***Hallsberg***
Då kör vi igen då!
(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)
Då kör vi igen då!
(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)
Ska försöka kolla under morgondagen, om det blir lite mildare. Den är i såfall i garaget och där är kallt. Men ska försöka! Jag hojtar till!
Bea: Låter som det finns hopp för bakningen då
Finns ju annat man kan va bra på och andra saker som är roliga!
Jag önskar jag kunde laga mat och baka som min farmor. Hon kan ALLT! Och gör allt själv! Finns inget som inte är gott.. Synd är bara att hon bor 110 mil från oss. Saknar hennes mat och bakverk kan jag lova och när man väl hälsar på så går man upp i vikt under den tiden
haha. Och speciellt fisk som jag älskar! Hon äger ju massa mark och där också sjöar och fiskerätt så fisk finns alltid gott om! Lovley!
Jag är föresten snuskigt avis på min kusin och hennes familj! Dom åker inom ett par dagar till Thailand i 1 MÅNAD! Förstå.. 1 MÅNAD!!!! 
Visst kanske lång tid.. men som det är nu, kylan så skulle Thailands sol och värme gärna få värma!
Sommarblomman: Kul!
Har ni köpt hus eller blir det lght? Hoppas ni kommer trivas!
Morrn Morrn!
Ser att jag missat att en "ny" Hallsbergare kikat in.
Säger varmt välkommen till dig med!
Waersta- Du har iallafall en mamma som är en jäkel på bak och mat!
Hon är iallafall otrolig på jobbet att fixa och trixa!
Tycker det är kul att kulturhuset i Stockholm har börjat med ett "klädbibliotek". Där alla som vill kan få komma och låna kläder så som man gör med böcker.
Då tänker jag mest på om man ska på bal/fest/finare middag etc. Lite onödigt att köpa en balklänning för EN gångs användning.
Bra miljötänk också!
Såg att Hallsberg är "poppis" nu på tv ang snökaoset och sj.
Att de direktsänder härifrån både i går och idag kan jag inte riktigt fatta. Hur mycket är det att filma?! Åker ända hit för att filma spåren som blir sopade typ.
Jaja.. Måste ju ha något att visa på nyheterna och Hallsberg som får ta "smällen" över att alla tågen är försenade och inställda.
Vad händer hos er andra en sån här "sportlovsdag" som denna?!
Själv blir jag nog inne idag med lilla juvelen. Måste ta tag i bakningen inför dopet.
Har en hel del att baka. Tårtbottnar, kakor, bullar etc.
Planerat: Mamma? Baka och laga mat?! Trodde först jag läst fel.
Men ok, hon lagar god mat och bakar väl ibland.. fast hon är nog mer som mig, en jäkel på att fixa saker och hon är ju inte den som ställer sig med händerna i byxfickorna direkt.
Sportlov?! Ja just ja.. det är det ju nu.
Jag jobbar, som vanligt.
hello
Idag lämnade jag barnen för kort vecka på dagis (tis-tors), jag ska grejja med mer skola idag, ska fram en sväng för en fika med en kompis.
Eftersom ingen är ledig direkt så hr vi inte bokat in nåt speciellt till veckan. Jo en 30års fest i helgen
Och så ska vi nog försöka hinna med den där bion som uteblev.
Skulle behöva baka ihop lite bullar jag med, bra och ha i frysen..dock inte så bra å ha när man är gravid...slinker gärna ner en till kaffet då..eller två.. hihi..
matbröd- nej inga recept på det direkt.
Har väl ett gott...men inte värstans nyttigt. :-P
Fransk bröd
Fördeg
1 dl vatten
3 dl vetemjöl
10 gram jäst
1 krm salt
Deg
25-30 bullar
Blanda ingredienserna till fördegen och ställ dem att jäsa i rumstemperatur över natten.
Lös sedan jästen och fördegen i vattnet, blanda ner alla övriga ingredienser och knåda med degblandare eller matberedare i 10 minuter.Tillsätt saltet och knåda ytterligare 10 minuter.
Låt degen jäsa i 30 minuter.
Dela i 25-30 bitar och rulla till bullar. Platta ut dem lite och sätt på baklåtspapper eller smord plåt. Pensla eventuellt med vatten och dekorera med sesamfrön eller vallmofrön.Sätt nu ugnen på lägsta temperatur, cirka 40-50 grader.
Sätt in en skål med vatten i botten och låt bullarna jäsa i ugnen till dubbel storlek. Ta ut bullarna och värm ugnen till 250 grader.
Sätt in bullarna och spruta samtidigt in vatten i ugnen med en blomspruta. Efter tre minuter sänks temperaturen till 200 grader. Baka bullarna i 22-25 minuter.
Låt svalna på galler och spruta gärna lite vatten på bullarna när de kommer ur ugnen.
öööhhh hur vart det där, jag kopiera bara rakt av från sparade recept på datorn...hmm
Pia- Är det receptet som är från "mjölpaketet?
Det receptet har vi bakat från några gånger. Det är sååå gott men inte så nyttigt.
Man kan tro att man hämtat brödet från sveas bageri, så "proffsgott" är det!
Här hemma bakar vi oftast fiberrika bröd, men klart vi provar "onyttiga" också för att få lite omväxling.
Barnen älskar allt som är hembakat och hemlagat, ja vem gör inte det förstås!?
Det är bra att de vågar prova nya saker också.
Har nyss kommit hem från en promenad. Var ute och fotograferade lite vinterlandskap. Bäst att passa på nu eftersom så här mycket snö kommer förmodligen inte komma tillbaka på väldigt, väldigt länge.
Marie- jag vet inte va jag hämtat det ifrån, jag samlar recept på hög i datorn och på papper... men jag har nu världens finaste reseptbok där allt ska in
Och ja de är verkligen sååå goda!
nu blire raggmunk!
Marie: Har hittat dopklänningen nu. Är en liten fläck på baksidan men går säkert bort i tvätten. Ska jag lägga med den på måndag när tjejerna kommer eller om dom hälsar på något mer i veckan så kan dom ta den med?
Här ser vi knappt största tjejen. Hon gör valuta för årskortet på alléhallen. Badddjuret!
Har varit ute nästa hela förmiddagen, så underbart skönt väder idag och solen tittar fram! Skönt det är något mildare ute så man kan vara ute!