• Swweetiie

bf-juni västerås

Hej!

BF-Juni för oss Västeråsare, här kan vi tala om allt och lite till!

Ny tråd, då den andra gått ut!

Hoppas allt är toppen med alla {#lang_emotions_gravid}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 10:48
    Lägger till BF-listan så alla kan se den lite lättare!

BF 9 maj- Hippygirl
    BF 16 maj- Subj4401 (Susanne)
    BF 22 maj - Bezilia (Anna)
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 11:57
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 14:08
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 17 maj - trasis
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 21 juni - vårt lilla hjärta
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

• Svar på tråden bf-juni västerås
  • Plogen
    Jolins: Grattis i efterskott! Kul att allt gick bra med kalaset, kan tänka mig att du var trött sen!

Jag surfade en del tidigare på bärsele/bärsjal. Sele måste ju vara mycket enklare, det är ju inget som behöver knytas, men jag läste att med sjal kommer man närmare barnet och bebisens ben får mer stöd. Dessutom skulle sjalen avlasta mammans/pappans rygg mer eftersom tyngden sprids ut mer än med en sele. 

Ja, ja, man får väl se hur det blir sen. Jag kanske inte orkar bära alls, jag har ibland ont i höger arm, musarm, och risken är väl rätt stor att jag kommer få ännu mer ont sen, av att bära bebis... 

MaraFara: vad skönt att det inte var havandeskapsförgiftning!

Bezilia: heja pinschern, heja!
  • skuggspel

KLAGOSÅNG;

Blä va jag är less på att vara gravid! Måste bara klaga lite! Tappar känseln i händerna, mår illa, är trött, kan inte andas, kommer inte upp om jag försöker plocka upp nåt från golvet, ischias, sammandragningar som gör ont, konstigt ont i magen nästan jämt,svårt att sova, svullna fötter, svullna ben, urinläckage, ont i knäna, trötttrötttrött.... Blä! Vaddå två bebisar till priset av en graviditet? Äh! Jag har ju krämpor från två graviditeter på en gång.

Så! Nu känns det bättre!

Var bara tvungen att klaga lite..Å lite till... Dessutom har Jon rivit hela köket i nya huset, fast det eg funkade som det var.. Och råkat börja lägga golvet fel så det måste läggas om.. Och snickarna bestämde sig för att tisdag visst var bättre än måndag så de kommer då istället, vilket förvisso visade sig vara en rackarns tur för rörmokaren har visst dragit till skinskatteberg. Han skulle också kommit idag men dök inte upp..Så till imorgon måste vi hitta en ny lite pålitligare rörmokare. Och mäklaren har visst tagit bort huset från hemnet utan att berätta det, och han har inte ringt fast han skulle ha hört av sig för flera dagar sedan..

Ja, ni hajjar!
     Dessutom är jag riktigt rysligt dundertrött på att:
     1.... jag inte kan ta hand om Loke för det är fysiskt omöjligt att tampas med någon som inte änns är två år när man är så jäkla orörlig som jag är nu.
    2. ....bo hemma hos mina föräldrar!
    3. ...knappt kunna göra ett skit i huset för att jag är en valross.

Oj. Nu lyfte det  10 kilo från mina axlar bara för att jag fick uttrycka hur det känns.
    Imorgon är en ny, förhoppningsvis bättre dag.

• sussi81

Plogen och ni andra som funderar om bärsjal: Det var verkligen min räddning kan jag säga!!! Vi bor ju granne med hon som har "Babydesign" och jag kontaktade henne en tid efter att vi fått vår dotter. Det slutade med två bärsjalar, en långsjal och en ringsjal. Den senare använde vi då Maja blivit lite större, typ när vi var och handlade osv. Men den långa sjalen använde vi från början och hon kunde sitta och sova i den tre timmar i sträck. Det är ju inte alla bebisar som gillar det, men vårt lilla knyte älskade den från första stund.  Man får ha lite tålamod bara. Och napp kan va bra om man ammar, för de är ju bra på att känna lukten av mammas tuttar, dvs maten ;) när de kommer så nära... Det går även att amma i den!
    Sen är den är ju precis som ni skriver, mer ergonomisk än en sele, både för bebisen och den som bär. Bebben sitter som en  groda och känner värme som den gjorde i magen. Och man lär sig SNABBT hur man ska knyta den, även om det kan se krångligt ut! ;)  Men det är såå skönt att ha händerna fria och samtidigt bära bekvämt! Maja hade ju dessutom lite kolik, vilket också blev lindrigare då hon fick sitta i sjalen!
    Sjalen ska jag ha med mig till förlossningen den här gången och introducera bebben med en gång ;) Så, det var en liten, eller den blev ganska lång, beskrivning, det är bara att fråga mer om ni undrar över något!

Skuggspel: Skickar över en styrkekram till dig idag och hoppas på bättre känsla imorgon!

Själv ska jag nog gå och proppa i mig en glass eller nåt nu... Sambon är iväg och håller danskurs varje måndag så då får man passa på... hehe... han blir ju annars så himla "skengravid"... ;)

• Plogen
    Sussi81: mycket intressant läsning! Roligt att höra att det funkat så bra för er! Jag köpte alltså en långsjal, närmare bestämt 5,6 meter lång, i trikå, och jag tänker också ta med den till förlossningen. Så kanske man kan få lite assistans där hur man ska bära. Sen är det väl bara att hoppas att min bebis gillar att bäras i sjal, det visar sig.

Skuggspel: åh, vad jobbigt med så mycket krämpor! Hoppas verkligen det känns bättre imorgon! Och ibland känns det ju bättre bara av att få skriva av sig, du gjorde helt rätt!

Kram på er allihop!
  • Nihao

Hej alla tjejer! Har hållt mig borta från dator i en vecka nu, kul att ni skriver 100 sidor så man har lite att skumma igenom när man är tillbaks. :)

Skuggspel: Fyyy, fasen vad tråkigt, jag lider med dig och hoppas att det får lätta lite snart. Det är inget kul att känna så när det ju tyvärr är en stund kvar för dig, men vi får hoppas på att det glider lättare snart och att sönerna kommer några veckor tidigt (dock inte tidigare än att de är klara och får må bra!) Kramar till dig!

Alla ni med sjaltankar: Jag har också använt sjal, det är ett bra komplement/alternativ till sele. Min var lång men inte trikå (ganska o-töjbar faktiskt!) och då sitter ju barnen/barnet mer fast, vilket jag tyckte var bra när man bar båda samtidigt, samt när barnen var lite större - det är mer jämförbart med sele då. Mannen gillade babybjörnen bättre, o jag bar ofta ett barn i sjalen och han ett i selen när vi var ute o knatade. :) Jag har hört att trikåsjal är jättebra när barnen är små.

Jag har varit inne på sjukan två gånger pga sätesbäbisen, och jag hoppas ni slipper det. Först i fredags, ultraljud o konstatera att visst tusan ligger den fel (vi bad dem att inte visa könet :) o har fortfarande ingen aning), men sen var det fullt på förlossningen så nån vändning hade de inte tid med. Tänkte att nån av er kanske låg där inne o krystade. :)
    Ny tid igår, nytt ultraljud, fortfarande fel (NÄHÄ, som om jag inte känner den där jätteskallen rätt upp över naveln!) och sen nerlotsning till förlossningen igen. Väntan, väntan, kanyl i armen, CTG-remsa i 45 minuter (vi låter den sitta i 20 - o sen är man bortglömd igen), mer titta UL - fortfarande felvänd (!)... och sen Bricanyl i nålen, hjärtklappning - känns som man är skitfull, pulsen skakar i huvudet, andningen går upp, ghaaa - och så börjar de knåda runt bäbis, som turligt nog låg lite på tvären och inte var nersjunken i bäckenet med rupan. Tårarna rinner, luften tar slut och jag känner igen det karaktäristiska ljudet o känslan när kroppen stänger ner - bomull i öronen, tjutet, stjärnorna i ögonvråna, sticket i händer o fötter...  ropar att "Nu är jag JÄTTEnära att svimma" och då är bäbis som tur är redan vänd och mannen står där o lyfter fötterna från britsen och jag flåsar o svetten sprutar och jag kippar efter luft. Men bäbis är vänd.
    Ny CTG, bäbis verkar lite skakad med hög puls men mår bra. Väntan 40 minuter till. Vill ha kaffe. Vill hem.
    Får äntligen cykla hem och andas lite. Skiter i att jobba halvdagen som är kvar. Åker o kollar husfärg istället. :)

SÅÅÅ. Långt, men nu vet ni hur det kan gå till. Hoppas era barn blir/stannar fixerade nu, jag håller alla tummar att vår lilla får fortsätta sparka under revbenen. Sån smärta är jättevälkommen nu o de sista 3 veckorna. Är inte sugen på en till vändning.

Kram på er så länge, från o med nästa vecka är jag hemma heltid o kan äta o fika hela dagarna.

• HippYgirl

hej halloj!

Idag är det sista dagen Alex är pappaledig. och på Torsdag kommer Alfons hem igen, så nästa vecka ska alla rutiner funka igen med hämtning och lämning på dagis. 3 ungar ska fixas och en ska lämnas/hämtas :/ Alfons fyllde ju 4 år igår så på lördag ska han ha kalas :) så nu har vi fixat till det sista på tomten så den är användbar till helgen :)

Sam är en snäll liten kille som sover eller äter om dagarna. gnyr lite när han är hungrig men annars är han himla snäll. nattetid vill han äta, men vill inte riktigt ta bröstet..hmm. äter som en hel karl på morgonen sen.

Skuggspel: jag som tyckte att jag hade det jobbigt, det är ju ingenting jämfört med vad du har för bekymmer! lider med dig och hoppas det kan bli bättre!

• Bezilia

Åh, vad trött jag blir! Hade skrivit ett meddelande som jag råkade klicka bort! jaja...

Skuggspel: Shit vilket helvete du verkar ha! Jag känner att jag inte har så mycket att klaga på alls i jämförelse med dig! Hoppas att det blir lite bättre och som Nihao skrev, att grabbarna kommer ut litet tidigare! Hoppas även att huset blir bra iallafall och att ni hittar en bättre rörmockare!

Nihao: Det där med vvändning låter ju allt annat än trevligt! Jag håller tummarna för att krabaten håller sig på rätt köl fram tills det är dags att komma ut!

Idag var jag hos barnmorskan och allt såg bra ut. 4 dagar kvar nu... Fick förresten veta att besöksförbudet på BB är borttaget från idag! Så för er med barn sedan tidigare så är det ju skönt!

• angeni

Bezilia: Skönt att allt såg bra ut!

Skuggspel: Ursh du verkar ha det riktigt illa! Hoppas det blir lite bättre för dig!

Igår var jag hos barnmorskan och allt såg  bra ut även där. Inte fixerad men det behöver den tydligen inte göra förrän det är dags för förlossning.
    Järnvärde och blodsocker allt låg bra samt även blodtrycket.
    Nu är det bara att vänta... 38 dagar kvar till beräknat idag. Segt.

• Plogen

Nihao: vilken grej en sån där vändning, det lät läskigt! Hoppas den ligger kvar rätt nu!

Bezilia: Åh, 4 dagar kvar, det är ju ingenting! Jag har exakt tre veckor kvar idag, men så räknar jag ju med att jag får vänta ett par veckor till... Det kanske är dumt egentligen, det kanske är bättre att ställa in sig på att bebisen kommer på beräknat datum, då kanske sannolikheten att den verkligen gör det ökar. Hm, ja, inte lätt att veta hur man ska förhålla sig till all denna väntan!

• Nihao

Härligt att se att ni nya mammor mår bra och att era söner äter o skiter o är alldeles så fantastiska som de bör! :D Man blir så glad och förväntansfull!!

Alltså, jag mår ju bra. Är lite orolig att bäbis ska slå runt igen, annars är det ingen fara med mig. Men det var ingen rolig grej att vända. Men jag är superglad för vår sjukvård och all hjälp man faktiskt kan få när man behöver den.
    Det gick nog också "lätt" (det stod att det var ett okomplicerat ingrepp på journalen sen) beroende på att barnet ligger 12,7% under förväntad vikt, samt att den har jäkligt mycket utrymme sen tvillinggraviditeten att röra sig på i livmodern. :)
    Det är alltså väldigt liten risk att jag kommer få en 5-kilosklump i slutändan, skönt.
    Mina värden var också bra, 125 i HB känns fantastiskt!

Fika låter trevligt. Jag tror jag kan hela helgen, med de vanliga reservationerna man har i en familj... ser fram mot att träffa er.
    Hoppas du också är mamma då Bezilia, o även Vikh börjar ju närma sig! :D

22/5
    Bezilia (Anna)
    vikh(Sars)
    perni80 (Pernilla)
    Marafara (Sara)
    Plogen
    Nihao (Emma)

23/5
    Bezilia (Anna)
    vikh(Sara)
    perni80 (Pernilla)