Inlägg från: Jolinsfaster |Visa alla inlägg
  • Jolinsfaster

bf-juni västerås

Angeni: Grattis till pojken! Vad kul med en av varje! Förstår att det är jobbigt att sambon är i Malmö i veckorna. Kan inte du och Lina följa med dit och vara där i några veckor?

Jag har också tecknat gravidförsäkringen på TryggHansa. Vi har också de flesta andra försäkringar där, fast vi funderar på att byta till Nordea istället så snart vi kan. TryggHansa är rätt dyrt. Jag tvekade om jag skulle ta den gravidförsäkringen som kostar, men samtidigt kändes det bara dumsnålt att inte gör det. Man vet ju aldrig vad som kan hända.

Hippy: Hade du gravidförsäkring förra gången du var gravid? Täckte den för det du gick igenom?

• Jolinsfaster

Angeni: Sambon kommer säkert att inse att det är roligare om ni är med till Malmö när han väl är där. Killar brukar ha lite svårt att tänka framåt. Min man pluggar också på högskolan. Vi har bestämt att jag kommer vara föräldraledig fram tills hans sommarlov nästa år, och då är han hemma över sommaren och jag jobbar och tar ett par veckors semester tills det är dags för inskolningen på dagis i augusti. Jag får ju också ut mer pengar när jag är föräldraledig än vad han får + att han vill bli klar med sin utbildning nångång (han ska läsa totalt 5 år, har 1,5 år kvar när bäbis föds). Annars hade vi nog försökt dela lika på föräldraledigheten.

Shia: Vi har inte heller köpt nånting eftersom vi flyttar om ca 2 veckor. Det enda som är klart är att vi ska ärva brorsans barnvagn, och den kommer anlända hos oss i maj. Så vi har inget just nu. Det får bli när vi kommit på plats på nya stället. Maken ska renovera och jag ska packa lådor i helgen. Började lite smått igår, och nu börjar det kännas på riktigt. Har ju väntat på det här ända sen i december.

Var det föresten nå fler än jag som såg Plus i går när Sverkar stod och drog i amningsBHarna? Det var riktigt roligt! BH-experten som han intervjuade kunde knappt hålla sig för skratt när han började klippa i en av BHarna för att visa bygeln. Men det kom fram mycket bra tips inför köpet ändå. Man ska vänta med att köpa till ungefär 3-4 veckor innan förlossningen och i den man köper ska det få plats ungefär en näve i kupan, eftersom brösten sväller efter förlossningen. Bygel var tydligen big NO.

Nästa besök hos barnmorskan för min del är på måndag. Blir till att ta blodprov och ta med urinprov. Tror och hoppas på att vi får lyssna på hjärtljuden också.

Krya på er alla sjuklingar! Avundas inte din magsjuka Hippy. Magsjuka är ju tillräckligt förskräcklig när man är ogravid!

• Jolinsfaster

Hallå på er!

Nu är jag på plats på jobbet efter besök hos barnmorskan. Allt såg bra ut, det enda var att urinprovet behövdes kolla upp en extra gång, men var mest en säkerhetsgrej. Hjärtat slog som det skulle, och magen växte preciiis enligt normalkurvan. Maken tyckte nästan att det var lite "tråkigt" att allt är så himla normalt. Men jag är nöjd.

Jag har bokat in oss på profylaxutbildning den 18+25/4 hos Profylaxgruppen. Det går igång en kurs på torsdag också som det tydligen finns platser kvar till, men den tiden passade inte maken + att vi har fullt upp just nu med renovering och flytt. Känns skönt att ha den bokad.

Vår Åre-resa på påsken har blivit mer eller mindre inställd för svärmor ska få en ny höft samma vecka, och då känns inte skidresa så lägligt. Riktigt trist! Istället har vi pratat lite löst om att åka söderut istället. Maken har släktingar i Vänersborg, och det ligger inte alltför långt från Ullared. Så istället för att lägga pengar på liftkort och skidutrustning blir det kanske grejer till oss och bäbis.

Nån som har koll till vilken adress Försäkringskassan har dit man ska skicka in moderskapsintyget? Eller funkar det att lägga det på lådan vid deras kontor?

• Jolinsfaster
    Plogen: Jag hittade Östersundsadressen, så jag ska skicka dit. Är bäst när det står så på hemsidan.

Angeni: Hur är det med Lina nu? Hoppas hon blir bättre snart! Har sambon börjat jobba i Malmö än?

Bezilia: Vad jobbigt med sammandragningar. Hur visste du att det var det? Du får se till att vila så mycket som du kan när du kommer hem om dagarna, så ska du se att du kommer att fixa dom sista 10 veckorna, även om det känns väldigt långt nu. Hur har det gått med din överklagan till Försäkringskassans beslut om havandeskapspenning? Jag tycker det börjar kännas drygt och jobbigt att köra i 1½ timme tur och retur som jag gör dagligen redan nu. Min kollega som ska ha barn samtidigt som mig och som också pendlar ska försöka få till ett möte med cheferna och ha en diskussion om vad som händer när/om vi inte orkar köra bil längre... och alla andra frågor som vi måste få klartecken i eftersom företaget inte har något kollektivavtal.
  • Jolinsfaster

Shia: "Du som är gravid har rätt att vara ledig med föräldrapenning från och med den 60:e dagen före din beräknade förlossning. Dessa dagar ingår i de totala antalet föräldrapenningdagar som du har rätt till för barnet. Du som är gravid har rätt att vara ledig med föräldrapenning från och med den 60:e dagen före din beräknade förlossning. Dessa dagar ingår i de totala antalet föräldrapenningdagar som du har rätt till för barnet." Taget från Försäkringskassans hemsida. Jag kommer att jobba sista dagen 11/6. Har BF 24/6. Lite drygt 13 veckor kvar. Nedräkningen har börjat!

Bezilia: Lycka till med omprövningen! Jag känner att blir du nekad till havandeskapspenning, så är det inte en lönt för mig att söka. Får nog bli sjukskrivning på slutet om det blir för tufft att pendla.

• Jolinsfaster

Är det fler än jag som har börjat sucka eller vad man ska kalla det? Att man drar in mer luft i nåt andetag emellanåt. Jag trodde först att det berodde på uttråkning, men nu kommer det när som helst. Kan det ha att göra med att jag är lite täppt i näsan och behöver mer luft?

• Jolinsfaster

Hoppas alla har haft det bra i helgen och njutit av solen. Själv har jag packat i stort sett hela helgen. Hann iofs ut en sväng i lördags. Hälsade på mina föräldrar som jag inte sett på två månader, trots att dom också bor i Västerås! Vet inte var tiden tar vägen.

Perni: Hur var profylaxkursen med Therese? Vi ska gå den som börjar i april.

• Jolinsfaster

Perni: 37 arbetsdagar kvar är ju inte alls många! När går du hem? Vårt flyttlass kommer att gå på lördag, och mitt huvuduppdrag blir att peka var möblerna ska stå + fixa lunch och fika till "gubbarna". Inte alltför ansträngande. Men det är sjukt vilken tid det tar att renovera. Var hemma i ca 15 min efter jobbet för att värma mat till mig och maken. Han var i nya lägenheten hela dagen igår, och i morse skjutsade jag dit honom innan jag åkte till jobbet!
    Kul att profylaxen var bra! Vad fick ni göra för nåt? Skönt att vi inte valde att gå nu, för det hade aldrig gått mitt i renoveringen. Då hade vi fått andas för att lugna ner oss för all stress med att hinna klart innan vi flyttar.

• Jolinsfaster

Idag har jag föresten 100 dagar kvar till BF!

• Jolinsfaster

MaraFara: Vi ska gå 18 och 25 april. Måste vara samma som du ska gå på? Det kommer säkert gå toppen för dig, fast du är själv!

Svar på tråden bf-juni västerås