• Plogen

bf-juni västerås

Hur många är det förresten som fortfarande jobbar? När alla har slutat jobba kan vi ju träffas och fika i veckorna istället för på helgerna? Jag jobbar sista dan nu på fredag.

22/5
    Bezilia (Anna)
    vikh(Sars)
    perni80 (Pernilla)
    Marafara (Sara)
    Plogen

23/5
    Bezilia (Anna)
    vikh(Sara)
    perni80 (Pernilla)
    Marafara (Sara)
    HippYgirl (Elin och Sam)
    Skuggspel (Sanna)
    Plogen

• Plogen
    Jolins: Grattis i efterskott! Kul att allt gick bra med kalaset, kan tänka mig att du var trött sen!

Jag surfade en del tidigare på bärsele/bärsjal. Sele måste ju vara mycket enklare, det är ju inget som behöver knytas, men jag läste att med sjal kommer man närmare barnet och bebisens ben får mer stöd. Dessutom skulle sjalen avlasta mammans/pappans rygg mer eftersom tyngden sprids ut mer än med en sele. 

Ja, ja, man får väl se hur det blir sen. Jag kanske inte orkar bära alls, jag har ibland ont i höger arm, musarm, och risken är väl rätt stor att jag kommer få ännu mer ont sen, av att bära bebis... 

MaraFara: vad skönt att det inte var havandeskapsförgiftning!

Bezilia: heja pinschern, heja!
  • Plogen
    Sussi81: mycket intressant läsning! Roligt att höra att det funkat så bra för er! Jag köpte alltså en långsjal, närmare bestämt 5,6 meter lång, i trikå, och jag tänker också ta med den till förlossningen. Så kanske man kan få lite assistans där hur man ska bära. Sen är det väl bara att hoppas att min bebis gillar att bäras i sjal, det visar sig.

Skuggspel: åh, vad jobbigt med så mycket krämpor! Hoppas verkligen det känns bättre imorgon! Och ibland känns det ju bättre bara av att få skriva av sig, du gjorde helt rätt!

Kram på er allihop!
  • Plogen

Nihao: vilken grej en sån där vändning, det lät läskigt! Hoppas den ligger kvar rätt nu!

Bezilia: Åh, 4 dagar kvar, det är ju ingenting! Jag har exakt tre veckor kvar idag, men så räknar jag ju med att jag får vänta ett par veckor till... Det kanske är dumt egentligen, det kanske är bättre att ställa in sig på att bebisen kommer på beräknat datum, då kanske sannolikheten att den verkligen gör det ökar. Hm, ja, inte lätt att veta hur man ska förhålla sig till all denna väntan!

• Plogen
    MaraFara: Min bebbe låg först högervänt, men för ca 2½ vecka sen vände den sig, och jag är ganska säker på att den nu ligger med ryggen till höger för jag känner sparkar på vänster sida. Jag surfade nyss lite på detta och det verkar som att högervänt är det bästa. Precis som du skriver så läste jag att vänstervänt kan innebära att förlossningen tar längre tid och att man kan spricka mer.

Jag känner mig också lite nojig över detta. Ska till bm på eftermiddagen idag så jag ska pumpa henne på info.

Återkommer!
  • Plogen

Här kommer en rapport från min bm angående vänstervänd/högervänd bebis:

Det spelar ingen roll hur det ser ut nu några veckor innan, bebisen kan i alla fall vrida sig innan förlossning. Och det spelar heller ingen roll ifall dom ligger vänstervänt när det är dags för förlossning, dom brukar rotera ut på "rätt" sätt i alla fall.

Vissa bebisar kommer med ansiktet före, "vidöppet" tror jag det hette, och det var väl möjligen lite besvärligare men inget man skulle oroa sig för.

Det enda som var viktigt var att huvudet är neråt. Hon sa att är man i vecka 37, som jag är nu, så var det ingen risk att den skulle vända sig till säte. Vrida sig åt höger/vänster däremot, det kunde den fortfarande göra.

(Det är alltså skillnad på att vända sig och vrida sig. Vändning=huvudet uppåt eller neråt. Vridning=tittar åt höger eller vänster)

När hon sedan kände på magen trodde hon att bebben låg med ryggen mot min mage, framstupa läge, dvs att den sparkar inåt mot min rygg.

Den är fortfarande inte fixerad utan ruckbar. Hon menade att det liksom styrker teorin om att jag kommer att få gå över tiden...

• Plogen

Det låter som en jättebra idé, tycker inte ni andra det?

12.30 utanför Ica Maxi Erikslund på söndag, I'll be there!

Schysst att vi kan vara hos dig igen Perni!

• Plogen

Fniss, Mums, jag känner precis som du! Jag håller på och avlider i den här värmen! Alla kläder sitter åt och allt är för varmt. Härom natten vaknade jag av att det var så jäkla varmt i rummet och fötterna kokade. Jag gick upp, öppnade fönstret och stod och flåsade ut i luften typ en kvart. Sen fick jag inte igen fönstret, fick panik och började härja så mannen studsade upp med ett "ta det lugnt!" och jag lommade tillbaka till sängen. Sen dess har vi sovit med öppet fönster, och jag utan täcke, då har det gått lite bättre... Fast jag hoppas det blir lite svalare temperaturer snart!

• Plogen

MaraFara: Gud va spännande! Nu är det nära!

Perni80: tusen tack för mysig träff idag! Jag glömde ju berömma muffinsen, dom var fantastiska! Tyckte du sa nåt om att lägga ut receptet här... 

Tack till er andra också! Och det var så roligt att träffa Sam! Han var så fin! Det känns så himla konstigt att man själv kommer att ha en sån där liten här hemma inom (ganska) kort!

Kram på er allihop!

• Plogen

Hej allihop!

Grattis så mycket till våra tre-veckors trådbebisar Sam och Frank! 

Här har jag varit hemma i två och en halv dag redan! Tiden har inte gått långsamt, jag har varit på shoppingrunda med mamma, bland annat till Barnshopen på ängsgärdet (kan verkligen rekommenderas!), rensat undan jobbgrejer, rensat kläder, haft lunchbesök, tvättat bebiskläder, skrivit förlossningsplan och packlista till BB-väskan.

Perni80: Jag har inte heller känt minsta tillstymmelse till sammandragning eller förvärk. Vad säger din bm om det? Min säger ju att det betyder att man får gå över tiden...

Fika på fredag: Jag hakar på! Eller vad säger ni om lunch istället? Typ kl 13? Det behöver ju inte utesluta fika efteråt!

Nån som har förslag på ställe?

Svar på tråden bf-juni västerås