Inlägg från: Jolinsfaster |Visa alla inlägg
  • Jolinsfaster

bf-juni västerås

Hälsar även jag lille skrutten välkommen. Kul med en till!

I fredags hade vi barnvakt för första gången och precis innan mormor och morfar kom fick Frida världens utbrott förmodligen pga övertrötthet blandat med hunger. Tror mormor och morfar blev lite rädda när dom kom och Frida var i stort sett otröstlig. Men vi hann få ordning på det innan det var dags för maken och mig att få vår första stund tillsammans på egen hand. Kändes lite konstigt, men var mycket skönt också. Jag ringde efter ett par timmar för att höra hur det gick, och då hade Frida tydligen fått utbrott igen, men en mindre variant. Så det var riktigt spännande att komma hem... fast då sov hon så sött och mormor och morfar verkade inte helt förstörda och avskräckta så det får vi göra om nå fler gånger. Igår var vi hos svärföräldrarna på kräftskiva. Frida kunde inte sova, så det blev bärsele i drygt 1½ timme. Verkar som hon har fått det svårare att koppla av i nya miljöer. Nån utvecklingsfas?

Jag fick inte heller nån fika efter snittet. Maken fick fika själv med Frida i famnen. Det var inte förrän vi varit hemma i ett par dagar som jag kom på att jag inte fått nån fika! Lite sent påtänkt då.

Bezilia: Vi kommer gärna och fikar på onsdag. Jag har ju inte heller varit hemma hos dig tidigare. Om det är nån från Malmaberg/Skiljebo-maffian som vill ha promenadsällskap så hakar jag på!

Funderar på att testa Bäckbys öppna förskola på tisdag då dom har babydag. Sångstund kl 10:30. Fler?

Krya på er Lady och Hippy!

• Jolinsfaster
    Fika Onsdag kl 11.00 Kaffe

Bezilia
    Shia
    Lady of Baqueta
    Sussi
    HippYgirl
    Angeni
    Cicci10
    Lille Skrutten
    vikh
    Jolinsfaster

Bezilia: Vet på ett ungefär var du bor, men skulle behöva adressen.

Idag har jag suttit och knåpat på ett namnkalas-upplägg. Har kommit fram till att jag vill ha nåt litet, så det kommer bli kaffe och tårta i en festlokal, och så en tipspromenad om Frida + ett stort släktträd där man kan se var hon har fått sina mellannamn. Vill inte ha någon cermoni direkt. Vad tycker ni, räcker det med tipspromenad och släktträd eller förväntar man sig att få veta mer om namnet?
  • Jolinsfaster

Här har det varit fullt ös hela helgen så jag har inte hunnit kolla in tråden nåt. Svågern har fyllt 40 år, men var bortrest då så i lördags var det kalas för honom. Frida var på sitt bästa humör och hon fixade att sova sina timmar och äta som hon ska, och då brukar inte humöret vara annat än toppen. Skönt med en sån kväll efter förra helgen då jag fick bära henne i 1½ timme när vi var på kräftskiva hos svärföräldrarna.

Vinkväll utan barn låter som en toppenidé. Vi får bestämma datum snart då man inte bokar in annat. Har för mig att jag ska på 60-årskalas i slutet av okt, är svärfars moster som fyller så jag har inte full koll på när det var.

Fikar gärna hos dig Perni i morgon. Jag kan ta med mig lite bubbelvatten.

Fika hos Perni på tisdag (21/9) Kaffe
    Perni
    Lady of Baqueta (måste gå vid 13.30)(bröd)
    Bezilia
    HippYgirl (måste till dagis ca 13.30)
    MaraFara (grönsaker)
    Cicci10 (måste gå vid 13)
    Plogen
    Jolinsfaster (bubbelvatten)

• Jolinsfaster

Jag måste bara beklaga mig över j-vla Försäkringskassan också! Maken har varit föräldraledig med Frida hela sommaren, och innan hon kom hörde han med Fk om hur mycket han skulle få. Jorå, det skulle baseras på hans lön som han hade innan han började studera aug 2006. Kanon tänkte vi, inga problem då. Men så var det tydligen inte! Det började med att han inte kunde ansöka om fp via hemsidan för att e-legitimationen strulade (bara på FKs hemsida), så han fick söka via papper. Han ringer flera gånger och frågar vad som händer för han får inga pengar. "Ditt ärende är under utredning"... IDAG ringer dom och säger att han får lägsta beloppet!! Så det ska vi överklaga och så får vi se vad som händer. Är ju tur att vi fick tillbaka mycket på skatten + snälla föräldrar, för annars hade vi inte överlevt sommaren. Man blir ju så trött på dom! Dålig start på den här veckan.

• Jolinsfaster

Tack Perni för fikan! Alltid lika trevligt.

Lady: Vad fina bilder ni tog! Var ni på The Studio? Jag har fått erbjudande om att få bli fotad där. Tänkte höra med syrran om hon ville haka på, men efter att ha sett dina bilder är jag mer sugen på att ta med Frida och mig istället. Hur många bilder köpte du?

Här har vi börjat få lite krångel med maten. Frida som ätit så duktigt ett bra tag nu har börjat äta dåligt på dagen. Vi brukar ge henne mat ca kl 5:45, 9:45, 13:45, 17:45 och 21:45 efter order från bvc att hon ska äta 5 gånger per dygn. Vi får väcka henne inför alla mål utom det kl 9:45 då hon vaknar ca kl 9 av sig själv och är världens solsken. De senaste dagarna har hon inte alls ätit mycket vid 9:45 och 13:45-målen, ca hälften av det hon äter andra målen. Däremot äter hon oftast mer vid 5:45-målet än vad hon gjort tidigare. Känns lite som att hon vill äta ännu mer sällan, dvs 4 mål per dygn, men det känns lite för lite. Idag har hon ätit 200 ml kl 5:45 och endast 65 ml vid kl 10. Höll på i en halvtimme och försökte få i henne mer, men det var omöjligt. Svårt att mata på när hon helst vill sätta händerna i munnen eller bara storle. I morgon ska hon få sina sprutor så jag ska höra med bvc då.

• Jolinsfaster

Mums: Kul att höra att du lever! Förstår att det är fullt upp. Hur mycket jobbar du egentligen? Skönt att det funkar bättre att äta för Leon. Jag fick min mens för två veckor sen, och här var det också á la Stockholms blodbad. Det var nästan på dagen ett år sedan jag hade mens senast, och visst kände man sig lite ringrostig. Var bara att leta reda på tampongerna igen. Fast det känns tryggt att veta att kroppen är återställd. Blir det jobb för syskon för er del nu, eller? Här får dessvärre planerna ändras lite med tanke på att maken får 0 kr i sgi, och inte baserat på sin gamla lön!! Så vi får glatt vänta tills han är klar med studierna (januari 2012) och har jobbat upp sin sgi igen. Känns såå surt att Försäkringskassan ska få bestämma ens liv så pass mycket, men tanken är att han ska få vara hemma mer med nr 2, och då måste sgi:n upp.

Igår fick Frida sina sprutor och det gick kanon! Hon var ledsen kanske 10 sek efter första sprutan och ca 2-3 min efter andra. Innan vi lämnade bvc hade hon skrattat åt sköterskan, så det var inga beskymmer. Var nog mest i mammahjärtat det kändes. Hon sov (som vanligt) när vi kom hem, och när det var dags att sova för natten kändes hon lite varm men var glad så hon fick ingen alvedon. Hon vaknade till ett par gånger under natten, men det var bara in med nappen igen så var det lugnt. Nu på morgonen var hon inte varm längre och lika glad som alltid.. verkar dock ännu lite tröttare än vanligt! Så idag tar vi det lite lugnt bara så kommer det bli bra.

Frågade bvc om hennes oregelbundna intag av mat, och det var inget att oroa sig för utan bara att ge så mycket/lite hon vill ha för hon hade gått upp bra. Väger nu 5740 g, 60 cm lång.

Nån som har tips om hur man får katter att inte lägga sig i spjälsängen? Dock har dom aldrig lagt sig där när Frida ligger där, men vill ändå inte att dom ska ligga där. Trodde vi hade spärrat av vägen för dom med schampoflaskor på byrån som står alldeles intill sängen, men verkar som dom hoppar direkt i. Folie funkar inte, för det testade jag innan Frida kom. Det enda jag kan komma på är att bädda vår säng ordentligt så den känns mer lockande, för den var obäddad idag när ena katten la sig i spjälsängen.

• Jolinsfaster

Plankan: Halva priset på redan låga priser låter riktigt lockande. Risken är väl att det inte finns så mycket kvar att välja på. Gick igenom Fridas garderob lite snabbt i morse för att kolla om det var dags att byta till nästa storlek för jag tycker hon har haft 62 i evigheter. Dessvärre var 68 för stort fortfarande, så egentligen behöver hon ju inga kläder just nu, så får se om jag åker och kikar på Önsta ändå. Kika kan man ju alltid göra... eller inte.

Shia: Vallby på torsdag är en del av vår veckoplanering också. Kommer nog dock lite senare än kl 10, runt kvart över, för jag har kommit på att då hinner inte Frida bli trött och grinig till sångstunden, vilket hon annars hinner bli om mamma sitter och fikar i en halvtimme innan det är dags.

Trots att Frida är snorig tänkte jag ta en promenad med henne. Man får ju krupp av att sitta inne hela dagen!

Cicci: Lycka till med sprutorna. Jag trodde det var lugnt 24 timmar efter sprutorna, men icke. Frida har haft lite feber typ hela helgen och varit gnällig (fick sprutorna tors em). Dessutom har hon blivit snorig, men jag vet inte om det har att göra med sprutorna eller om det är en vanlig förkylning. Fast mellan varven har hon varit glad, så det är rätt lugnt ändå.

• Jolinsfaster

Vilka tider har Odensvi öf sångstund på torsdagar? Jag kan också tänka mig att gå dit, för det var så sjukt mycket folk på Vallbys sångstund förra torsdagen på fm, fast samtidigt är kl 10:30 perfekt tid för Frida att gå. Men man kan ju också vara på ena stället på fm och andra på em (orkar man det?).

Lille Skutten: Här kommer vi att köra med NAN1 en månad till, så är det ingen annan som vill ha så kan jag ta dina paket. Säg vad du vill ha för dom bara. Här går det åt minst två paket med NAN1-pulver i veckan, så det är inga problem att göra slut på dina. Däremot törs jag nog inte ta Semper-pulvret. Mest för att vi inte använt det tidigare så då kanske det bara blir en massa strul.

SKÖNT att Felix fått ordning på magen!!

• Jolinsfaster

Shia: Hoppas det ordnar sig med Viktors mage. Skönt att du fick recept av bvc på en gång.

Är det fler som har problem med att det kommer bajs över hela ryggen, trots att blöjan sitter som den ska? Vi har börjat använda Pampers baby dry nr 3 för ca en vecka sen, och i stort sett varje gång F bajsar så hamnar det på ryggen och läcker ut på bodysen. Så jäkla trist att byta och handtvätta bodyn varenda gång. Blir sanering av hela skötbordet eftersom det blir bajs överallt. Idag fick jag duscha henne också för jag tyckte hon luktade bajs över hela kroppen. Kan det vara att blöjan är för stor? Är första gången vi har storlek 3. Den ska ju vara för 4-9 kg, och hon väger ca 6 kg.

• Jolinsfaster

Angeni: Hoppas det gick bra på Patricks dop! Här ska ha vi ha namnkalas för Frida på lördag, så på måndag är ni alla välkomna att äta upp eventuella fika-rester. Gör en lista:

Fika hos Jolinsfaster 11 okt kl 11
    Jolinsfaster

Hippy: Får nog köpa Libero nästa gång, eller gå på kurs hos Fridas farmor för när hon hade satt på blöjan hamnade bajset precis som det skulle!

• Jolinsfaster

Hej på er

Kul att så många kan komma och fika hos mig. Jag kom dock på att jag måste köra iväg er senast kl 15, så jag hinner iväg på starta eget-kursen som jag börjat gå på! Hoppas det funkar ändå. Jag tänkte bjuda på resterna av godsakerna från namnkalaset, så det bästa vore om vi gör som tidigare, att ni tar med olika grejer till nån slags mack-lunch.

Jag mailar min adress till er som jag har som vän på fb, ni andra får här på familjeliv.

• Jolinsfaster

Nu tror jag att alla har fått min adress på ett eller annat sätt. Säg till annars!

Grattis i efterskott till Frank och Sam som blev 5 månader igår. Vad tiden går fort! Spännande om det är gaddarna på gång, Lady.

Grattis i efterskott också till Frank och Frank som hade namnsdag i måndags!

Jag tar nog bilen till Odensvi i morgon. När tänker folk komma dit? Typ runt halv 10? Vi har börjat låta Frida få vakna för att äta, och än så länge har hon inte fått några rutiner direkt. I natt sov hon mellan kl 21-08, istället för kl 22-05:30 som det brukade bli förut när vi har väckt henne. Trodde inte hon skulle somna om efter kl 8-målet, men jorå, hon sover fortfarande. Misstänker att hon håller på att dra ner på antalet mål till fyra/dygn då hon oftast äter pyttelite eller inte alls under ett av målen (oftast inte samma heller). Istället brukar hon för det mesta dra i sig 200 ml, så hon äter nog rätt mängd ändå.

• Jolinsfaster

Hej tjejer

Jag hoppas att ni är riktigt fikasugna på måndag, för det blev hur mycket fika som helst över! Fattar inte att man inte lär sig att folk inte äter minst en av alla sorter. Nåja, kalaset blev lyckat iallafall.

MaraFara: Jag är också buzzador! Har inte varit det så länge så jag har bara hunnit testa hyrfilm gratis i en månad.

Nihao: Jag har mailat dig på fb. Klart du får ta med dig tjejerna.

• Jolinsfaster

Och det jag egentligen skulle säga att jag har två katter; om det är nån som är allergisk. Dom är för det mesta utomhus.

• Jolinsfaster

Plankan: Jag tar mer än gärna emot NAN1 för här har vi en tjej som börjat äta 230 ml per gång, så det går åt en del.

Skuggspel: Trist att killarna blivit sjuka! Krya på er allihopa! Ni får komma en annan gång.

Alla: Tänkte bara säga att Fridas kusin (2,5 år) fått ögoninfektion. Det började i lördags när vi hade namnkalaset, så vi vet inte om Frida blivit smittad. Är nog ingen större fara att ni kommer ändå, fast Frida behöver ju inte hålla på att tafsa på dom andra bäbisarna utifall att.

• Jolinsfaster

Tack alla för en trevlig fika i måndags, även om ni var lite dåliga på att äta tårta. Nu har iallafall dom sista bitarna hamnat i frysen för senare tillfälle.

Shia: Bamsekramar från mig och Frida. Hoppas din mamma mår bättre snart.

Cicci och Plogen mfl: Stackare som inte har bäbis som sover nå längre stunder. Jag har en som knappt orkar hålla sig vaken i två timmar och sover sen i stort sett hela tiden tills nästa mål fem timmar senare.

Vi har tänkt komma till Vallby i morgon. Då måste mamma och dotter komma i säng tidigare igår, för idag vaknade vi kl 10 (mamma) och 11:30 (dotter).

• Jolinsfaster

Lille skrutten: Jag har inte tänkt på att du är revisor och sitter inne med massa info. Kanon ju! Fast just nu känns det som att det kommer dröja ett tag, kanske nåt år eller så, innan jag känner att jag kan starta eget "på riktigt", men jag vill gärna ha info om vad man ska tänka på. Har gått fyra av fem gånger på ALMIs starta eget-kurs och det känns som det är massor att tänka på. Kanske inte är så farligt när man väl bestämt sig för att sätta igång.

Jag känner mig så välsignad av att ha en bäbis som sover hela tiden, så jag funderade på ifall vi skulle byta bäbis i några timmar nån dag, om du vill. Så kan jag ta en extra promenad med Felix och så kan du vila med Frida. Vad säger du om det?

Vinkväll låter dessutom toppen. Jag röstar för lördag 13 nov om det bestäms till en lördag, annars skulle nog fredag passa bättre för mig. Med eller utan mat spelar ingen roll. Enklast är kanske om alla tar med sig egen mat och dryck, så blir det mer tid att umgås.

Mara: Det är verkligen imponerande att höra hur Melvin växer! Hoppas ni kommer till Angeni på fredag, så vi får träffa den matglada herrn.

Själv börjar jag få griller i huvudet om att Frida kanske äter för lite och att det är därför hon sover så mycket. Det var det läkarna sa när hon blev inlagd på barnklinken för att hon inte fick i sig nå bröstmjölk. Klart att det sitter kvar i skallen, men samtidigt så är hon ju jätteglad när hon väl är vaken och har liten mage trots allt. Nu har det hänt två gånger att hon bara blir ledsen när hon får flaskan. Hon gnäller innan som om hon är hungrig (plus att det gått ca 5 timmar sen hon åt senast), äter sen lite (ca 50-100 ml) och blir grinig igen. Tar jag bort flaskan blir hon hur nöjd som helst. Efter ca en halvtimme har jag gett upp och fått i henne ca 120 ml. Sen är hon jättetrött och vill bara sova. Ska till bvc på torsdag, så jag får ta upp det då.

Catzz: Välkommen till tråden! Man behöver inte bo i slott för att bjuda hem oss kan jag intyga. I måndags var vi 9 mammor + 11 barn i min trea. Gick alldeles utmärkt. Bäbisarna kräver inte så mycket mer än nån filt på golvet, än så länge.

Angeni: Skriver till mig på listan. Ska jag ta med nåt? Behöver din adress också.

Fika hos Angeni fredagen 22 okt kl 11

HippYgirl med Sam och Leah
    MaraFara (plats för en mamma+bebis i bilen)
    vikh: kommer gärna då,ska hem från Västerås då,
    om nån vill åka med ditt så går det bra.Fast hem ska jag
    åka till Kungsör.
    Skuggspel , om bebisarna är friska
    Ellan021, kommer lite senare, ska till MVC kvart i elva
    Shia
    Bezilia
    Sussi
    Lady of Baqueta
    Jolinsfaster

• Jolinsfaster

Oj, vad mycket listor som dykt upp. Jag ska försöka fylla i dom i kronologisk ordning så jag har koll.

Fika hos Angeni fredagen 22 okt kl 11

HippYgirl med Sam och Leah
    MaraFara (plats för en mamma+bebis i bilen)
    vikh: kommer gärna då,ska hem från Västerås då,
    om nån vill åka med ditt så går det bra.Fast hem ska jag
    åka till Kungsör.
    Skuggspel , om bebisarna är friska
    Ellan021, kommer lite senare, ska till MVC kvart i elva
    Shia
    Bezilia
    Sussi
    Lady of Baqueta
    Jolinsfaster

HippY:
    Jag tar med sallad, tomat, gurka och majs på fredag så kan vi göra en sallad.
    Vikh: Jag tar med mig nått gott bröd.
    Lady of Baqueta:
    Jag tar med bubbelvatten! (ja, jag har dålig fantasi )
    Bezilia:
    Nägot sött...
    Jolinsfaster: Skinkpaj

Fikaknytis hos Plogen 27/10 kl 13
    Plogen
    Bezilia, Cupcakes
    Lady of Baqueta, Kolasnittar
    Lille Skrutten, brownies
    Jolinsfaster, Dumlemuffins (ja, Leilas)

Fredag 12 november, vinkväll hos Lille Skrutten!
    Lille Skruttens mamma
    Bezilia
    Lady of Baqueta
    Nihao
    Perni
    Plogen
    Jolinsfaster

Lördag 13 november, vinkväll hos Lille Skrutten!
    Lille Skruttens mamma
    Perni
    Lady of Baqueta
    Nihao
    Plogen

Fredag 19 november, vinkväll hos Lille Skrutten!
    Lille Skruttens mamma
    Lady of Baqueta
    Nihao
    Happy73
    Perni
    Jolinsfaster

Lördag 20 november, vinkväll hos Lille Skrutten!
    Lille Skruttens mamma
    Bezilia
    Lady of Baqueta
    Nihao
    Happy73
    Perni
    Plogen
    Jolinsfaster

• Jolinsfaster

Sen måste jag bara berätta att jag skulle inte ha skrytit för mycket om min Fröken Sova. I lördags hade vi folk hos oss och Fröken F ville inte alls sova på hela kvällen. Var så himla nyfiken på alla, allra helst kusinen på 2,5 år. Vi la henne på magen i vagnen som vanligt, men lik en ubåt kom huvudet upp gång på gång. Såg ju rätt lustigt ut, men var väldigt påfrestande när hon var gnällig av övertrötthet samtidigt.

Samma sak det här med att hon inte kan somna i nåns famn... Natten till både måndag och tisdag var det enda sättet att få henne somna i min famn! Vet inte om hon är/var inne i nåt språng, eller om det berodde på att vi testade NAN1 HA som hon fick av Plankan. Nu har vi återgott till vanliga NAN, och nu äter hon som vanligt igen och somnar förhoppningsvis bättre till natten.

Igår var vi på The Studio och tog lite bilder. Himlans kul, även om F var rätt trött och ville inte titta i kameran. Hade gärna tagit fler bilder på/med henne, men det får bli en annan gång.

Vi kommer inte till Odensvi i morgon. Ska till bvc och prata mat.

• Jolinsfaster

Tack Angeni för fikan igår! Jättegoda pajer du hade gjort. Kul att få se hur ni har det. Förstår att ni vill flytta ifrån den där läskiga trappan! Lycka till med det.

All heder till er som har bäbisar som inte sover på nätterna! Ni är hjältar, för det kan verkligen inte vara lätt. Här var det lugna gatan efter turen till Hallsta + en sväng på Erikslund på vägen hem. Frida sov en liten stund i bilen bara. När vi kom hem fick hon mat kl 17 i vanlig ordning, och jag la henne för natten redan kl 17:30! Dessutom i hennes säng där hon vägrar att sova själv annars. Hon vaknade till en stund kl 18:30, men 20 min senare sov hon... och sov till kl 9:20 i morse (!) med väckning för mat kl 22 och kl 7. Massa ensamtid för föräldrarna! Det känns som ett vinnande koncept att hålla henne sysselsatt om dagarna, så fikorna passar bra... mindre bra för mammas gravidmage som ska bort till jul bara. Lite senare idag ska vi på 60-årskalas, så vi får väl se hur det går med sömnen då. Annars har vi börjat med att köra hennes sista mål (runt kl 22) som ett "nattmål", dvs lugnt och mörkt så hon somnar själv i sin säng. Funkat två kvällar av två försök. Men som sagt, får se hur det går ikväll.

Trevlig helg till er alla!

Svar på tråden bf-juni västerås