och lycka till på söndag ni som skulle träffas på bb.

• Jolinsfaster

Det verkar som det gick lite sådär med er date på förlossningen igår..? Iallafall för dig Perni. Hoppas att den lille/lilla vill komma ut snart! Så himla bra kan det väl inte vara i magen tycker man. Samma sak till dig MaraFara. Hur gott kan Melvin ha där inne i magen egentligen?!

Nu har maken packat sin "bb-väska" = en Ica Maxi-påse med ett ombyte, så nu är han redo. Jag däremot har inte packat än utan bara skrivit upp vad jag ska packa. Kanske börjar bli dags att ta tag i det där. Har iallafall lovat honom att försöka knipa ev förlossning fram till fredag då han har sin omtenta. Efter det är det helt fritt fram för bäbis att komma. Vore iochförsig förargligt om vattnet skulle gå när jag är på Arbetsförmedlingen på måndag tillsammans med alla studenter som går ut på fredag. Men efter det går det utmärkt.

Idag blir det en tur till tandläkaren för undersökning + en extra kontroll av blodtrycket hos barnmorskan. Hoppas att blodtrycket sjunkit sen sist. Har börjat samla på mig mer vätska nu, så fotknölarna är typ ett minne blott, och jag får fortfarande ont i lederna på fingrarna om jag ligger ner. Kan räcka med att jag vilar en timme så gör det ont. Som tur är har jag upptäckt att det går över fortare om jag spolar kallt vatten på händerna.

Jag vet inte om jag hakar på i morgon. Funderar på att åka till Barnshopen på Ängsgärdet istället, då jag tröttnat rejält på bäbiskläderna i centrum.

Nån som hört nåt från Plogen föresten? Man kan ju inte stänga av sin telefon på fredagen och sen inte skriva nåt här på hela helgen om man inte är på förlossningen.

Ha en bra dag allihopa!

• Jolinsfaster

Meeen, vad är nu detta?!! Här försöker man att undgå att logga in hela tiden för att det är ingen som skriver, och så har det kommit tre bäbisar (!!) sen sist. Stort GRATTIS till Plogen, Shia och Nihao!! Jag hade en sån känsla att Plogen fått en flicka i fredags, men Shia och Nihao överraskade mig. Verkligen hur kul som helst! Förstår att ni vill vara hemma och gosa med nykomlingarna i morgon. Nu lever mitt hopp om att första barnet visst kan komma innan bf och att det visst inte behöver ta så himla lång tid. Men att cykla in är nog bara Stål-Nihao som klarar av.

Själv har jag som sagt varit till tandläkaren och barnmorskan idag. Inga hål i tänderna och blodtrycket var fortfarande lite högt men hade inte ändrats så det var bra. Blir en tur till barnmorskan på fredag igen.

Kan ju inte bli annat än avis på alla utploppade bäbisar. Angeni, du kan vara lugn. Jag kommer säkert bli den som är sist ut med bäbis.

• Jolinsfaster

Eftersom det lär dröja innan bäbis tittar ut här får jag hålla mig till fika-listan. Tog mig friheten att ändra datumen som inte stämde.

Fika hos Elin
    Onsdag 16/6
    Elin
    Bezilia
    Jolinsfaster (efter kl 14)

Torsdag 17/6
    Elin
    Bezilia
    Jolinsfaster

Fredag 18/6
    Elin
    Bezilia
    Jolinsfaster

Enligt Facebook ska Perni ha fått en dotter! Grattis till dig!!

Hippy: Hur har det gått med Alex jobb? Får han jobba vidare eller måste du gå tillbaka till jobbet tidigare?

• Jolinsfaster

Här föds det minsann inga barn. Maken sitter just nu och skriver sin omtenta, men efter kl 14 är det fritt fram att föda barn.  Har min syster som backup, ifall det skulle hända nåt under makens tenta (då han inte får ha mobilen på). Än så länge är det lugnt. Det enda som hänt sen sist är väl att jag varit kass i magen i två dagar nu. Vet inte om det beror på bäbis eller om jag ätit nåt olämpligt. Minns att Nihao sa nåt tidigare om att hon varit småkass i magen och att det kunde ha nåt att göra med bäbis. Men det här med att leta efter kännetecken på att nåt är på gång känner vi ju alla till.

Senare i eftermiddag blir det koll av urin och blodtryck hos barnmorskan. Får se om blodtrycket fortfarande ligger stabilt lite högt eller om det ändrat sig.

Mums: Din Vincent är ju alltför söt! Klart att alla var apor när du var liten, för du är ju sååå gammal. Lycka till med svärisarna idag! Själv har jag fått höra av svågerns fru att mina svärföräldrar frågat henne om min mage skjunkit (?). Det är väl bättre att fråga mig, kan man tycka. Nåja, man får ta dom som dom är antar jag. Vi får ta och slutföra våra "affärer" innan Leon och Frida/Robin kommer, för jag misstänker att det kommer bli ännu mer fullt upp då. Hör av er när ni har tid! Hoppas att P får vara kvar hos dig på natten när Leon kommit. Jag försökte förklara för M att han kanske inte skulle få stanna kvar över natten om det var fullt, men det ville han minsann inte gå med på. Då skulle han sova i väntrummet! Håller tummarna för att han slipper väntrummet.

Sänder även en tanke till alla stackars studenter som fick regnväder på sin stora dag. Snacka om otur när det varit sol i flera veckor innan. Finns inget dåligt väder...? Jo, det gör det faktiskt.

Sköt om er allihopa, magar och bäbisar!

• Jolinsfaster

Hippy: Krya på er allihopa! Jag tänkte föda i början av nästa vecka, så vi får se om jag kan komma om det blir fika nu. Kan ju iofs tänka mig att ändra födandet till den här veckan, så att jag kan komma på fikan.

Frågan är om min kassa mage i slutet av förra veckan inte var annat än dålig mat. Är fortfarande lite halvkonstig i magen, men när jag nämnde min kassa mage för barnmorskan i fredags trodde hon inte att vi skulle kunna ses på vårt inplanerade möte på onsdag, men som det känns nu så är det inga problem. Maken har iofs sagt att bäbis ska komma nästa måndag och jag nästa tisdag, så det är bara att vänta.

En fråga till alla er Försäkringskassaexperter: Kan/ska jag anmäla att jag ska ha föräldrapenning redan nu och sen begära det den dagen då jag vill få pengar för det? Alltså, jag får väl inga pengar när jag gör en anmälan utan när jag begär föräldrapenning? På Försäkringskassans hemsida kan jag anmäla föräldrapenning, men då måste jag skriva in barnets födelsedatum, och det vet jag ju inte än? Eller ska man anmäla och begära föräldrapenning när barnet är fött, men då kan man ju inte göra det förrän man kan logga in med e-legitimation, och det kan ju dröja ett par dagar om man blir kvar på bb?

• Jolinsfaster

Bezilia: Massa styrkekramar till er!! Förstår att det hela var väldigt traumatiskt. Det är sånt som man inte tror ska hända. Skönt iallafall att Tove fått den bästa hjälpen hon kan få och att hon är på bättringsvägen. Ta väl hand om er!

Mums: Bra att B kommer på torsdag, så ni kan få besked innan Leon kommer. Skönt att allt var bra med lillkillen trots din hemska huvudvärk. Fick du nån förklaring till huvudvärken? Konstigt att dom bokar in dig tills på måndag om dom ändå bara ska skicka hem dig. Vi var utanför förlossningen igår. Maken tränade på att köra dit, så han känner att han hittar när det är "skarpt läge". Han åkte rätt hela vägen, utan att jag behövde säga nåt, så det kommer säkert gå jättebra.

Är det nån som har koll på hur noga a-kassa, AF och FK har koll på en? Jag anmälde mig arbetslös idag, och nu funderar vi på att jag ska vara arbetslös fram tills maken börjar plugga igen i slutet av aug, och att han tar ut föräldradagar när bäbis föds. Min fundering är då om nån (a-kassan, AF eller FK) kan ha några synpunkter på att jag kryssar i arbetslös även den dagen då jag är på förlossningen och föder barn (vilket rent praktiskt hindrar mig från att vara till arbetsmarknadens förfogande), eller om det är okej att göra så. Det lär ju registreras att jag är på sjukhuset då, men frågan är dom a-kassa, AF och FK tar del av sådan information. Vill ju inte riskera att sgi:n dras ner. Det andra alternativet är att jag är arbetslös fram tills jag åker till förlossningen, tar föräldrapenningdagar när jag är på sjukhuset och går till AF när jag kommit hem igen, och då kan M ta föräldradagar och jag vara arbetslös fram tills slutet av aug, och då bli föräldraledig igen. Nån som hängde med i mitt resonemang?

• Jolinsfaster

Grattis MaraFara! Äntligen behagade Melvin att komma ut. Det är ju så, trots all väntan, att dom kommer ut till slut. Ta väl hand om lillgrabben!

Själv har jag varit till barnmorskan idag, och fick inte alltför bra nyheter. Blodtrycket hade ökat ännu mer, från 120/85 till 140/95. Fick lämna urinprov på plats som visade lite äggvita, och sen svullnad om fingrar och fötter på det. Allt detta tyder på att jag är på gränsen att ha havandeskapsförgiftning, och blev beordrad vila och fötterna högt. Ska ringa till förlossningen om jag känner mig konstig, får huvudvärk, flimmer framför ögonen. Det konstiga är dock att jag kännt mig ovanligt pigg de senaste dagarna, så det är svårt att ta det lugnt. Tur att maken var med hos barnmorskan så han kan se till att jag vilar ordentligt. Vi ska till barnmorskan igen i morgon, och ta med morgonurin som är mer pålitligt. Ska inte cykla ner då, utan tar bilen så att blodtrycket inte påverkas. Är det samma resultat i morgon kommer jag få gå på dagliga kontroller hos barnmorskan, och på förlossningen under helgen. Kan även få medicin om blodtrycket är högt. Det bästa vore om förlossningen satte igång, men det är ju lättare sagt än gjort. Klart man blir nervös över orden havandeskapsförgiftning, men ska försöka att bara ta det lugnt.

• Jolinsfaster
    Happy: Sänder tankar till din vän och hoppas på att maken blir bättre. Har du hört nåt mer om hur han mår? Det är så orättvist om en sådan ung människa ska tas från sin fru och sina två små barn. Det får bara inte hända!

Bezilia: Vad skönt att ni får komma hem. Vilken kämpe hon är er lilla tjej. Jag måste nog också hålla med Skuggspel att ni kanske borde ta det lugnt med att utsätta er för barnbaciller och bara njuta av att vara hemma. Men det är ju självklart upp till er.

Plogen: Jag lider med dig! Visst att man har läst lite kort om mjölkstockning i böcker, men att det är så drygt och jobbigt kunde iaf inte jag ana. Förstår att det känns tufft att ge upp amningen, men om ni alla tre mår bättre av det, så är det ju helt klart det bästa alternativet. Man vill ju inte komma ihåg den första tiden som en enda stor plåga.

Vikh: Var det er lilla Filip som var med i Västerås Tidning som kom ut förra helgen?

Angeni: Hur har det gått med den jobbiga grannen?

Mums: Det är såå himla skönt att du delar med dig med dina erfarenheter. Du kommer med så mycket kloka råd och tankar. (Jag har fortfarande inte hört nåt av P. Gick det bra igår?)

Själv var jag till barnmorskan igår igen för att kolla blodtryck och urin. Jag hade varit en bra patient och vilat så pass bra att blodtrycket var nere på 125/80 och i urinet fanns det bara små spår av äggvita. Tack vare att jag haft fötterna upp i stort sett hela tiden hade svullnaden gått ner rejält. Så himla skönt! Så nu behövde jag inte gå till barnmorskan förrän på måndag igen. Tyvärr går min barnmorska på semester idag, så vi får träffa en annan dom här sista gångerna, men det får gå. Så det blir att fortsätta vila med fötterna upp. Vet dock inte hur bäbisen ska få för sig att komma ut om jag har fötterna upp!

En fråga till er som vet: Hur många nappflaskor behöver man köpa om man vill pumpa ut emellanåt? Man vill ju inte hålla på att diska ur dom på en gång, så minst tre-fyra?
  • Jolinsfaster

Jag måste nog hoppa över fikan nästa vecka, för vattnet gick i förmiddags! Strax innan kl 10 gick det, och cirka en timme senare var vi på förlossningen. Fick göra en ctg-kurva som såg bra ut. Barnmorskan tyckte inte bäbis var helt fixerad så vi fick vänta på doktorns utlåtande. Han såg på ultraljudet att det var vatten kvar och att bäbis låg längst ner och var tillräckligt fixerad för att vi skulle få åka hem och komma tillbaka i morgon förmiddag, om inte värkarna sätter igång, vilket dom inte har gjort än. I morgon blir det samma grej, ctg-kurva, mätning av blodtryck och temp. Då får vi vänta ett dygn till, och sen sätter dom igång det. Så nu går jag med stor blöja och nättrosor som jag plockade med mig från förlossningen och väntar på värkarna. En konstig känsla att vänta på smärta, men det bästa vore om det satte igång av sig självt. Maken har hela tiden trott på födsel 21:a och jag den 22:a (=min mammas födelsedag). öch nu verkar det med stor sannolikhet bli så också!

Verkade hyfsat lugnt på förlossningen så vitt jag kunde se när jag var där.

Nu är maken iväg och köper pizza så vi båda är ordentligt laddade med energi tills det är dags.

Svar på tråden bf-juni västerås