BF Oktober
Hej har precis fått reda på att jag är gravid. Är första barnet.
Tänkte att dom med BF oktober kunde samlas här och prata av sig lite.. :)
Hej har precis fått reda på att jag är gravid. Är första barnet.
Tänkte att dom med BF oktober kunde samlas här och prata av sig lite.. :)
Nu har jag varit på RUL. Det gick bra, allt såg bra ut, förutom att bebis har en förträngning i njurbäcken, kallas njurbäckendilatation. Tydligen kan det innebära ökad risk för njurbäckeninfektion då bebisen är nyfödd/liten. Ska på nytt UL v 32 för att se hur det ser ut då. BM sa att det inte var ngt att oroa sig för men det är klart man oroar sig. Någon som har erfararenhet av detta? Ska tydligen drabba 1% av bebisarna.
För övrigt såg allt bra ut vilket jag självklart är väldigt glad över. Bebis sparkade och rörde sig väldigt mkt. Konstigt för jag känner ingenting ännu. Antar den har gott om utrymme därinne. Vi fick veta kön. Har dock bestämt mig för att inte berätta för någon. Min pojkvän som inte är här i Sverige ville aboslut inte veta kön innan och då blir det konstigt om alla andra ska veta men inte han. Tänker låtsas att jag inte vet. Kan dock säga att det var det jag trodde.
jag vet inget om njurbäcken men sök på nätet och samla massa info för dig sjäv så du vet tills nästa gång du ska dit =)
skönt att de såg bra ut annars =)
När det gäller njurar och njurbäcken så har det med kisseriet att göra. Att bebisen kan ha lite svårt att kissa eller nåt liknande..
Jag har frågat mycket kring det då jag har en bror som dog 10 timmar efter födseln pga att han inte kunde kissa i magen och utvecklade cystor i njurarna som växte sig jättestora och i sin tur tryckte på lungorna så han kunde inte utveckla sina lungor och pga det så kunde han inte överleva!
Pga hans "lilla" missbildning har jag frågat lite om njurar och njurbäcken. och jag är ganska orolig om saker och ting är ärftliga då jag har en syster i plötslig spädbarnsdöd med!
Sen kan jag ju tillägga att förstorade njurbäcken brukar man ju bota med hjälp av antibiotika...
och sen är det ju inte jätteovanligt att t.ex. en "vanlig" uvi går upp till njurarna om man väntar för länge och även där blir det antibiotika för att få ordning på det.
Så jag tror inte att du behöver oroa dig, jag kanske är lite klumpig i mitt uttalande bara!
I min neonatologibok står det så här. Av missbilningar som diagnostiseras med UL av fostret är 20-30% anomalier (förändringar) i det urogenitala systemet med vidgade njurväcken (hydronefros) som mest frekventa anomalin. Vidgade njurbäcken ses hos 1-5 % av samtliga foster vara 1/5 av dessa har en underliggande urinvägssjukdom. Kontroll UL görs vid v30 vid tidigare fynd av fetal dilation. Risken för problem efter födelsen beror på hur stor vidgningen är.
Efter lite stressande och tur att det inte var några poliskontroller så gick RUL bra blev tidigare lagd med 4 dagar så vips var jag i v.19 i stället
De fick för sig att öppna den bro vi måste över när vi skulle åka och den måste de just nu handveva då de byter elsystemet på den så den goda tid jag trodde att vi hade försvann ganska snabb så maken missade ultraljudet då han fick parkera bilen efter att ha släppt av mig vid entrén.
Det blev inte den vagn vi(jag) hade tänkt innan då vi hittade en Brio joyful på rea så för ca 4800kr fick vi sittdel, liggdel och åkpåse ![]()
Skönt att rul gick bra =) trist att maken din missade.