Inlägg från: Jolinsfaster |Visa alla inlägg
  • Jolinsfaster

bf-juni västerås

Hej allihopa

Sitter och väntar på att Frida ska vakna så hon hinner få mat innan vi åker på kryssning. Ska bli riktigt härligt att komma iväg. Frida blir två månader idag och har namnsdag (mellannamn) + att det var ganska exakt två år sedan Micael friade till mig (även det på en Finlandsbåt, dock inte samma), så vi har mycket att fira.

Mums: Jag har anmält mig till starta eget-kurs, så jag hoppas på att P har lite kunder som behöver hjälp framöver. Om inte, så kommer kursen säkert att vara nyttig ändå.

Jag har trott att jag skulle bli rastlös av att vara hemma, men ni verkar ju ha fullt upp med både det ena och det andra, så jag hakar gärna på till allt möjligt när jag också är ensam hemma. Jag skulle vilja sy barnkläder. Är det nån som är duktig på sånt eller intresserad av det? Har köpt på mig en del tyger från Panduro som just nu har 70% rabatt på alla tyger. Vet inte hur mycket det är kvar nu ifall nån vill fynda, för det var väldigt utplockat redan i början av förra veckan när jag var där.

Ni får gärna betygsätta dom öppna förskolorna som ni besöker i veckan, så man vet om det är värt att gå dit fler gånger.

• Jolinsfaster

Jösses vad ni skriver! Här får man minsann inte vara borta i några dagar, för då hänger man inte med alls.

Shia och Lady: Kul att vi är fler som ska gå samtidigt. Då skulle man ju kunna göra det till en dagsutflykt genom att ta med sig lunch och simma några längder var medan nån passar bäbisarna. Får väl se om det funkar i praktiken.

Angeni: Hoppas du mår bättre nu! Förstår att det känns tungt, men du får se det som ett privilegium att få vara hemma under Patricks första år. Det kommer aldrig igen. Utbildningar finns kvar. Kan vara tufft att tänka så när det är som värst, men du kommer fixa detta!

Vad är det för avtryck ni pratar om? Var? När? Hur?

Är det några träffar inbokade nästa vecka? Jag kommer vara ensam hemma from onsdag.

• Jolinsfaster

Lady: Vi hade det jättebra på kryssningen, fast jag hade ju föredragit lite mindre sjögång på hemresan, men annars var det kanon. Man äter ju alldeles för mycket mat bara, men det hör ju liksom till. Frida sov iallafall skönt när det gungade.

Låter jättekul med gipsavtryck! Måste man anmäla sig till det, eller är det bara att komma dit? Kostar det nåt?

I torsdags var vi till BVC med prinsessan och fick lite påbackning på vikten. Hon hade gått upp 50 g för lite enligt normalkurvan som hon så fint följde både vikt- och längdmässigt förra gången. Så nu har vi fått "order" om att se till att hon får i sig 5 mål mat per dygn, istället för 3-5 som det var förut. Vi ger henne mat var 4:de timme på dagen och på natten får hon sova. Har funkat bra hittills. I natt sov hon 7 timmar, men dum som jag är så gick jag inte och la mig samtidigt så det får bli att vila lite senare. Vilken tur att det regnar ute då.

• Jolinsfaster

Lady: Är det bara bäbisar från tråden som ska göra avtryck? Tänkte annars höra med min svägerska ifall hon ville ta med sin 2½ åriga son, om hon orkar det vill säga eftersom hon ska ploppa ut barn nr 2 vilken dag som helst.

Vi kommer gärna och fikar hos dig 6/9, fast vi ska till BVC kl 11:15, så vi blir lite sena isåfall. Baka lite nyttiga kakor för på onsdag börjar hårdträningen för min del.

Nihao: Skönt att höra att du uppskattar spontanbesök, för jag går ofta i dina krokar och tänkt titta förbi nångång. Du är ju en sån supermamma, så du kommer fixa dom här dagarna galant!

Plogen: Frida har sedan dag 1 varit en sov-bäbis som haft svårt att vakna av hunger som andra bäbisar. Kan ju hända att ersättningen gör sitt, ingen aning faktiskt. Varannan timme under hela dagen låter väldigt ofta, men då lär Mini-plogen få i sig tillräckligt iallafall. Hoppas hon släpper nattmålet snart så du får sova en hel natt. Det gör jättemycket för att man ska orka dagen.

• Jolinsfaster

Är det bestämt nån tid på Vallby öf på torsdag? Om inte, så röstar jag för kl 11. Jag får ta med svägerskan och Fridas kusin/er en annan dag om det är bäbisdag på torsdag. Ska bli kul att göra avtryck.

Shia: Jag har också funderat över overall. En tjockare fleece lär ju räcka ett bra tag, om det inte blir så himla kallt som förra vintern, fast då är man och andra sidan kanske inte ute så mycket. Jag känner för att avvakta ett tag till så man vet hur kallt det kommer bli, fast risken är ju då att overallerna tar slut. Just nu kör vi med kofta och filt på F. Är ju svårt att veta vad man själv ska ha på sig! Idag har jag iallafall shoppat lite mer bodysar. Hon växer ju så fort så jag hänger inte med!

Angeni: Vad härligt att du fått shoppa en del kläder. Själv kör jag deprimerande nog fortfarande med mammakläderna, men hoppas på att kunna komma i åtminstone ett par jeans snart. Den här veckan har "semestern" tagit slut, så nu blir det mer disiplin vad gäller träning och kost.

• Jolinsfaster
    Fika hos Lady B 6/9 kl 11.30

Lady B
    Plogen
    Jolinsfaster (kommer vid kl 12-12:30)
    (Skuggspel)
    HippYgirl (måste gå runt 13)
    Shia
    Perni (kommer vid 12)
    Happy73
    Angeni
    Bezilia (efter 12)
    vikh
  • Jolinsfaster

Lady: Visste inte att det var sångstund kl 10:30, så vi försöker komma till kl 10 ändå. Mitt förslag var mest för att slippa stressa... och själv kliva upp ur sängen och äta frukost innan Frida äter sitt 10-mål.

Plogen: Skulle inte ha sagt att Frida är en sovbäbis. Nu sover hon typ inte alls (känns det som). Vill bli underhållen så fort hon är vaken typ, annars blir det bara gnäll.

Vi ses på Vallby i morgon. Ska bli kul!

• Jolinsfaster

Hej på er!

Tack för igår till er som var där. Var kul att få träffa Viktor, Birk och Nemo... och Sussie och Sanna också så klart. Jag tycker det var riktigt bra där på Vallby, stora lokaler och trevlig personal. Måste dit nästa torsdag och göra avtryck. Ska bara till ikea och köpa ram först.

Idag har Frida och jag varit till Barnshopen. Det var första gången vi var där, och lyckades komma hem med 8 bodysar + en klänning för under 200 kr (!). Dit kommer vi helt klart gå fler gånger. Jag hittade däremot ingen overall som jag hade tänkt. Dom som fanns var lite "dyra" och slitna för min smak, iallafall bland tjejoverallerna. Fast då har vi ju anledning att gå dit igen.

Trevlig helg, och lycka till med alla dop och namnkalas i morgon!

• Jolinsfaster
    Lady: Vad skönt att namnkalaset gick bra. Låter som att tom svärfar var nöjd med det som bjöds..? Här är vi (jag) i valet och kvalet om vi ska ha namnkalas eller inte. För maken kvittar det. Varför valde ni att ha namnkalas?
    Om jag kommer ihåg tar jag med Fridas babysitter till dig. Tänkte att det kanske blir kö till att låna Franks. Tar nog med mig matlåda till mig också, om det går bra. Fast jag är ju bra sugen på att smaka på allt du bakat istället!

Bezilia: Härligt att Tove är på bättre humör. Här har vi haft stans största gnällspik, värst var det i natt då hon gallskrek i nån timme. Ville inte alls komma till ro som hon brukar. Vet inte om det hade att göra med att vi hade besök som gjorde att sängen inte var så lockande. Idag har hon varit smågnällig i stort sett hela dagen, trots att jag varit ute med vagnen, lekt på golvet, läst saga. Höll på att få slut på idéer när bärselen åkte fram... och nu sover hon sött medan mamma surfar. Hon har alltid föredragit att sova på magen, men dom senaste dagarna har hon spytt varje gång hon sovit på magen. Vet inte vad det kan bero på. Verkar inte spela nån större roll hur länge sen det var hon åt och hur mycket. Får fråga på bvc i morgon.

Mums: Kul att du kommer i morgon! Det var så länge sen nu. Var rädd att du övergivit oss. Saknat dig!

Hippy: Gallskrik i kyrkan hör väl till när det är dop?

Angeni: Oj, vad ni har hunnit med att greja med huset. Jag är riktigt impad. Såg Patrick i Västerås tidning föresten.
  • Jolinsfaster

Nästa torsdag ska jag testa en ny taktik så att Frida inte sover eller skriker sig igenom sångstunden på öppna förskolan. Mamma vill ju vara med och sjunga!

Ikväll ska Frida ha barnvakt en längre stund (ca 3 timmar) för första gången. Min mamma kommer och passar henne medan maken och jag går på Thomas Järvheden som jag fick i 30årspresent. Börjar redan nu bli lite nervös och hispig, men vi ska försöka tajma in hennes mat så att mamma slipper det, men man vet ju aldrig om det kommer att lyckas. Mamma jobbar trots allt som barnskötare sedan några år tillbaka, så det ska väl inte vara några problem. Försöker peppa mig själv lite.

Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en fleeceoverall eller inte. Jag fick en jättesöt overall när jag började prenumerera på Vi Föräldrar. Vet dock inte vad det är för storlek, men den är jätteförstor nu iallafall så den är minst en 74a. Dessutom är den inte gjord för att vika in händer och fötter. Funderar på att köpa storlek 68 av den som stor-Frank (alltså Annikas Frank) har, fast tjejvarianten. Den är ju så himla mysig! Har kvar en 30% rabatt-kupong på Lindex som fanns med i startpaketet från BB.

Lycka till vikh och Bezilia med dopen i helgen!

Svar på tråden bf-juni västerås