Inlägg från: Jolinsfaster |Visa alla inlägg
  • Jolinsfaster

bf-juni västerås

MumsMaräng: Du vet hur man peppar folk hör jag. Tack! Dessvärre hjälpte det inte. Jag har fått papper på att jag blivit uppsagd pga arbetsbrist(?!). Jag har inte skrivit på papprerna än, utan vill fundera på det. Det var så konstigt formulerat på papprerna att jag pratat igenom det med "dumma" chefen igen. Det står att jag sägs upp pga arbetsbrist, att min uppsägningstid är en månad, att anställningen upphör 14/6-10 (då jag går på mammaledighet) och att jag är arbetsbefriad mellan 1 april (på torsdag??) och 14 juni. Jag fick inte alls ihop det. Med uppsägningstid menas det väl att anställningen upphör? Tror inte heller att det var from torsdag dom ville att jag skulle sluta jobba heller. Chefen skulle kolla upp det. Jag har begärt att få grunderna till uppsägningen skriftligen som det också stod att jag kunde göra.

Företaget tycker dom är schyssta som ger mig lön fram till mammaledigheten, och om jag bestrider uppsägningen tänker dom inte ge mig nån lön under den perioden!

Har varit i kontakt med både advokat och facket. Advokaten tyckte jag skulle kolla om jag kunde få hjälp via facket eftersom advokat kostar så mycket. Tydligen måste man vara medlem i minst 3 månader för att få hjälp via facket, så det kommer bli advokat.

Fattar inte hur företaget kan ändra riktning! Ena stunden sägs jag upp för att jag jobbar för långsamt, och nu säger dom arbetsbrist. Jag ifrågadesatte det rejält, men dom slingrade sig som ålar och svarade inte på mina frågor. Hade en anställd med mig som stöd som antecknade allt, och nu vill cheferna ha dom anteckningarna! Tycker bara att det är märkligt att dom 5 månader senare kan säga upp nån pga arbetsbrist. Lite längre framförhållning måste ju finnas.

Funderar på att sjukskriva mig i morgon och fundera över allt. Har tagit ledigt på torsdag redan. Bläääh!

• Jolinsfaster

Grattis på födelsedagen Mums! Du gör helt rätt i att skippa det där med åldersnoja. Man har nog att tänka på ändå.

Nu har jag varit i kontakt med både facket och advokaten igen. Fick rådgivning från facket om hur uppsägningsbeskedet ska skrivas för att det inte ska bli några missförstånd. Jag har vidarebefodrat synpunkterna till cheferna. Får se om dom ändrar det såsom jag vill ha det. Känns som det är bättre om jag skriver det själv. Inte för att jag kommer att gå med på det ändå, men det ska ändå vara korrekt skrivet. Advokaten ska jag träffa för rådgivning på tisdag. När jag pratat med henne i telefon tycker hon helt klart att det låter mysko. Jag är så trött på cheferna nu så det finns inte. Har inga känslor kvar, utan nu ska jag bara se till att jag själv ska få det så bra som möjligt.

Så jag får skriva in mig på listan över mammalediga för hur det än kommer att gå jobbar jag bara april ut:
    Start på mammaledighet:
    16/4 Bezilia (Anna)
    Nu skuggspel (Sanna)
    Nu HippYgirl (Elin)
    Nu Angeni(Jenny)
    30/4 Lady of Baqueta (Annika)
    26/5 Shia
    Nu MaraFara (Sara)
    vikh(Sara) sjukskriven tom den:23/4,väntar på svar om HP
    30/4 Jolinsfaster

Igår var jag till BM. Hon blev också helt upprörd över min historia. Men annars var allt bra med bäbisen. Ligger fortfarande preciiis på medel på magkurvan. Har gått upp totalt 5 kg hittills. Det känns bra.

Hoppas alla får en glad påsk. Se till att äta godis! Det bästa med påsken, förutom all ledighet.

• Jolinsfaster

Lady: Tack för adressen. Ska bli riktigt kul!

Jag kan behöva nåt kul att se fram emot. Idag har jag varit och pratat med advokaten, och det såg inte så ljust ut för en strid. Mitt bästa alternativ förutom att skriva på var att kräva skadestånd. Skillnaden mellan ett ev skadestånd och erbjudandet jag fått är 11 000 minus skatt. Advokaten kunde egentligen bara råda mig att ta erbjudandet med tanke på att en skadeståndstvist minst tar ett år (!) och så som min livssituation ser ut i dagsläge är det inte rätt att ta den striden just nu. Jag har liksom lite annat att tänka på. Spelar egentligen inte hur mycket fel jag tycker att företaget har gjort. Det kommer inte ändra att jag blivit uppsagd, och även om jag skulle på nåt vis lyckas få uppsägningen hävd lär ju inte stämningen på kontoret vara den bästa när jag kommer tillbaka. Känns så klart som ett nederlag att skriva på, men ibland måste man väga viljan att ha rätt mot uppoffringarna rent fysiskt och psykiskt. Vill ju vara en slagskämpe, så jag hoppas att jag inte gör er besvikna nu. Just nu väntar jag bara på att facket ska gå igenom beslutet en sista gång så jag kan skriva på.

Blir till att ringa Försäkringskassan också och be om att få papper för arbetslösa. Vad deppig jag blev nu... men jag vet att det här är rätt beslut. När jag skrivit på kan jag lägga den här skiten åt sidan och bara ägna mig åt bäbisen. Jobb känns så oviktigt i jämförelse med varelsen i magen som försöker stötta mig med sina sparkar.

• Jolinsfaster

Tack för allt stöd. Än är inte papprerna påskrivna eftersom ingen av cheferna varit inne på kontoret idag. I eftermiddag är det personalmöte, så då är det dags. Får väl se vad dom säger till dom andra anställda om och varför jag slutar. Fick sånt lugn i kroppen efter jag bestämt mig för att skriva på. Längtar tills jag får gå hem och slippa det här skitföretaget. Vet att dom som är kvar kommer få beskymmer att hinna med allt, men inget jag kan ta ansvar för. Har redan börjat fundera på hur jag ska fördriva dagarna när jag är hemma. Blir nog till att sy bäbiskläder, måla i bäbisrummet och fylla frysen med bröd och lagad mat. Som en riktig husmor.

Är det nån som vet om det är dags för nån loppis i närheten snart? Vi behöver lite möbler och bäbisgrejer och tycker det är dumt att bara köpa nytt hela tiden när det finns så mycket fina gamla grejer. Dessutom är det ju bra mycket billigare också.

I natt drömde jag om er också, eller drömde att jag träffade på en massa magar och att vi skulle göra ett test, och om man inte klarade det fick man inte föda (!). Hjärnan kan spela en ett spratt ibland.

MaraFara: Låter riktigt jobbigt med sammandragningarna. Har du haft så under de tidigare graviditeterna? Du får höra med barnmorskan och se vad du kan göra åt det.

Vikh: Grattis till havadeskapspenningen!

• Jolinsfaster

Även jag vill tacka för en trevlig eftermiddag. Var så himla goda pajer och fikabrödet hade jag nog kunnat fått i mig allt på egen hand om jag varit själv. Fick lite inspiration inför min 30-årsfest om en månad.

Skönt att ni tar upp diskussionen om smärtlindring. Jag vet inte heller hur man ska ställa sig till det. Vet att jag vill ha det, men inte vad. Har inte läst på så himla mycket olika än, men det börjar bli dags.

Är det bara jag som börjat snarka på sista tiden? Har inte varit varje natt, men åtminstone två-tre gånger den senaste veckan har maken ryt till om att jag ska vara tyst. Precis när jag sovit som bäst! Vet inte vad man kan göra åt det.

• Jolinsfaster

Shia: Hoppas gårdagen blev okej igår trots alla tråkigheter. När det gäller din farfar så om du känner att du vill åka så löser sig resten med pengar och jobb. Folk ställer upp mer än vad man tror när det krisar sig. På mitt företag fick jag inte ledigt utan fick ta semester för att gå på min farmors begravning, så hör med din arbetsgivare vad som gäller.

Igår fick vi inbjudan till ett bröllop, som är 16 dagar efter bf. Är ett par kompisar som vi inte är jättenära, men dom var med på vårt bröllop i somras och vi träffas lite då och då. Är egentligen makens lillebrors frus syster + bihang. Är jätteglad att vi blev bjudna för jag kände att det var inte självklart att vi skulle bli det. Men frågan är om det funkar att gå? Även om bäbisen kommer ut i utsatt tid så är den ju bara 16 dagar när det är dags, och det känns inte riktigt som man fått ordning på rutiner och sånt på så kort tid. Funderar på att tacka nej till festen och gå till kyrkan om vi känner att vi klarar av det just den dagen. Vad skulle ni andra ha gjort?

Innan sovdags igår blev det åter en namndiskussion om pojknamnet, eftersom flicknamnet är klart sen länge. Pojknamnet gick från Robin, Gustav, Alexander, Hampus till Max, Maximilian och slutade med Axel. Så det är väl där vi är just nu.

• Jolinsfaster

Fika:

24/4
    Bezilia (Anna)
    Lady of Baqueta (Annika)
    MaraFara (Sara)

25/4
    Bezilia (Anna)
    Lady of Baqueta (Annika)
    MaraFara (Sara)
    Jolinsfaster (Ulrika)

Annars föreslår jag

1/5
    Jolinsfaster (Ulrika)

2/5
    Jolinsfaster (Ulrika)

• Jolinsfaster
    Shia: Beklagar sorgen. Om man ska tänka praktiskt så behöver du ju inte fundera mer på om du ska åka upp för att träffa honom eller inte, men samtidigt förstår jag att det är jobbigt att du inte hann träffa honom en sista gång. Se till att gå på begravningen iallafall. Det brukar vara skönt att säga hejdå, även om det är så himla ledsamt att gå på begravning.

Mums: Vilken tid ska vi komma till dig på söndag? Jag kan komma runt kl 14, då vi ska på profylaxkurs del 2 på förmiddagen.

Nihao: Vilket märke var det på gördeln du hade? Ska åka förbi Barnens hus på vägen hem tänkte jag. Låter som en bra idé att inte bara ta med sötsaker, även om det är hemskt gott.

I lördags kände jag mig jättegravid och gnällig. Magen var stenhård hela dagen, och kändes som bäbis låg längst ner och tryckte på. Var rätt jobbigt faktiskt, och springa runt på Erikslund halva dagen + gå på krogshow + Skybar till kl 1 var kanske inte det bästa, men igår var det som vanligt igen. Bäbis sparkade för fullt på morgonen, så det var ingen fara. Men jag som levt på som vanligt i stort sett fick känna på hur det är att vara gravid "på riktigt".

I morse var vi hos BM och allt såg bra ut. Har gått upp 7,5 kg nu och det känns okej. På rutinUL låg moderkakan i framvägg så jag har bokat tid för extra ultraljud. Är det fler här inne med moderkaka i framvägg? Ska bli kul att få se bild på bäbis en extra gång iaf.
  • Jolinsfaster

Hej tjejer!

Jag måste tyvärr meddela att jag inte kan komma på söndag. Det är bara att inse att man inte orkar lika mycket längre och med en totalt helspäckad helg senast orkar jag inte med att ha en helspäckad till. Jag jobbar min sista vecka nästa vecka, så efter det har jag all ork och tid att träffas. Hade varit kul att se hur du bor Mums, men det får bli en annan gång. Hoppas ni får det trevligt, och såsom det har varit hittills lär ni få det.

• Jolinsfaster

Plockar bort mig från söndagens fikalista, så ni inte undrar vad jag ska ha med mig.. Fika/ätbart hos Marängen 25/4 kl 13 Bezilia(Anna) Lady of Baqueta(Annika) - Kärleksmums (jag vill ha sött) MaraFara(Sara) - dricka HippYgirl(Elin) - tar med lite vindruvor/plockfrukt Perni80(Pernilla) - taccos paj Nihao(Emma) - tar med matbröd vikh(Sara) - tar med mig pastasallad med kyckling. Skuggspel (Sanna) någon sorts kaka. MumsMaräng Plogen - muffins

Svar på tråden bf-juni västerås