Inlägg från: planerat09 |Visa alla inlägg
  • planerat09

***Hallsberg***

RonjaMimmi- Vad bra OCH skönt att du sa att det blir gult när katten kissat i kristallerna. Trodde det var katten som gått och blivit sjuk.. haha!!

• planerat09

RonjaMimmi- Jo då hon går så snällt på lådan så. Hon gick först och spana in de nya "gruset" och nosade, sen invigde hon den. {#lang_emotions_wink} Min katt kraffsar inte i gruset efteråt, utan på lådkanten. Fattar inte varför, men så gör min katt.

• planerat09

Någon här som har en hörnsoffa till salu? Eller kanske känner någon som ska sälja sin?

Är en kompis som är på jakt efter en nämligen. Det ska vara en skinn/skai i mörk färg. Svart eller brun. Max 1500kr

Hör gärna av er om ni eller någon ni känner säljer någon!

/Marie

• planerat09

Morrn Morrn!
    Går tydligen någon förkylning nu tror jag. Här är det lillan som är lite små risig. Väst var natten. Har kinkat till och från hela natten. Tydligen däcka jag av utmattning och vakna av att mellantjejen banka på mig och säger: Nu får du ta Sanna! Öhh.. Visste varken upp eller ner och vad som försigick. DÅ är man trött!!!

I dag ska sambon ta hand om henne. Han slutar tidigt.
    Har aldrig lämnat bort henne än. (en hel dag) Har varit max 2 timmar då stora tjejerna har varit till doktorn/tandläkaren. Jag har svårt att lämna bort utan anledning. Dvs för att bara få" vara" eller liknande så skulle jag aldrig lämna henne för den orsaken.
     Sambon och jag turas om att avlösa varann. så man får lite egen tid.

• planerat09

Klart man behöver tid till varandra. Här pusslar vi ihop det så det blir tid med varann. Självklart! Men vi har inställningen båda två att om vi skaffat barn så är det vi som vill ha barn och vara med det.
    Nu har vi det så att jag har de stora barnen varannan vecka, och då de inte är här så har vi bara lilla juvelen att tänka på. Hon är lätt och smidig (bortsett då hon är sjuk). När vi lagt henne för kvällen/natten så har vi massa tid till just varandra. 
    Helgerna är "heliga" här hemma. Då är sambon ledig och det är då vi "lyxar" till det med bla utflykter och mys etc.  

Man behöver inte gå på bio för att man ska känna att man är med varandra. Finns 100000 andra saker man kan göra tillsammans.
     .. och shoppa, varför kan inte barn följa med då? Visst jag  förstår dom som har barn som är "odrägliga" att ha med i affärerna som skriker och lägger sig på golvet och skriker om de inte får som de vill, men tack och lov så har jag aldirg haft såna barn. De stora barnen älskar att vara med och handla. Lilla tjejen är inga problem heller för hon sover mest ändå.

Ha en "slappkväll" och bara vara med varandra är väl inga problem heller när man har barn!? När barnen sover så är det ju bara jag och sambon. Förstår inte varför det är jobbigt eller vad det nu är?! Vi sitter och äter god middag som vi lagat tillsammans eller så blir det mys framför tv:n.Lyxen för oss om sambon jobbar dagen efter, är det att lägga sig tidigt och kanske titta på någon film.

Sen har vi olika allihopa.. Här har vi mormor och farmor som bor långt ifrån. 
    Så vi har Morfar och hans sambo som hoppar in och hjälper till, MEN...jag vill inte "utnyttja" möjligheten för mycket. Eftersom hans sambo är hjärtsjuk. Vill inte få på mitt samvete om hon skulle drabbas av en hjärtinfarkt eller lik. pga att jag har belastat henne med Sanna. Hon ställer mer än gärna upp för oss, men jag vill bara ha hjälp om det verkligen skulle krisa.

Så jag menar inte att det är fel att lämna bort till mormor och hela tjocka släkten..men alla har inte den möjligheten. Kanske uttryckte mig klumpigt i förra inlägget?!

Sen har vi alla olika åsikter om saker och ting. Jag njuter när jag får vara med min familj och vi gör roliga saker tillsammans. Det är dom jag lever för!
    Sambon och jag kan "roa" oss med att bara lägga ögonen på Sanna och se på när hon sover. Så vackert och såå underbar syn. Det är njutning för mig!

Samma sak gäller mina stora tjejer. Hur underbart är det inte att få vara tillsammans med dom. Höra deras ljuvliga skratt och se när dom mår bra. Nu har jag dom varannan vecka så jag tar vara på alla stunder jag får vara med dom när dom är hemma.
    De dröjer inte länge förrens de är så gamla att det inte är roligt att vara med "morsan" längre. Så klart jag tycker det är roligt nu.{#lang_emotions_sunny} Självklart kommer trotsperioderna och då är dom väldigt billiga, men som tur är så går dom över hyffsat fort.

Barn blir fort stora. Så bäst att passa på att njuta när man kan OCH får!
    Sambon finns alltid vid ens sida så han kan man vara tillräckligt med. {#lang_emotions_wink}

• planerat09

Ja just.. Tack Pia!  Har glömt att säga att jag redan hittat en soffa till vännen.

Helt otroligt!! men grannen kom och ringde på igår och bad min vän (som var på jakt efter en soffa) flytta på bilen för att det skulle komma en lastbil och leverera en ny soffa till grannen, jag som jag är frågar fräckt: Vad ska du göra med din gamla? {#lang_emotions_dreamer} Den skulle hon försöka få med möbelfirman som levererade den nya.. Nej nej.. stopp! Min vän vill nog ha den. Ropade på vännen och "soffaffären" slutade super smidigt. Gratis är gott ibland!

Så kan det gå om man är fräck ibland! {#lang_emotions_sunny}

• planerat09

Wow.. en till som verkar tycka som mig ang bio! var är mysfaktorn?
    Någon harklar, hostar ibland har man hört en mobil mitt i den spännande filmen.. Eller att man får sitta och vända och vrida på sig för att det sitter ett stolpskott framför som är 3 meter längre än vad jag är som är själv i dvärgformat. Skoj värre.. NOT.. Idag så är tekniken så utvecklad att typ alla hem utom VI har storbildstv med bioljud etc.
    Själva lever vi i dåtid med den tekniken och är ägare av en "tjocktv", men lika glada om inte gladare är vi ändå. Eftersom vi prioriterar andra saker före "soffliggarprylarna".

Det ÄR något speciellt att gå på bio, men hålla handen och pussinutta. Det kan man lika gärna göra varsomhelst och närsomhelst med sambon.. Ja bortsett då när han jobbar. {#lang_emotions_wink} 

Då tycker jag att det är mycket mysigare att sitta mittemot varandra och äta en god middag som man lagat tillsammans. Man kan prata och skratta tillsammans.

Sambon och jag älskar naturen och går långpromenader tillsammans och ibland åker ut till skogen och tar med fika. DET är livsnjutning!

Men smaken är som baken! 

• planerat09

Glömde säga att det är kul att fler svarat på hur ni har det med uppfostran hemma!

Alla gör vi olika med det mesta och med våra barn.
    Vissa tycker det är jätte viktigt att ha regler och normer för sina barn medan andra tycker det ska vara "fri" uppfostran.
    kul och se hur andra tänker och tycker!

• planerat09

Hanna- Nee jag har inte svarat på mina egna frågor. Tänkte att jag sagt väldigt mycket ändå hur jag har det hemma hos mig med barnen. {#lang_emotions_wink} Men här kommer mina svar på dessa frågor...{#lang_emotions_wink}

Städa rummet? - Gör barnet det? Måste barnet hålla ordning?

Här hemma får stora tjejerna hålla iordning själva på sina rum. (de har varsitt rum) Då menar jag att de ska dammsuga och hålla "var sak på sin plats". Kläderna snyggt i garderoben. OM INTE.. ja då kommer svarta sopsäcken fram och jag röjer allt som är i oordning. Nästa gång ÄR det städat lovar jag!Bädda rent i sängen gör dom oxå. Självklart får de en hjälpande hand om det behövs.
    Kanske tycker jag är hård, men jag anser att om inte dom gör det själva kommer dom heller aldrig att lära sig att hålla efter.

Gå och lägga sig?- Får de lägga sig när den vill?
    Om det är skola så ska de ligga i säng kl 19 OM de vill läsa/skriva dagbok/lyssna på saga. Annars absolut senast kl 20, men då blir det inget av ovanstående. Då är det släcka lampan och sova som gäller. Kan tillägga att den stora tjejen har väldigt svårt att komma till ro. Just därför har jag dessa tider på båda tjejerna. Eftersom hon behöver den tiden att varva ner på. Mellan tjejen behöver jag inte tänka på eftersom hon är som att "trycka på en knapp" hon går oftast självmant och lägger sig och somnar nästan med detsamma.

Har stora tjejerna varannan helg så på fredagen då de kommer hem så får de lägga sig senast 21. Eftersom de är oftast då jätte trötta och risken är om de inte lägger sig då att de blir "övertrötta" och börjar bråka med varann och blir allmänt griniga. Så vi har vår myskväll på lördagar då de är på mycket bättre humör och mer utvilade. På lördagarna finns inga direkta sovtider, men de brukar vilja lägga sig vid 22. Söndagarna är som vardagarna kl 19 eller 20. Eftersom det är skola dagen efter.

Borsta tänderna?- Gör du eller barnet det? Ser du till att barnet borstar tänderna?
    Tjejerna borstar själva på morgonen och kvällen. De ska borsta i 2 min.
    MEN..har börjat borsta efter på kvällen. Eftersom de slarvar. Stora tjejen har dessutom fått tandställning så det blir lite pilligare för henne att hålla extra rent.

Sminka sig?- Får hon göra det när hon vill?
    Absolut INTE!! Om det inte är kalas/disco. Då går jag med på lite smink, men absolut inte annars.

Äta mat?- Måste de äta upp? Måste de ta grönsaker och allt annat som bjuds. Räcker det med att ta tex en liten potatis sen är det bra?

Det som serveras på bordet ska det smakas av. Tvingar dom aldrig att äta upp. Men tillåter inget pet i maten. Som tur är så älskar dom lagad mat och det är just det som serveras hemma. Husmannskost. Tycker att maten är jätte viktig när barnen växer. Det är A och O i barns utveckling. God och nyttig mat=Friska och glada barn!
    Självklart är inte jag exemplarisk, men nästan!{#lang_emotions_tongue_out} så visst händer det typ max. 4 ggr/året att även vi käkar "skräpmat" fr mcdonalds etc.

Fika?- Får barnet fika när den vill och även om de knappt ätit mat?

klart att de får fika, men inte närsomhelst och hur mycket som helst! De ska ha ätit sig mätta på mat först!

Godis? Får barnet äta godis mitt i veckan och när den vill ha?
    Aldrig mitt i veckan. bara på lördagen.

Läxor?- Ser du till att läxorna görs? Måste barnet göra sina läxor?
    Först läxor sedan leka! och de MÅSTE självklart göra läxan!

• planerat09

Min favorit i köket är matberedaren. Kan inte tänka mig ett liv utan den! {#lang_emotions_dreamer}
    Jag bakar det mesta med den, jag mixar ihop maten till lillan med den, jag river morrötter och andra grova grönsaker med den, jag gör milkshake med den, jag hackar nötter och andra godsaker med den. Jaa jag gör det mesta med den faktiskt.

Mina stora tjejer älskar när jag kokar morötter med potatis. Gott och nyttigt!
    Slåss nästan om sista biten.. haha

Svar på tråden ***Hallsberg***