Inlägg från: planerat09 |Visa alla inlägg
  • planerat09

***Hallsberg***

Hanna- Det är det bästa man kan ge de små. Dvs bröstmjölk.

Jag ammade båda stora tjejerna över ett år. Då visste man att de fick i sig allt som de behövde. De ger ett bra imunförsvar.

Lilla juvelen är lite "udda" av sitt slag. HAr aldrig varit med om dess like, men har hört att sambon var likadan när han var så liten. Dvs Här duger inte vad som helst. Utan det ska vara MAT och inget annat trams.
    Hon är "stor" fast ändå liten. Jag menar då att hon beter sig som om hon vore äldre.

Hon börjar att äta gröt ca kl 6.30
    vid ca 11 tiden vill hon ha fast föda. dvs "burkmat" eller de vi ska äta (mixad givetvis) mellan kl14-15 är det dax igen för fast föda. Vid 18 tiden dax för gröt.
    Kl 21 ersättning (vill absolut INTE ha välling, urs och fy!) kl 23.30 dax för ersättning igen. och vid 4-tiden ersättning igen...sen börjar det om från start igen...
    och mellan målen får hon mosad frukt. Så aptiten är det absolut inget fel på hos den lilla goa damen.{#lang_emotions_sunny} Jag tycker bara att det är lite märkligt att hon inte går upp mer av allt det hon äter! 200g på 1 månad är ingenting!

• planerat09

Pia- hihi jo du.. men jag fick en väldigt varm skål iallafall! {#lang_emotions_wink}Skönt att värma frusna fingrar på.{#lang_emotions_sunny}

Vad är det du pluggar till Pia?

• planerat09

Morrn Morrn!!

Att sluta amma stora tjejerna var ju pest och pina för både mamma och barn.
    Om inte JAG satte stopp så skulle de hänga i tuttarna än i dag!!!{#lang_emotions_wink}

Mellantjejen var värst. Jag kunde inte bada eller duscha med henne i närheten, hon var som en magnetisk sugpropp. {#lang_emotions_sunny} Hon älskade att sitta och gosa in sig och klämma och känna. Stora tjejens favorit var att sitta i knä och stoppa händerna in under tröjärmarna och bara gosain sig till sömns.

Att sluta med napp var likadant!

• planerat09

Morrn Morrn!

Själv tycker jag inte att BVC i Hallsberg är något bra. Om det är något barn som avviker från det "normala" så har de svårt att hjälpa och tala om hur man ska gå till väga. Eftersom de helt enkelt inte är kunninga.

Bara en enkel sak som när en nyfödd bäbis skriker ovanligt mycket. Går dit och säger att det här stämmer inte. Något är fel? Skriker dygnet runt.
    Får till svars att: Alla barn är olika! Vissa skriker mer än andra.
    Öhh jaha.. Jag går hem och blev inte så mycket klokare av orden från BVC.
    Andra besöket likadant.. Håller på mig och talar om igen att: det är något fel på mitt barn! (jag har ju 2 barn sedan tidigare och har lite kunskap i hur bäbisar fungerar) Dessutom går inte Sanna upp i vikt. Hon förstår inte varför jag är så envis att det är något som inte stämmer.
    Vid det här laget börjar jag sakta men säkert bli små irriterad. Jag är som jag är och ger mig inte. (har då heller inte fått sovit ordentligt på några veckor pga allt skrikande)
    Det tog mig 3 MÅNADER för att bevisa för dessa människor på BVC att JAG hade rätt. Det VAR något fel på mitt barn!!!
    Inte konstigt att bäbisar skriker när dom inte får tillräckligt med mat+ att hon hade en släng av kolik.

Nu 3 månader efter det så har jag en helt förbytt bäbis som är så nöjd OCH glad!
    När vi var på 6 månaders kontrollen och två läkare tittade och klämde på henne så frågade dom när de tittat på hennes vikt kurva vad som hade hänt under de första 3 månaderna eftersom hon inte alls följt sin kurva?! Jag tittade på BVC sköterskan som då såg lite "skamsen" ut och svarade att ja det undrade jag med, men tydligen fick hon inte tillräckligt med mat + att hon antagligen lidit av kolik.
    Jaha svarade läkarna och såg ut som ???
    Bra kommunikation..NOT!

Det är samma sak med VC. Det kan inte mycket här på denna "leksaksfabrik"!
    Kan säga att när jag hade halsböld. Åker jag ner akut till VC. Där säger sköterskan direkt till mig när hon kollat i halsen. : Det där är iallafall INTE halsböld. För då skulle de se ut så här.. och sen ritade hon upp på en servett hur det skulle se ut. 
    Kan tillägga att jag besöker inte VC i första taget. Bara om det verkligen är super akut.
    Kan även säga att det gör JÄv.. ONT. (så jag vet hur du har det Tina)
    Samma natt så vaknar jag av att jag sväljer och sväljer. (vilket man försöker undvika när man har sååå ont) Känner hur det rinner som en öppen kran ner i halsen. Typ som om man dricker vatten.
    Jag springer upp av ren refelx på toaletten. Tror då att jag blöder näsblod.
    Hela jag är dränkt i blod. 
    Jag har barnen sovandes i samma säng som mig och tur att de inte vaknade. För det var ingen trevlig syn. Jag rusar ut till grannen och ringer på som en galning på deras dörr. (tänkte inte klart då. Skulle ju förstås ringt 112, men pucko som man är så tar man den svåra vägen)
    Nåväl... väl inne på akuten på USÖ. Säger läkaren direkt. DU har halsböld!!!
    Näää säger jaa. De sa de på VC i Hallsberg att jag inte hade! Allt blod som rann i halsen var ett sprucket blodkärl i halsen som sprack pga att det helt enkelt "värkte sönder". Inget trevligt när de kör ner slangar genom näsan.. URS! det vill jag inte uppleva igen.

Om jag hade varit smart så kunde jag lätt gjort en anmälan mot den personen som felbedömde mig. Brukar se den personen ner på VC springa i korridorerna. Tankarna kommer upp direkt när jag ser den personen. Nåväl... Det tragiska är att det här är bara EN av alla misstag de gör där nere.

Säger bara en sak: Åk in till Örebro istället!

• planerat09

Jaha.. då blev man själv med barnen i några dagarn nu då!
    Sambon hoppa i finkostymen och drog iväg på affärsresa.

Nee jag gråter inte. Jag klarar mig bra. Jag har alla älskade barn hemma och vi har bilen. Jiiippii!! Men ska erkänna att det är rätt trevligt när han kommer hem igen också. {#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_dreamer}
    Sambon fick ta flyget! ;) Ja någon rättvisa ska det väl ändå vara!!{#lang_emotions_dreamer}

Just nu sitter jag och klurar på vad jag och barnen ska hitta på de närmsta dagarna.
    Mellan tjejen har fått lov att åka till Linköping och hälsa på sin morbror i helgen. Så två dagar är redan bokade för att skjutsa på henne. Får väl se vad vi kan hitta på mer.

Vad ska ni andra göra?
    Hur ska ni fira alla{#lang_emotions_heart}dag, ni som firar den vill säga!?

• planerat09

Någon här som har tips på bra kärleksballader?

• planerat09

Pia- Åhh man tackar för dom gamla godingarna! {#lang_emotions_tongue_out}

Morrn mOrrn på er förresten!
    Åhhh vilken underbar natt jag haft......eller så kanske det inte var det!{#lang_emotions_undecided}
    Jaja.. får skylla mig själv när jag sa JA på frågan: Får vi ligga i din säng!?

Sambon är ju inte hemma, så självklart tyckte jag att det skulle bli mysigt att bara få gosa med alla barn.....mmm 3 barn och 1 vuxen + katten i en liten, liten 120 säng.. Ni kan tänka er själva vilken underbar natt jag haft!{#lang_emotions_sealed}{#lang_emotions_wink}

Och jag som ska vara pigg och glad idag. Ska nämligen åka och träffa en kompis på förmiddagen. Sen ska jag hinna baka innan barnen kommer hem.
    Går åt som "smör i solsken" när barnen drar hem hela huset med kompisar varje dag. Jaja kul att de tycker om det jag bakar!{#lang_emotions_dreamer}

Ha en bra dag allihopa!

• planerat09

Hanna- Nee det är inte billigt med fotografbilder, men det är värt varje krona.
    Vi ska snart iväg igen! {#lang_emotions_wink}{#lang_emotions_tongue_out} Han var så proffsig och fick till bilderna så bra sist att vi måste bara dit igen.

Han ägnade så många timmar och tog så många kort. Allt för att vi skulle bli glada och nöjda!

Vill ta mer på barnen. De växer så fort och det vill man inte missa. Kul att ha bilder man kan titta tillbaka på.

• planerat09

Självklart tar man egna kort, men det är något speciellt att få "lyxa till det" med att få komma till ett riktigt proffs. Som har kunskapen till att få "proffsbilder".
    Här har varje familjemedlem varsin kamera för att kunna ta bilder.
    Själv har jag en systemkamera som jag har med mig nästan överallt.

Jätte kul när man lyckas!

• planerat09

Morrn Morrn!!

Tänkte höra om det är någon som vet om det finns en tv ute vid Hallsbergs sockenkyrka, eller rättare sagt församlingshemmet?

Låter märkligt kanske, men jag undrar pga att jag skulle vilja spela upp en film som jag har gjort på Sannas dopdag.

Annars får man släpa med sig en egen. Bra att veta, men jag ska ringa kyrkan senare, så jag kan fråga då, men tänkte om det var någon som kanske visste här?!

Svar på tråden ***Hallsberg***