Inlägg från: Jolinsfaster |Visa alla inlägg
  • Jolinsfaster

bf-juni västerås

Grattis Skuggspel till gossarna! Förstår att det var tufft för din sambo när gosse nr 2 inte mådde så bra från början. Frida var också trögstartad och hade bara 3 poäng av 10 av dom dära poängen som dom tar efter 1 min. Efter 10 min hade hon dock full pott så hon repade sig fort.

Angeni: Kan tänka mig att det är tufft med två små, men håller med om att de kommer ha stort utbyte av varandra ganska snart.

Vikh: Vi använder NAN till Frida. Det hade dom på barnkliniken och där funkade det bra, så vi har fortsatt med det hemma också. Har inte haft några större problem. I början bajsade hon vid varje mål typ, men sen ungefär en vecka tillbaka är det cirka en bajsblöja per dag som gäller. På bvc sa dom att man ska hålla koll på att barnet bajsar en gång om dagen om det äter ersättning.

Bezilia: Vi funderar på att köra på tätt, att nästa kommer lagom till att maken tar examen om 1½ år. Får väl se om det går lika fort den här gången. När börjar babysimmet på Kristiansborg? Har tänkt gå med Frida.

Hippy: Jösses vad ni reser runt! Gäller iofs att passa på medan det är sommar. Hur tycker ni att det funkar att ha 1½ år mellan barnen? Funderar också hur du fått fast Sams bilbarnstol i cykelkärran.

• Jolinsfaster

Kul att höra era tankar om syskon. Kan tänka mig att det är svårt att ge båda barnen lika mycket uppmärksamhet och att det dåliga samvetet kommer över en då och då. Samtidigt kommer dom ha så kul tillsammans redan efter ett år, och i det stora hela är ett år rätt kort tid, även om det inte känns så när man är mitt i det. Som det känns nu kommer vi nog satsa på syskon första halvan av 2012.

Bezilia: Det känns för tidigt att börja med babysim vecka 34. Då är Frida bara två månader, så jag ska kolla om det finns platser kvar till vecka 42. Är det några fler som tänkt gå då?

Lady: Var och klippte mig i veckan och frisörskan sa att det var jättevanligt att man tappar hår efter en graviditet. För egen del skulle det inte märkas ett dugg då jag har så himla tjockt hår, men trist om man inte har så mycket hår. Finns tydligen inte så mycket att göra åt det heller.

• Jolinsfaster

Nihao: När jag läste om babysim på kommunens hemsida fattade jag det om att dom skulle börja ha syskonpassning under vissa babysim-pass på Löga. Värt att kolla upp om du vill gå.

• Jolinsfaster

Kul att höra hur ni andra gör på nätterna Eftersom vi bara ger Frida ersättning brukar vi dela på natten. Jag ger henne mat kl 23-24 och sen ger maken henne mat runt 4-5 och sen är det min tur runt kl 8-9. Så har det iaf varit de senaste tre nätterna, så vi får se hur det fortsätter. Det är himla skönt att kunna dela på natten, för då får båda minst 6-7 timmar sömn, vilket ger glada föräldrar. Brukar ändå bli att man vill vila en stund på dagen. Förhoppningsvis blir det bara ett mål per natt när maken börjar plugga igen (30 aug).

Min tanke är att ta tag i de sista gravidkilona när maken börjar plugga. Då är "semestern" slut. Jag gick upp 14 kg och 9 kg gick jag ner rätt fort, men dom sista 5 verkar sitta. Som sagt, har inte gjort några större ansträngningar för att bli av med dom heller, men i höst blir det annat. Om vi blir några som kör ihop så blir det lättare. Man kan ju gå några varv i Rocklundaskogen eller så.

Har ni andra kommit fram till andranamn till era barn? Vi har beslutat oss för mitt förslag så det blir till att skicka in papprerna så fort som möjligt innan maken ändrar sig!

Nån som vet om man åker gratis med barnvagn på bussen? Har för mig att man fick göra det när jag var liten, men så vitt jag kunde förstå av VL:s hemsida är det bara barn + vagn som åker gratis..?

• Jolinsfaster

Mara: Skulle vara kul att träffa Melvin och jämföra med min flugviktare som igår var på BVC och vägde då 4260 g. Vi som tycker att hon är stor och tung. Har börjat med storlek 56 om dom är små i storleken. Fast hon blir iofs bara 5 veckor idag.

Vad härligt med Turkiet-resa! All inclusive är ju helt underbart.

• Jolinsfaster

Lady: Jag frågade om bajsning på bvc senast då sköterskan gången innan sa att Frida "måste" bajsa en gång om dagen eftersom hon äter ersättning. Den sköterskan vi hade i förrgår sa att det kan gå tre dagar utan någon större fara. Så länge barnet mår bra så är det ingen fara. Fridas ena farbror bajsade var 14:de (!!) dag när han var liten, och han mår bra idag även nu 22 år senare.

Du kan ta det lugnt, men det är ju rätt sjuk hur hispig man kan bli över lite bajs.

• Jolinsfaster

Startar en intresselista för fika nästa vecka. Var ju så länge sen nu! Tid och plats kan vi väl bestämma när vi vet vilken dag det blir.

Mån 2/8
    Jolinsfaster

Tis 3/8
    Jolinsfaster

Ons 4/8
    Jolinsfaster

Tors 5/8
    Jolinsfaster

Fre 6/8
    Jolinsfaster

• Jolinsfaster

Här har vi en till analytiker. Känner så väl igen mig i att så fort man tror att någon blivit en rutin så är det helt tvärtom nästa dag. Det är bara att inse att det kommer vara så här ett tag, och man får försöka ta det för vad det är just nu.

Man skulle väl kanske kunna kalla Fridas sömn som ett "problem", att hon sover för mycket vilket gör att hennes föräldrar oroar sig för när hon egentligen tänkt vakna. Sedan i förrgår har hon sovit och vaknat för mat när det gått 4-6 timmar. Igår var vi på kalas hos hennes farmor och farfar och då var hon utan mat i hela 8 timmar (av dessa sov hon kanske 5-6 timmar) och vaknade för att jag bytte kläder och blöja på henne. Tänkte jag skulle gå och lägga mig själv få fort hon vaknat och fått mat, men timmarna bara gick så till slut bytte jag på henne och blev glad över att hon vaknade till då. Då fick hon mat, somnade och sov 7 timmar innan det var dags för mat igen. Nu har hon precis fått mat igen efter "bara" 4 timmars sömn... och så sover hon igen! Så nu har man redan börjat oroa sig för om hon ska vara vaken i natt, vilket har hänt max 5 gånger sen hon föddes. Så egentligen klagar jag inte utan njuter av att hon sover. Det är ju bara det att man längtar så efter henne när hon sover så länge.

• Jolinsfaster

Perni: Jag beklagar sorgen! Tänkt att gränsen mellan liv och död kan vara så hårfin. Att ena dagen glädjas åt sitt nyfödda barn och i andra förlora sin älskade. Usch, blir alldeles gråtfärdig..

Angående sömn så låter vi F bestämma helt själv när hon ska sova, även på natten. Känns som hon är alldeles för liten för att man ska styra över det, och dessutom tror jag att hon sover så pass mycket som hon behöver. Hon fullkomligen vräker i sig mat, och med kombinationen med all sömn så är det inte konstigt att hon växer så det knakar.

Angeni: Finns det ingen möjlighet för dig att läsa kvällskurser? Förstår att det känns kämpigt att behöva vara hemma ett år till. Du får se till att du kommer iväg på någon aktivitet åtminstone en dag/kväll i veckan som du gör bara för din skull. Tror att man får massa energi av sånt. Själv försöker jag klura ut vad jag själv ska hitta på för att komma iväg. Finns ju så mycket kul man kan göra.

Jag tycker vi kör fika på onsdag. Vad säger ni om Bredbar, eller är det någon som har plats för alla barn och vagnar hemma hos sig? Eftermiddag tycker jag passar bäst, runt kl 14? Så har den största lunchrusningen lagt sig. Ska bli kul att ses!

• Jolinsfaster

Nån som vet vart man kan hitta haklappar i tyg med plastad frotté på baksidan? Har tittat på både Coop och Willys på Hälla.

Svar på tråden bf-juni västerås