Inlägg från: Jolinsfaster |Visa alla inlägg
  • Jolinsfaster

bf-juni västerås

HippYgirl: Bra tips att kolla upp vad det är för ålder på babyskyddet. Vart har du hört att den inte ska vara äldre än 3 år?

Låter ju toppen om det går att posta en vagn för 250 kr! Bra mycket billigare än att åka ner och hämta den. Hur ommodifierade dom flyttkartongen? Det blev inga skador på vagnen alls efter transporten? Skickades den via DHL? Har varit inne på deras hemsida och det yttre emballaget ingår när man skickar paket.

• Jolinsfaster

Jag hade gärna kommit på söndag, men vi ska iväg på 30årsfest hos min barndomskompis i Örebro på lördagen och har samtidigt passat på att bokat hotell över natten och jag vet inte när vi kommer hem + att svågern fyller på söndag så det blir ev en sväng dit. Ska bli skönt med en liten minisemester mitt i alltihopa. I lördags fick vi tillträde till vår nya lägenhet som vi egentligen tar över i mitten av mars. Så nu ska maken renovera innan bohaget med möbler och katter ska in där. Köpte 14 rullar (!) tapet i söndags, och det är bara till vardagsrummet/hallen! Ska fixa sovrummet också, så han får fullt upp. Han låter inte mig göra nånting för jag ska inte vistas bland sånt där... och för att det blir bäst om han gör allt måste även jag erkänna.

Såg att Barnens hus har babykväll på torsdag. Är det nån som ska dit? Lär ju vara smockat med folk, men priserna verkar kanon också.

Perni: Jag ska till Åre över påsken och är också beskymrad över klädsel, och framför allt byxor. Nu när det varit så kallt har jag haft leggings och oknäppta regnbyxor, men känns inte som det kommer räcka för en dag på fjället. Ska du åka skidor? Jag kommer inte göra det. Kan jag inte det ordentligt när jag inte är gravid känns det bäst att avstå nu. Vill inte riskera att vurpa på magen. Får bli spa och skotersafari istället.

Hoppas det är bra med allihopa! Sköt om er i kylan.

• Jolinsfaster

Happy: Tack för tipset! Underställ borde ju inte kosta alltför mycket. Annars tänkte jag ta mig en tur till Myrorna och se om dom har några termobyxor som man kan knöla ner magen i.

Angående barnvakt så kommer vi nog ha så att det räcker. Mina föräldrar + syster med familj bor i Västerås, mannens föräldrar ca 2 mil utanför Västerås + att makens bästa kompis kommer bo i trappuppgången bredvid när vi har flyttat. Får se hur vi ska hantera svärmor. Hon har med tidigare barnbarn blivit avundsjuk och sur om hon inte fått passa lika mycket som barnbarnets mormor (svärmor är farmor till alla barnbarnen). Att hon bor längre bort och att det är smidigare att lämna till mormor har inget med saken att göra.

Jag har också gjort en deal med min bror: vi får barnvagn och babysitter i utbyte mot pizza. Lätt byte att tacka ja till. Verkar som dom kommer upp tills jag fyller år i maj, så då får vi allt levererat till dörren också. Perfa!

• Jolinsfaster

Angeni: Usch och fy för era motgångar! En klarar man väl av som gravid, men när dom kommer på rad så där kan man inte göra annat än att gråta. Jag är en lipsill i vanliga fall, men nu är det ännu värre, så jag förstår precis hur det är. Det enda jag kan trösta med är att det brukar vara svårare att sälja bostäder på vinterhalvåret, så det ni kan göra är att vänta en-två månader och göra ett nytt försök då, med en ny mäklare. Det måste ju vara ett nederlag för mäklaren också när han inte lyckas få huset sålt, då får ju inte han några pengar heller för det arbetet han lagt ner. Annars kanske ni kan hyra ut det privat? Kanske inte täcker alla kostnader ni har för huset, men hjälper till iallafall. Lycka till!

Plogen: Vi funderar på att ha en skötbädd på tvättmaskinen. Är det någon som har erfarenhet av en sån lösning? Maken är lite orolig att det ska vara skadligt för barnet på nå vis, att det ska komma strålning eller nåt sånt. Ska göra med barnmorskan nästa gång vi ska dit om det är någon fara. För er del så finns det väl redan skötbord som man sätter på badkaret? Dumt att uppfinna hjulet igen, eller ni kanske hade tänkt er någon speciallösning?

• Jolinsfaster

Perni: Ska ni bygga egen bänk, eller har ni hittat nån att köpa? Vi funderar väl på att ha skötbädd direkt på tvättmaskinen, men det måste gå. Annars får det bli typ sån lösning som Nihao med skötbordet i duschen.

Nihao: Har ni kvar det mobila skötbordet? Vi (eller jag) har tänkt att vi ska ha skötbord med balja i, eftersom vi inte har något badkar. När barnet blir större får det bli något vikbart badkar som man kan vika ihop när det inte används.

• Jolinsfaster

Angeni: Grattis till hotellnatten! Livet kan visst gå upp och ner som man säger. Ta vara på minisemestern ordentligt. Hoppas att det känns lite lättare med allt det andra. Subj4401: Vi åker till Örebro i morgon och ska sova på hotell. Vilket hotell ska ni till? Vi ska till Scandic Väst, det som ligger vid motorvägen. Har varit där tidigare och det är mycket bra. Dom har pool och bastu bla som vi tänkt utnyttja. Jag har även sovit en natt på Statt, som också var bra. Hann inte kolla vad dom hade för aktiviteter där, men frukosten var god. Älskar hotellfrukost! Vi har börjat fundera på om man måste ha tvättmaskin. Vi har ingen nu, aldrig haft, men i nya lägenheten skulle det få plats, om vi har skötbädd ovanpå den. Fast samtidigt är det kanske bättre att ha ett mer rejält skötbord där man får plats med alla grejer på samma ställe. Tvättstugorna (2 st) ligger typ 10 m från vår lägenhet och det verkar inte vara några som helst problem att få tvättid. Då kan man tvätta mer och få det torktumlat på en gång. Vi kommer inte ha plats för torktumlare i lägenheten så det blir att hänga tvätten, och man vet ju hur det kommer att sluta. Den kommer att hänga tills det är dags att använda kläderna. Vi ska nog testa utan tvättmaskin och blir det ohållbart så köper vi en och ändrar på skötbordet.

• Jolinsfaster

Angeni: Visst är det smart att använda torktumlarna i tvättstugan, men om man ändå måste ta sig dit för att torka grejerna kan man ju lika gärna tvätta där också.. och på så vis spara ännu mer elkostnader.

Är det nån som har koll på vilket babyskydd som är lättast? Man vill ju inte kånka på nåt som är alltför tungt. Räcker ju att barnet väger en hel del. Vill helst att det ska vara med basenhet till. Verkar vara smidigast.

Är sååå segt på jobbet idag! Alla chefer + några anställda är iväg till Sälen över helgen, så det är i stort sett folktomt här. Man kanske skulle ta och sluta lite tidigare. Är ju trots allt fredag..

• Jolinsfaster

Hej på er!

Låter som ni haft en riktigt trevlig och god fikastund! Trist att jag missade den, men jag och mannen har haft en helt underbar hotellhelg i Örebro så jag ska inte klaga. Tänk vad mycket energi man kan få av att bara ta en minisemester. Verkligen att rekommendera.

Såg att ni bokat in 20 mars som nästa datum. Dessvärre kan jag inte då heller. Det är då vårt stora flyttlass är inbokat, och även om jag inte kan bära så mycket så måste ju nån se till att saker hamnar på rätt plats.  Känns inte rätt att smita iväg och luncha när de hyggliga killarna som ställt upp sliter som mest. Jag får helt enkelt se till att kunna komma gången efter. Alla helger i mars är helt uppbokade med renovering, flytt och födelsedagskalas för mannen. Ska bli så skönt när vi är på plats i nya lägenheten. Är ju så drygt att flytta egentligen.

Sköt om er alla!

• Jolinsfaster

Angeni: Vi bodde på Scandic Väst, det som ligger vid motorvägen, alldeles intill Statoil. Vi var på 30årsfest hos min barndomskompis på kvällen, så där fick vi gott om mat och dricka så vi blev nöjda. Innan festen hann vi doppa oss i den kalla poolen, basta och ta en drink i baren. Vi utnyttjade tiden väl. Kom dit en halvtimme efter man fick checka in, och åkte därifrån typ samma minut som man var tvungen. Du gjorde helt rätt i att stanna hemma idag. Jag sitter på jobbet i Eskilstuna nu, och börjar bli lite orolig för väglaget inför hemfärden. Så länge alla andra inte kör som idioter så borde det vara lugnt. Lycka till i Stockholm i morgon!

Bezilia: Hur går det med din överklagan på havandeskapspenningsbeslutet? Jag börjar fundera lite på om jag skulle söka om det, men om du får avslag trots att du har tunga lyft + minst 4 timmars bilfärd, lär ju inte jag få det som jobbar på kontor och sitter i bil knappt 2 timmar om dagen. Än så länge går det bra, men man vet ju inte hur det kommer att se ut längre fram. Cheferna verkade inte vara så på min idé om att jobba hemifrån, så det blir väl sjukskrivning för min del med om ryggen inte pallar.

Tack Nihao om tipset om kolsyrat vatten mot halsbränna. Jag har halsbränna mer eller mindre hela tiden, så nu går det litervis med mineralvatten om dagarna. Blir till att köpa ett 6-pack på vägen hem. Nån som vet om det är skadligt att dricka för mycket mineralvatten? Det är ju trots allt mineraler i det, inte mycket men en del. Kanske är bättre att skaffa sig en soda streamer? Fast det är kanske mineralerna som tar bort halsbrännan? Allt vatten har gjort mig mindre sötsugen iaf, och det är toppen.

• Jolinsfaster

Hippy: Jag beklagar sorgen! Min farmor gick bort i höstas, en vecka efter vårt plus på stickan, så jag vet att det känns konstigt med död och födelse på samma gång. Var ni nära varandra? Jag tycker också att du ska ringa till BVC och kolla vad det kan vara med Leah, för det är verkligen inte roligt när det rinner ur "fel" hål. Stackarn. Hoppas hon kryar på sig snart! Ingen annan i familjen som blivit dålig?

Hur många är det här inne nu som vet vad det är för kön som ploppar ut? Tänkte att man kanske kan skriva med det på BF-listan, om ni vill förstås. Jag tror att vår är en kille, men samtidigt vore det skönt om det blir en tjej då vi inte kan komma på vad pojken ska heta. Flicknamn när nog bestämt.

Svar på tråden bf-juni västerås