• Plogen

bf-juni västerås

Hej och grattis alla mammor! Hoppas ni har haft en fin dag allihop! Själv har jag rensat garage, källare och klädkammare, inte lika mysigt som Nihao kanske, men välbehövligt! Vi hann med en promenad inklusive glass längs öster mälarstrand också!

Lady Baqueta/Hippygirl: Man kanske ska ta och vrida skötbordet ett halvt varv alltså...

Ang telefonlistan: Nu har jag fått allas telefonnummer utom Sussi81 och vikh. Så jag avvaktar ett tag till med att inboxa ut listan.

Fika/lunch på stan torsdag eller fredag, nån som är intresserad?

• Plogen

Hippygirl: festligt! sånt har man ju ingen aning om när man är förstagångsmamma, bra tips!

Sussi81: bra, då har jag allas nummer utom vikh, och hon har säkert fullt upp nu med nya bebben kan man tänka sig. Jag avvaktar lite till.

Mums: vad roligt att få proffsbilder på magen!

Fika i veckan: Kul att ni är på! Vi gör väl en lista för att se vilken dag dom flesta kan:

Fika/lunch på stan:

Torsdag 3/4
    Plogen

Fredag 4/4
    Plogen

• Plogen

Åh, grattis så jättemycket Bezilia! Vad roligt att höra att allt gick bra, trots lång tid! Är ni kvar på BB eller är ni redan hemma? Många grattiskramar!

Själv tycker jag mig ha börjat känna av nån slags förvärk, det stramar under magen. Tar det lugnt idag, men räknar med att komma på fika på Djäkneberget på fredag.

Kram från Plogen!

• Plogen

Jag har börjat inboxa ut telefonlistan, men efter bara tre skickade meddelanden blev jag utkastad och anklagad för spam! Hm. Nån som vet om det går att komma runt det? Jag får väl skicka några meddelanden i taget, jag försöker få iväg några till nu. Håll ut, så småningom ska väl alla få det!

Fiket på Djäkneberget på fredag kl 11 blir bra tycker jag!

Kram på er allihop!

• Plogen

Halloj! Jag har fått förvärkar som gör ganska ont. Känner jag så här i morgon så kommer jag inte på fikat.

Nihao: Ang telefonlistan: om jag kommer imorgon kan jag självklart ta med utskrifter, annars får jag fortsätta inboxa ut några i taget.

Grattis Mums, vad skönt att ha fått ett datum! Önskar jag också visste när bebis kommer ut, just nu känns allt bara drygt.

• Plogen

Hej tjejer!

Som ni kanske misstänkte har jag fått barn nu! Fick värkar onsdag morgon som inte försvann.
    Åkte in till förlossningen natten till fredag och födde en flicka kl 11.20 på fredagen med hjälp av lustgas och epidural. 3755 gram och 51 cm lång. Stor lycka. Kom hem igår kväll och kämpar nu lite med amningen. Hon är även lite gul och vi var på kontroll idag, behövde inte sola, men ska tillbaka imorgon.

Hör av mig när jag har mer ork! Lycka till allihop, hoppas det kommer fler bebisar snart!

Många kramar!

• Plogen

Oj, oj, oj Bezilia. Jag som precis skulle logga in och skriva om mina problem som jag tycker varit hemska, men dom bleknade när jag läste din historia. Det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse. Hoppas nu att allt kommer att gå bra och att ni får komma hem snart.

Själv har jag drabbats av mjölkstockning. Haft feber sen i lördags, dom två senaste dagarna över 40 grader. Helt smashad. Jag klarar bara att ligga i sängen, äta värktabletter och amma/pumpa ur brösten. Detta är värre än förlossningen. Är det nån som har haft samma bekymmer som har några tips? Vi har varit på Återbeöksavdelningen/amninsmottagningen nästan varje dag. Har hyrt en elektrisk pump där för att tömma brösten mer. Idag är febern lägre men stockningen är kvar.

Var rädda om era bröst tjejer! Skydda från blåst och amma regelbundet, dvs med ungefär lika långa intervall. Det var antaligen där jag gjorde fel, men jag visste inte att det var så viktigt, utan jag var glad att hon sov längre perioder och väckte henne inte för amning.

Vi kommer inte på nån fika den närmaste tiden, jag måste bli frisk och så vill jag få rutin på amningen, vi är inte där än.

Perni: Grattis! Jättekul med en till tjej i gänget!

Kram till er alla!

• Plogen

Marafara: Jättegrattis till Melvin! Det känns som att man redan känner honom, du har ju haft namn och allt klart så länge!

Själva har vi fortfarande inget namn till lilltjejen. Vi har varit helt däckade här av mjölkstockningen som fortfarande inte har gått över. Idag är första dagen som jag är feberfri utan att ha tagit värktabletter men båda brösten är fortfarande stockade. Äter nu penicillin och pumpar ur brösten och ber till högre makter typ att detta ska ge sig. De senaste dagarna har våra amnings/matningsstunder sett ut så här: Massera igång det vänstra bröstet, handmjölka fram några droppar, amma, (har tagit allt från 10 till 30 minuter), ge ersättning om hon varit mer hungrig, massera igång det högra bröstet och pumpa ur det eftersom det varit helt stockat och det har inte funkat att amma. Det har varit "arbetspass" på 1,5-3 timmar per gång, och ska man göra detta med tre timmars intervall är det lätt bryta ihop. Jag har varit ett vrak, särskilt dom dagar när febern varit över 40 grader och man ändå ska försöka amma. Idag var vi på BVC och vi kom fram till att detta håller inte. Jag har slutat amma och ska pumpa ur båda och ge ersättnign under tiden. Det är möjligt att jag kommer sluta amma och bara ge ersättning och det har jag ångest för. Jag vill så gärna amma men det har egentligen inte funkat bra nån gång.

Är det nån av er som ger/kommer att ge ersättning istället för att amma?

Kram till er allihop!

• Plogen
    BabyTrådbäbisarnaHjärta

5 maj : HippYgirl - Sam 50cm, 3295g
    5 maj: lady of Baqueta - Frank 52cm, 3420g
    26 maj: vikh - Filip 50cm, 3335g
    1 juni: Bezilia - Tove 49cm, 3130g
    4 juni: Plogen- en dotter 51 cm, 3755 g
    6 juni: Nihao - Erik 50cm, 2978g
    7 juni: Shia - Viktor,51cm, 3506g
    9 juni: perni80 - Lexie, 51cm, 4340g
    15 juni: MaraFara - Melvin, 55 cm, 4750g
  • Plogen

Hej allihop!

Tack för alla tips och råd ang mina amningsbekymmer. Nu är jag i alla fall på bättringsvägen men denna mjölkstockning var inte av den enklare sorten. Brösten är fortfarande, snart 1½ vecka, röda och ömmar lite. Nu kan jag i alla fall amma på båda, men jag ger ersättning också, för mjölken räcker inte. Hur går det för alla er som ammar? Hur ofta ammar ni? Lika ofta på dagen som på natten? Jag är livrädd att få tillbaka stockningen så jag ställer klockan på var tredje timme för att amma/pumpa ur, för att det inte ska gå för lång tid mellan tömningarna.

Jag skulle jättegärna vilja komma på fikat men jag känner att jag måste få lite mer rutin på amningen innan jag vågar mig ut. Vissa gånger tar hon bröstet på en gång och ibland tar det 10 minuter innan hon börjar suga ordentligt. Hur gör era bebisar, börjar dom suga på en gång?

Svar på tråden bf-juni västerås