• Hemi21

BF Oktober

Hej har precis fått reda på att jag är gravid. Är första barnet.
    Tänkte att dom med BF oktober kunde samlas här och prata av sig lite.. :)

• Svar på tråden BF Oktober
  • MariaOMarkus

Mabaja - väntar du bebis nr 1 el 2?

Malou - Mi amor - Mi vida - BF Okt
  • Mabaja
    MariaOMarkus skrev 2010-05-05 08:59:43 följande:
    Mabaja - väntar du bebis nr 1 el 2?
    Första! Första bebisen, tredje graviditeten (jag är inte så bra på att behålla mina tilltänkta)...
  • 2små2stora
    Mamma till W skrev 2010-05-05 08:58:45 följande:
    Nu har jag bokat in nästa möte med bm! Fick en tid i midsommarveckan! Sen när jag frågade om foglossning bokade hon in en tid nästa vecka med för att diskutera, då måste jag komma ihåg att prata om allergimedicin! Håller ju på att gå under här! Nyser och nyser och snoren rinner! Är typ duschad när jag är klar! egentligen skulle jag ha blivit skickad på något "gruppmöte med sjukgymnast", men sista mötet inför sommaren var idag vid 8 tydligen! Därav att jag fick en tid hos bm nästa vecka! Tycker att det är riktigt dåligt att ha inskrivningen i vecka 11 och sen möte nr 2 i vecka 27! Faktiskt!
    Jag fick möte nr2 i v. 24. Men måste nog försöka få tag i BM ganska så snart, har så ont bak i fogarna nu att jag börjar få svårt att gå. Har inte gått över efter mitt senaste nattpass i helgen.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Mabaja
    2små2stora skrev 2010-05-05 09:05:45 följande:
    Jag fick möte nr2 i v. 24. Men måste nog försöka få tag i BM ganska så snart, har så ont bak i fogarna nu att jag börjar få svårt att gå. Har inte gått över efter mitt senaste nattpass i helgen.
    Så känner jag med. Jag kan inte gå på kvällarna nästan. Tar typ 30 m innan jag börjar få med mig mitt vänstra ben och att vrida på sig är inte att tänka på! eller försöka lyfta benet. Jag är glad att tjejen jag är assistent åt har sååå dålig kondition så att jag inte påverkar hennes promenader negativt! =)
  • MariaOMarkus
    Mamma till W skrev 2010-05-05 09:04:25 följande:
    Första! Första bebisen, tredje graviditeten (jag är inte så bra på att behålla mina tilltänkta)...
    Oki då va de ju inte så ofta..för mig jag gick ofta när jag väntade malpou..nu va jag hos bm i vecka 9 och sen blir i sutet på maj i vecka 22-23 bir de nog.  så med 2a banet går man inte ofta heller.
  • Mabaja
    MariaOMarkus skrev 2010-05-05 09:11:37 följande:
    Oki då va de ju inte så ofta..för mig jag gick ofta när jag väntade malpou..nu va jag hos bm i vecka 9 och sen blir i sutet på maj i vecka 22-23 bir de nog.  så med 2a banet går man inte ofta heller.
    jag kan förstå att man kanske inte går så ofta med andra barnet, då har man ju lite erfarenheter sen tidigt, men det är fortfarande dåligt att det är så sällan! går ju ändå 16 veckor mellan möte 1 och 2 här så varför hålla koll på slutet om man inte håller koll i mitten anser jag?
  • 2små2stora
    Mamma till W skrev 2010-05-05 09:10:27 följande:
    Så känner jag med. Jag kan inte gå på kvällarna nästan. Tar typ 30 m innan jag börjar få med mig mitt vänstra ben och att vrida på sig är inte att tänka på! eller försöka lyfta benet. Jag är glad att tjejen jag är assistent åt har sååå dålig kondition så att jag inte påverkar hennes promenader negativt! =)
    Jag måste kunna röra mig relativt snabbt på jobbet. Blev mycket spring sista natten då jag fick lägga in 2 barn varav ett behövde ett blodbyte. Så samtidigt som jag fick fixa med en massa förberedelser för det så skulle jag trösta 2 ledsna mammor.
    Varför berättar det inte på MVC att barnen faktiskt kan bli sjuka eller behöva vård på neonatalen av någon anledning. Bara för att man går sina 40 veckor så betyder inte det att allt är frid och fröjd även om det oftast är det.
  • Mabaja
    2små2stora skrev 2010-05-05 09:15:56 följande:
    Jag måste kunna röra mig relativt snabbt på jobbet. Blev mycket spring sista natten då jag fick lägga in 2 barn varav ett behövde ett blodbyte. Så samtidigt som jag fick fixa med en massa förberedelser för det så skulle jag trösta 2 ledsna mammor. Varför berättar det inte på MVC att barnen faktiskt kan bli sjuka eller behöva vård på neonatalen av någon anledning. Bara för att man går sina 40 veckor så betyder inte det att allt är frid och fröjd även om det oftast är det.
    Jag behöver det jag med, vi är i fullt sjå med att banta ner tjejen jag jobbar med. Hon är lång men har gått upp 15 kg på ett år så nu när solen skiner är vi ute och "vallar" henne.

jag förstår inte heller varför de inte berättar om sånt, nu käkar ju jag bricanyl dagligen iom allergi- och ansträngningsastma så jag har ju bara blivit förvarnad om att jag kommer få en jobbig förlossning och gärna gå över långt över tiden! Men det finns de som faktiskt får sina barn i vecka 23. och då kasnke det hade varit bra att ha en koll där ifrån vecka 22 t.ex.

När jag frågade i höstas när jag var på inskrivning med mitt ma (BF om 10 dagar) så fick jag svaret "man kan inte göra något innan vecka 25 iaf"...
  • MariaOMarkus
    Mamma till W skrev 2010-05-05 09:15:36 följande:
    jag kan förstå att man kanske inte går så ofta med andra barnet, då har man ju lite erfarenheter sen tidigt, men det är fortfarande dåligt att det är så sällan! går ju ändå 16 veckor mellan möte 1 och 2 här så varför hålla koll på slutet om man inte håller koll i mitten anser jag?
    jaa jag tyker det är skönt och inte behöva springa där så mkt nu när man har en liten hemma.

men med första vill man ju ha lite mer koll :)

3busfrön - det är sant..undra varför dom inte säger nåt om de..vi fick stanna kvar på bb för lillan hade gulsot och jag visste inte ens va de var och hur allvarligt de kan bli.
  • 2små2stora
    MariaOMarkus skrev 2010-05-05 09:22:45 följande:
    jaa jag tyker det är skönt och inte behöva springa där så mkt nu när man har en liten hemma. men med första vill man ju ha lite mer koll :) 3busfrön - det är sant..undra varför dom inte säger nåt om de..vi fick stanna kvar på bb för lillan hade gulsot och jag visste inte ens va de var och hur allvarligt de kan bli.
    Det är konstigt. För  Föräldrar till prematurer är det inget konstigt med att hamna på neo. Men de fullgångna barnen som själva förlossningen går bra med, där är det en katastrof för föräldrarna att behöva hamna på neo, för att ljusbehandlas eller behöva antibiotika för en misstänkt infektion. Oftast kommer dessa barn till oss under 3:e dygnet när hormonerna flödar som mest.