Inlägg från: Jolinsfaster |Visa alla inlägg
  • Jolinsfaster

bf-juni västerås

Här går det trögt. Blev en snabbvisit till förlossningen för en koll. Allt var lugnt. Har väl kännt nån sammandragning, men inte så att det har gjort ont direkt. Så det vankas igångsättning i morgon. Läskigt och spännande att veta att det är så pass nära nu! Vid den här tiden i morgon borde det ha satt igång lite mer iaf. Har gått en promenad i Rocklundaskogen i förhoppning om att det ska sätta lite fart, men verkar än så länge hjälpt föga. Rörelse och ladda med allt onyttigt jag kunde komma på var barnmorskans tips. Jag säger inte emot.

Angeni: Jag lider med dig!! Vad frusterande att värkarna inte gör nån nytta. Vad säger förlossningen om detta? Bara att vänta eller finns det nåt slut på eländet?

Åh, jag skulle också vilja fika på onsdag med alla nyblivna mammor och nykläckta bäbisar! Men är väl bara att inse att det får ta tid att få någon slags rutiner och ordning.

• Jolinsfaster

Tack för alla lyckönskningar! Jag blir hemma cirka en halvtimme till. Sen är det dags att bege sig. Värkarna lyser fortfarande med sin stora frånvaro, så jag antar att det vankas igångsättning. Läste på lite om igångsättning igårkväll, och blev ännu mer nervös inför det, men samtidigt så är det skönt att det funkar, för nu orkar vi inte vänta längre och iom att vattnet gått så ökar infektionsrisken om det inte sätts igång.

Lycka till Mums och Leon! Får se om vi ses på bb. Jag räknar med att slippa åka hem utan bäbis denna gången.

Tror att åtminstone ena katten känner på sig att nåt är på gång. Hon har redan hunnit busa runt i spjälsängen och ligga under skötbordet här på morgonkvisten.

Håll tummarna nu för att allt kommer gå bra.

Kramar från en nervös faster, och blivande mamma.

• Jolinsfaster

Hej på er!!

Nu har jag tid för en snabb uppdatering, medan maken tittar på vår lilla TJEJ som kom 23/6 kl 03:58. Vägde då 3245g och var 48 cm lång. Det blev en långdragen historia. Fick piller i måndags som skulle sätta igång, men icke. På tis fm sattes värkstimulerande dropp in och sakteliga satte det hela igång. Vid midnatt mellan tis och ons hade jag till slut öppnats 7 cm, tillräckligt för att beslut om att jag skulle få fortsätta sattes, istället för sovdos och börja om. Då fick jag EDA (så skönt!). Under timmarna efteråt sjönk lilltjejens hjärtljud så då tog blodprover i huvudet (precis som på Frank?). Första testet var bra, andra testet ett par senare var på gränsen, tredje testet ett par min senare var sämre. Då var jag öppen 9 cm, och det fick bli akut kejsarsnitt. Är så glad över läkarnas beslut för så vitt jag förstått efteråt var hon väldig tagen när hon kom ut, så det var lite på håret. Min smärta i såret efteråt kan jag gått ta. Det är ingenting emot om hon inte levt när hon kommit ut.

Vi kom hem igår, och det är så underbart. Var kö att komma hem. Många som ville hem till midsommarafton. Ammar med amningsnapp och det funkar bra. Har svårt att hålla henne vaken bara.

Var kul när jag såg Mums gubbe i t-shirt och kalsonger i korridoren på bb. Då förstod jag att hon låg med Leon två rum bort. Vi hann ju inte prata så mycket innan hon åkte hem, men vi får uppdatera senare.

Dags att få i prinsessan mat. Förhoppningsvis lyckas vi klämma in lite morbror + familj-besök idag så vi får vagnen. Ska bli skönt att kunna vara ute.

Ha det så skönt allihopa!

• Jolinsfaster

Hej alla!

Grattis Sussi till pojken. En rejäl bit. Skönt att allt gick bra iaf.

Sitter just nu och väntar på att prinsessan ska vakna för att få mat. Börjar sakteligen få lite rutiner. Hon äter ca 3-5 timme. Men det är ju helt sjukt vad dom utvecklas fort. Hon är redan nu vaken mycket mer än innan, intresserad av omvärlden och vill vara med, 5 dagar gammal! Igår gjorde vi första turnén: hälsade på och fick mat/fika hos mormor & morfar, makens faster och farmor & farfar. Så skönt att slippa laga mat,diska och få hjälp med Frida. Ja, det blev en Frida. Hon har hetat Cassandra och Milla också under olika dagar, men vi kommer alltid tillbaka till Frida, så det får det bli.

Nu börjar hon skruva på sig, så det är bäst att jag rör på mig.

• Jolinsfaster
    BabyTrådbäbisarnaHjärta

5 maj : HippYgirl - Sam 50cm, 3295g
    5 maj: lady of Baqueta - Frank 52cm, 3420g
    26 maj: vikh - Filip 50cm, 3335g
    1 juni: Bezilia - Tove 49cm, 3130g
    4 juni: Plogen- en dotter 51 cm, 3755 g
    6 juni: Nihao - Erik 50cm, 2978g
    7 juni: Shia - Viktor,51cm, 3506g
    9 juni: perni80 - Lexie, 51cm, 4340g
    15 juni: MaraFara - Melvin, 55 cm, 4750g
    23 juni: Jolinsfaster - Frida, 48 cm, 3245 g
    24 juni: Sussi - pojk, fortfarande namnlös, 51 cm, 4310
  • Jolinsfaster

Hej alla!

Nu är vi hemma igen, efter några dagar på sjukhuset. Har varit inne på barnakuten och blev sen inlagda på barnklinken då Frida hade gått ner 20% av sin vikt på en vecka. Det började med i tisdags em/kväll att hon var jättegnällig och bara gallskrek. Gick inte att trösta henne. Samma sak på natten till onsdag så på morgonen ringde jag sjukvårdsupplysningen och blev kopplad till barnakuten. Vi trodde först att hon bara hade magknip för hennes pappa fick det av maten som vi åt. Av sjukvårdsupplysningen blev jag typ helt idiotförklarad för att jag inte hade nån febertermometer för det måste jag minsann ha. Sköterskan på barnakuten ville iaf att vi skulle komma in och kolla henne. Det var då det upptäcktes att hon gått ner massor. Läkaren som till sist kom och tittade till henne idiotförklarade mig igen när jag berättade att jag ammade henne 5-6:te timme, för minst var 3:de timme skulle hon ha mat och sov hon skulle hon väckas. Så vi blev som sagt inlagda på barnklinken och hon fick sondmatas var 3:de timme med utpumpad bröstmjölk och ersättning så det blev totalt 62,5 ml. Fanns tydligen nån tabell för det. Min mjölkproduktion var visst inte så bra som jag trodde, för jag fick bara ut 10-20 ml/timme. Jag som trott att Frida varit nöjd när hon ammat i 40 min och somnat. Hon har somnat av utmattning. Var riktigt tufft att se henne med sond, men samtidigt var det för hennes bästa. Jag pumpade ut varje timme, men produktionen steg aldrig så i natt bestämde vi oss för att det var ohållbart och nu ger vi henne bara ersättning. Funkar hur bra som helst och både barn och föräldrar mår såå mycket bättre. Nu är hon uppe i samma vikt som när vi åkte från bb, så vi hoppas på mer viktuppgång. Personalen på barnklinken var mycket förstående och poängterade hela tiden att det var mitt/vårt beslut om vi skulle lägga ner amningen. Nu kör vi ersättning var 4:de timme och får oftast hålla på ett bra tag för att väcka henne. Sån skön känsla att veta att hon är mätt och belåten.

Det känns som vi måste få lite rutin på matningen innan jag vågar mig ut och fika med er. Har knappt hunnit vara ute i solen nåt. Instängd i en sjukhussal är inget vidare, men nu är vi hemma som sagt.

Grattis Happy till killen! Skönt att allt gick bra.

Krya på dig Mums!

• Jolinsfaster

Hej!

Sitter här med en mätt och sovandes prinsessa, så det får bli lite kort. Tänkte bara meddela att vi var på bvc igår, och Frida hade gått upp 210g på 4 dagar! Så otroligt skönt. Bvc-tanten sa att bäbisar i den här åldern ska gå upp minst 150g per vecka, så det slog hon ju med marginal.

Nu har vi börjat våga oss på att låta hon bestämma mer när hon vill mat, så nu vaknar hon efter 3-4 timmar och är hungrig. I natt vaknade hon efter 5-6 timmar och fick mat då. Verkar ha funkat bra, och båda hennes föräldrar fick sova ca 8 timmar var.

Mums: Härligt att BN inte vill ändra nåt på mina grejer. Jag mailar P mitt kontonr. Ni ska få tillbaka era ritningar också, men det kan vi fixa när du mår bättre. Krya på dig!

Happy: Har ni bestämt namn på er pojk än? Annars har jag ett förslag, Noel. Det bara dök upp i huvudet häromdagen. Tycker det passar bra med Isak.

Angeni: Lycka till i morgon!!

Shia: Grattis på födelsedagen!

• Jolinsfaster

Grattis Angeni till pojken! Jobbigt att förlossningen blev så pass jobbig för dig. Som om du inte haft tillräckligt ont under graviditeten. Man får glädja sig med att det är "bara" smärta, som går över med tiden. Själv känner jag fortfarande av mitt snitt, men det är så mycket bättre nu än de första dagarna då två alvedon och en ipren var nödvändigt för att kunna slappna av.

Här har det annars varit fullt upp med besök, picknick nere på Power meet, varit på vigsel i Sura och grillat hos svärföräldrarna där vi även sov över tills idag. Snart ska väl de dagarna då man inte har nåt att göra komma. Då följer jag gärna med till din stuga Mums. Måste bara lära mig att få in och ur barnvagnen i bilen. Har ju inte fått bära så tungt än, men nu börjar jag bli redo.

Svärmor pratade också om att ge Frida vatten så här i värmen, så det får det bli lite smått. Frida äter för fullt nu, och vissa mål äter hon lite för mycket så hon kräks efteråt. Inte jättekräkor, men ändå.

Ta hand om er alla! Kämpa på Skuggspel. Du fixar det här. Fatta vad du orkat igenom beskymmer hittills.

• Jolinsfaster

Perni: Jag har badat både idag och igår trots att Frida blir tre veckor i morgon och har fortfarande lite avslag kvar. Känns det bra så är det bra. Tryck upp en tampong och bada. Det måste man när det är så varmt. Behöver ju inte bada nå längre stunder, men i och svalka sig funkar.

Som sagt, bad både igår och idag. Igår knökade jag och mannen ner oss tillsammans i barnpoolen på altanen och idag blev det en tur till Skanzöbadet i Hallsta. Vad härligt det är att vara arbetslös och föräldraledig. Så här på kvällskvisten har det blivit lite vin och planering inför campingturen vi lite spontant kom på att vi ville göra fre-ons. Firar vår första bröllopsdag på söndag, så varför inte åka på en minisemester, till samma camping som Fridas farbröder ska åka till över helgen. Dom vet inget om våra planer, så vi ska överraska dom. Så i morgon blir det tältletning, för det vi redan har är lite för litet.

Vår lilla tjej var alldeles otröstlig när det var dags att lägga sig igår. Kände att hon var varmt, så efter att hon blivit baddad på kroppen och fått både vatten och mat så blev det bra igen. Så för oss har det funkat jättebra att ge henne vatten.

• Jolinsfaster

Hej på er!

Äntligen har jag lite tid över efter att ha röjt undan alla grejer efter vår 5 dagar långa tältsemester. Det har funkat kanon med Frida. Hon har sovit i insatsen till vagnen om nätterna och varit påbylsad ordentligt med kläder. Maken och jag däremot frös i våra sovsäckar, allra mest jag. Det var inte så mycket tid över till sol och bad som vi hoppats då ena luftmadrassen var trasig så vi fick leta luftmadrass på olika ställen + att vi tagit med oss för lite mjölkersättningspulver (eller det är snarare så att Frida börjat äta så himla mycket mer!). Dagarna har handlat mycket om att ge Frida mat, blanda ersättning och koka flaskor. Men vi klagar inte. Borta bra, men skönt att vara hemma igen.

Jag tycker att det skulle vara jättekul att få se er nya altan Nihao. Hoppas på att få kunna göra det inom en snar framtid. Annars skulle fika nångång i nästa vecka funka också.

Vikh: Nalle Puh-tavlor kan dom ha på Nisses, ÖoB eller liknande ställen. Angående efterkontroll sa min barnmorska att jag skulle ringa och beställa tid för det så fort jag kommit hem från BB, så jag har fått en tid i mitten av aug.

Annars är det fint med oss. Frida växer så det knakar! Nu har vi fått rejäla leenenden och man märker att hon vill vara med och titta på allt. Hon blir en månad idag, vår princessa. Testade att ha henne i Babybjörn igår, och hon somnade på en gång. Så den kommer nog att användas flitigt. I helgen ska vi på kalas hos Fridas kusin och då hämta hem en babysitter som min syster har hemma hos sig.

Är det fler än vi som börjat fundera på när det är dags för nästa barn? Knappt hinner första barnet komma ut innan det börjas planera för nästa.

Svar på tråden bf-juni västerås