Inlägg från: planerat09 |Visa alla inlägg
  • planerat09

***Hallsberg***

Ja det kanske var klumpigt uttryck, men som jag sa att jag påstår inte att man INTE ska använda cykelhjälm, bilbarnstolar etc. MEN det jag menar är att det var annat förr i tiden då man inte fattade bättre.

Jag menar att det kan bli FÖR MYCKET av att man överbeskyddar barn nu för tiden. Åhh akta där! ..och gör inte så! nej du klarar inte av det där!.. Förstår du vad jag menar nu?!

• planerat09

När jag var som min äldsta tjej (11) så var jag och ett stort gäng med kompisar bla. till Östansjö och badade. Vi cyklade dit allihopa.
    Det var hur vanligt som helst.
    Men kan säga att det kommer jag ALDRIG tillåta mina egna barn förrens dom är några år äldre och är mogna för det.

Ja jag kan säga att jag överbeskyddar mina egna barn. Det sticker jag inte under stolen med. Det finns gränser absolut. Nu är inte som då!
    Barnen var mognare på något sätt då. Nu ska barnen "se" mognare ut än då. Med allt spackel och skit men det är inte det minsta mogna på insidan.

Jag har sett allt för mycket "skit" när jag var med och nattvandrade. Små barn på 10-11 år som hängde/hänger fram på Hallsberg på fredagkvällarna. Tragiskt! Det jag undrar då.. Vad gör deras föräldrar?! Bryr dom sig inte vad deras barn gör och är?!
    Jag blir förbannad när jag ser sånt.  

• planerat09

Jag kan förresten rekommendera att gå med i "nattvandrarna". Det är en stor hjälp och det behövs fler vuxna på stan som visar att de finns. Finns allt för mycket "problembarn´" som behöver hjälp och stöd av vuxna som inte får det hemma. Tycker så synd om dessa utsatta. Skulle vilja ta hem hela högen!

• planerat09

Oki Oki....... Hanna.. Fel ordval från min sida!!! jag menar BESKYDDANDE och INTE överbeskyddande!! Ja även de perfekta kan ibland säga fel ord! {#lang_emotions_sunny}

Som tex..

Jag skulle aldrig låta mina barn gå själva hem eller till någon kompis när det är mörkt ute vid tex stocksätters cykelbanor. Beskyddande/överbeskyddande?!

Jag LÅTER mina stora barn hjälpa till med lillan tex med..mata/byta blöja/ söva/bära/gå ut en promenad med lillan i vagnen etc Är jag en dålig mamma då, som låter mina stora barn få vara med att hjälpa till med lillan? (på deras villkor OM DE vill själva) Jag menar är jag som mamma oaktsam? Själv tycker jag inte det. Eftersom stora tjejerna lär sig och mognar/känner sig behövda/blir stolta etc..
    Jag vet att de klarar av det. Men andra ser annorlunda på denna syn.

Som sagt rätt intressant det där vad man tillåter och inte tillåter!!

Kanske känsligt ämne för många. Men "luften är fri" som barnen säger!! ;)

• planerat09

Det beror på hur man ser det....

Det är väl också ur säkerhets syn..

Vet en del som absolut INTE tillåter sina stora barn hjälpa sina små syskon. Pga att mamman är rädd för att det ska just "hända" något då de passar sina småsyskon..
    Men det kanske inte passar in i ämnet!?

För mig iallfall är det "säkerhetstänk"!

Behöver inte alltid handla om att åka bil eller cykla. Det finns saker runt omkring oss också som har med säkerhet att göra eller?!

Låter som att du är på dåligt humör Hanna!?

• planerat09

Tror fortfarande inte att du förstår vad jag menar... och känns inte som att det är någon ide ens att försöka att förklara eftersom det blir mothugg direkt.

Oki.. Vi eller ni återgår till bilbarnstolarna och dess disskusion!

Försökte bara vidga vyerna runtomkring just ämnet säkerhet!

Hjälpa småsyskon är självklart att man använder sunda förnuftet. Jag är inte "dum i huvudet"! (Nu blir det säkert missförstånd igen)

• planerat09

Nu hoppar jag från bilbarnstolsdisskusionen till syskonhjälpen om det är ok!?

Här hemma tvingar jag inte stora tjejerna till att hjälpa till med lilla juvelen. Utan det är mer på deras villkor och jag får nästan bromsa dom.
    De älskar att ta upp henne på morgonen och gulla med henne. Mellan tjejen fixar ibland gröt och matar henne. Så jag kan säga att här finns inge tvång bara stort engagemang! Men jag vet andra som har ett åldersglapp i syskonskaran som blir mer eller mindre påtvingade att hjälpa till med de mindre syskonen. Även andra som gör tvärtom att stora syskonen inte får vara delaktiga i sina småsyskon. Så det där är så olika hur man gör som familj och förälder.

Sen försöker vi att pussla ihop så man kan få lite "egen tid" med var och ett av barnen. Dvs Spela spel, bada eller shoppa etc.. ja det som står på önskelistan. Sen utgår vi från det.

Ja du Pia- Själv tycker jag nästan lite synd om de äldre barnen i familjen annorlunda. Det var som i sista avsnittet då det var en av de äldre syskonen i familjen Johansson tror jag det var som uttalade sig typ: Det är inte jag som skaffat alla barnen. Det är inte mitt ansvar att ta hand om alla!... Något i den stilen var det.
    Så jag tror inte alla uppskattar SÅ många syskon! Och som mamman sa, hon som nyss fått de 10:onde barnet. Då de skulle ut och äta på resturang: Ja det var flera år sedan vi var ute sist! Öhh jaha.. Det är ju de själva som satt sig i den sitsen. Anser jag då!

BARA MIN ÅSIKT!!!

• planerat09

Nu blir det fredagsmys.

Ha en trevlig kväll allihopa!

/Marie

• planerat09

Här har vi roat oss med att se på när grannarna haft "snökrig" med varandra.. hahaha

Den ena står och skyfflar bort snö på sin infart medan den andra kommer med sin snöslunga och slungar bort sin snö från sin egna infart så all snö öser över hos grannens nyskottade infart.... Ni kan tänka er synen...Rätt så förbannade kan jag lova. Den skyfflande grannen tog snöskyffel i högsta hugg och började ösa tillbaka all snö på den som slunga bort sin snö.. hahaha.. Jag kan bara skratta åt allt vad snön kan ställa till med..

Säger bara en sak..  om man har en snöslunga så ska man nog veta hur den fungerar innan man startar den!{#lang_emotions_wink}

• planerat09

Det är så tacksamt när man varit ute och skottat. När manväl kommit innanför dörren så kommer plogbilen.

Så nu är det bara att gå ut och börja om..

Idag gör det inget med tanke på att solen verkar vilja titta fram, sen behöver jag inte gå på gymmet på ett tag!{#lang_emotions_tongue_out}

Svar på tråden ***Hallsberg***