Inlägg från: planerat09 |Visa alla inlägg
  • planerat09

***Hallsberg***

oki.. Tack för era svar!

Jag byter ALL kattsand ofta istället för att lägga på lite då och då.
    Men min katt ska alltid "inviga" lådan varje gång någon är i badrummet. Så det blir lukt direkt och jag kan inte med kattdoft, så det blir automatiskt att jag tömmer lådan och duschar ur den och fyller på nytt. MEN... jag kör oftast billig kattsand eftersom jag är som jag är med att byta i lådan.

kanske ska testa kristallsand igen?!

• planerat09

Ja det är klart man tömmer lådan varje dag på bajs, sen byter jag nog all sand minst en gång i veckan. Just badrummet vill jag ha näst intill kliniskt rent.. men svårt när man har katt och barn som har svårt att städa efter sig.

Just nu kan man inte tro att jag gillar rent och fräscht, med tanke på att vi håller på med renoveringen av tvättstugan som gör att hela huset är inpyrt i slipdamm. Städar varje dag, men känns rätt lönlöst eftersom det slipas och grejas varje dag där nere i källaren. Spelar ingen roll hur mycket man plastar och försöker stänga ute dammet.
    Men men sånt får man ta. Ingen har dött av lite smuts i hörnen. {#lang_emotions_wink}

I går sydde jag gardiner och kuddfodral. Lillan fick en mössa som jag sydde av tyget som blev över från byxorna jag håller på med till henne. Så söt såå!{#lang_emotions_dreamer}

Om nu snön ligger kvar till sportlovet så kommer det att anordnas uteaktiviteter igen. Återkommer om dag och tid när det närmar sig till sportlovet.

Fick jätte mycket uppskattning och respons efter förra "utedagen" som jag annordnade. Sånt tycker jag är jätte kul. Kom ju ca 35 personer så det blev riktigt lyckat!{#lang_emotions_laughing}

Denna gång blir det antingen pulka eller skidor i spåret. Vi får se..Sitter och klurar på det.

Någon som vet om Fredrikssons har "glitterfärg" typ guldglitter?
    Vet att panduro har, men lite svårt att gå till Marieberg i detta snöoväder och rätt jobbigt också för den delen!{#lang_emotions_undecided}

Försöker slutföra bokstäverna som vi påbörjat. Vi tillverkar bokstäver i trä som sedan målas.
    Ska visa vad jag menar lite senare i mitt bildgalleri.
    Den som är intresserad så tar jag emot beställningar.

Som jag sagt förr.. Här händer det saker hela tiden!
    Både sambon och jag är mångsysslare och kommer på nya ideer hela tiden.

Nu ska jag återgå till gardintillverkningen.. {#lang_emotions_wink}Måste passa på nu när lillan sover.

Ha en bra dag i snöyran!

• planerat09

Ja just den affären finns oxå.. Glömmer lätt bort de affärerna som ligger lite avsides.
    Tack för tipset Tina!

Pia- Vi gör bokstäver. Du kan gå in på mitt galleri så förstår du vad jag menar.

Så skönt när man har hobbyrum att hållas i. Då gör det inget om det blir lite färg och kladd lite här och var och det finns tillgång till alla härliga verktyg man kan "leka och skapa" med. {#lang_emotions_wink}

Om jag hade obegränsat med pengar så skulle jag säga upp mig från jobbet och helt klart satsa allt på den roliga hobbyn. Sy och snickra finns det något roligare!?

Ja jag gillar nog det mesta. Är en som blir glad och nöjd för små saker.
    Huvudsaken jag har mina nära och kära och att man har god hälsa. Det går inte att köpas för pengarna.

Här kan vi inte gå ut eftersom de är för mycket snö. Tänkte gå till Netto, men det får vänta. Ingen ide att ens försöka med vagnen.
    Pumpa förresten vagnshjulen igår.. Woow vilken skillnad!

Nee nu blir det lunch...fisk med hemmagjort potatis/morotsmos och sallad.. MUMS!!

• planerat09

Beror på vad man menar med bra pris för spets?
    Annars har väl tom nannas garn spets?
    Calletex har och det flesta tygaffärer.

RonjaMimmi- Börjar bli ännu mer övertygad om att Everclean är bra och verkligen fungerar. Ska köpa det nästa gång.

• planerat09

Öhhhhh....Jag har nog barnen som klipper sig oftast i Hela Hallsberg!!!

Tina- Cajsa klippte sig ju när hon var hemma sist eller om det var 2 veckor sedan, men det var inte många dagar sedan om jag säger så.
    och Cajsa som pratar om att hon vill ha långt hår igen! Då får hon skaffa peruk i så fall.{#lang_emotions_sealed} Jaja.. hon är stor nog att hon kan prata för sig och det är hennes hår.

Ja det har allt kommit in i någon trots period. Det är nu man verkligen måste ha ett extra öga på dom och verkligen vägleda dom in på rätt väg. Huuaa..ja idag kommer de ju hem igen så det är bara att ta nya tag. {#lang_emotions_dreamer}Mellan tjejen är så omtänksam och verkligen bryr sig om alla. Det första hon gör när hon kommer hem är att leta upp Sanna och kramar och pussar påp henne. Så gulliga såå! Stora tjejen kommer innanför dörren och det första hon säger: Hej ska vi åka och storhandla i kväll? haha... slår aldrig fel.

Nåja... Nu ska här storbakas. Det ska bli bullar och kakor och bröd. Måste ju ha sånt hemma nu när barnen kommer hem. Det ska ju fikas hela tiden.

Var nära att gå upp vid 3 i natt. Jag var hur pigg som helst, men la ner huvudet igen på kudden för risken hade väl varit att sambon undrat om allt stod rätt till. {#lang_emotions_sunny}

• planerat09

Tina-
    ..som jag sa tidigare så är det vi vuxna som måste sätta gränser och visa var "skåpet ska stå". Annars är risken stor att barnen tar över och gör precis som de vill med ALLT!
    ordspråket: Små barn små problem stora barn stora problem!

Barn behöver regler och normer att gå efter. Vi vuxna vet vad som är rätt och fel men det vet inte barn. Därför behöver dom hjälp av vuxna.

Jaja.. alla gör på sitt sätt. Lättare också med "dina och mina barn"!

Ni andra...
    När vi ändå är inne på detta ämne med barn och uppfostran. Hur gör ni andra med era barn? Får de göra som de vill?

Städa rummet? - Gör barnet det? Måste barnet hålla ordning?
    Gå och lägga sig?- Får de lägga sig när den vill?
    Borsta tänderna?- Gör du eller barnet det? Ser du till att barnet borstar tänderna?
    Sminka sig?- Får hon göra det när hon vill?
    Äta mat?- Måste de äta upp? Måste de ta grönsaker och allt annat som bjuds. Räcker det med att ta tex en liten potatis sen är det bra?
    Fika?- Får barnet fika när den vill och även om de knappt ätit mat?
    Godis? Får barnet äta godis mitt i veckan och när den vill ha?
    Läxor?- Ser du till att läxorna görs? Måste barnet göra sina läxor?
    etc
    etc....
    Det jag undrar är har du och din familj regler som ska följas? Hur gör ni för att fostra era barn? Detta med uppfostran tycker jag är ett MYCKET INTRESSANT ämne!

• planerat09

Inte för att jag tror att håret kan slitas och bli torrt på en vecka! Men det är min åsikt. Klart att hon ska få bestämma själv (inom vettiga gränser). Tycker själv inte att det är vettiga gränser när hon var och klippte sig sist hon var hemma här för en vecka sedan. Hon blev även då "ompysslad och stylad" och var super nöjd när hon kom hem från Mimmi. Man behöver inte gå till en hårsalong där det står "frisör" för att få håret "stylat och ompysslat".
    Mimmi kan ju klippa barnen och även vuxna. Bara att fråga Magnus. Han var väl den som hon klippte mest i ett antal år då ingen annan fick peta i hans hår.

Så det där med att håret blivit slitet på en vecka sedan sist hon klippte sig köper jag inte!

Lätt att "leka och exprimentera" med andras barn än sina egna!

Cajsa är snart 11 år och just därför är det viktigt att man kan säga NEJ också!

• planerat09

Morrn på er!!

I dag fick man frukost på sängen av barnen. Det är inte fy skam det inte! {#lang_emotions_dreamer}
    Barnen fick "tälta" i natt. Ja under köksbordet förstås! Det var uppskattat. Jag överraska dom igår innan det var läggdax. Medan övriga familjen satt och hade lördagsmys i soffan så passade jag på att förbereda inför deras "tältnatt". När de fick reda på vad de skulle göra så blev det...Jaaaaaaaaaaa!!!!!! Jag tycker det är skit skoj att överraska barnen med sånt som de tycker är skoj. Tur man har barnasinnet kvar! {#lang_emotions_wink}

Igår var vi först till Uffes loppis, men fanns inge intressant. Jo för barnen. Finns ju alltid serietidningar som ska köpas varje gång man är där.
    Sen blev det en sväng till Marieberg. Köpte min guldfärg som jag skulle ha och sedan blev det avslut med storhandling på coop. Det är lätt att handla mat för 3000kr på si så där 30 minuter eller vad det tog.

I dag får vi se vad som händer. Blir iallafall en promenad ute i solen och kylan.
    Barnen leker och jag borde ta tag i städningen innan morgondagen. Då slutförandet av kakeluppsättningen ska utföras i tvättstugan. Känns så skönt att det snart är klart.

Nää här blir inge städning gjord.

Vad händer hos er andra?

• planerat09

Huuaa vad kallt!

Då har man städat. Känns skönt. Blir tyvärr mer städa av när allt med tvättstugan är klar. Men det tar jag då.

Barnen leker och är rastlösa omvartannat. Det ska badas och åka skridskor och gå på childrens och till skojlandet etc....Svårt att göra "vanliga saker" någon gång.
    Nu äntligen har de kommit till ro ute i snön och leker för fullt.
    Vi ska ut allihopa senare när lilla juvelen vaknat.

• planerat09

Jaha då har man bytt kattsanden mot "kristallerna"!
    Får vi se hur länge det går innan jag måste byta!?
    Det ser ju riktigt "fräscht" ut med de vita och blå "kristallerna".

Ni som använder kristaller. Ska man "röra runt" något i det när katten kissat?
    Står inget om det på påsen. När jag har vanlig kattsand så rör jag runt varje gång pga att motverka otrevlig lukt.

Svar på tråden ***Hallsberg***