bf-juni västerås
MumsMaräng: Du vet hur man peppar folk hör jag. Tack! Dessvärre hjälpte det inte. Jag har fått papper på att jag blivit uppsagd pga arbetsbrist(?!). Jag har inte skrivit på papprerna än, utan vill fundera på det. Det var så konstigt formulerat på papprerna att jag pratat igenom det med "dumma" chefen igen. Det står att jag sägs upp pga arbetsbrist, att min uppsägningstid är en månad, att anställningen upphör 14/6-10 (då jag går på mammaledighet) och att jag är arbetsbefriad mellan 1 april (på torsdag??) och 14 juni. Jag fick inte alls ihop det. Med uppsägningstid menas det väl att anställningen upphör? Tror inte heller att det var from torsdag dom ville att jag skulle sluta jobba heller. Chefen skulle kolla upp det. Jag har begärt att få grunderna till uppsägningen skriftligen som det också stod att jag kunde göra.
Företaget tycker dom är schyssta som ger mig lön fram till mammaledigheten, och om jag bestrider uppsägningen tänker dom inte ge mig nån lön under den perioden!
Har varit i kontakt med både advokat och facket. Advokaten tyckte jag skulle kolla om jag kunde få hjälp via facket eftersom advokat kostar så mycket. Tydligen måste man vara medlem i minst 3 månader för att få hjälp via facket, så det kommer bli advokat.
Fattar inte hur företaget kan ändra riktning! Ena stunden sägs jag upp för att jag jobbar för långsamt, och nu säger dom arbetsbrist. Jag ifrågadesatte det rejält, men dom slingrade sig som ålar och svarade inte på mina frågor. Hade en anställd med mig som stöd som antecknade allt, och nu vill cheferna ha dom anteckningarna! Tycker bara att det är märkligt att dom 5 månader senare kan säga upp nån pga arbetsbrist. Lite längre framförhållning måste ju finnas.
Funderar på att sjukskriva mig i morgon och fundera över allt. Har tagit ledigt på torsdag redan. Bläääh!