• Lemis

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej!
    Jag har tyvärr också haft ett X och den 30 okt (i år) så fick jag akut op via buken bort min äggledare och förlorade över 2 liter blod. Det var tur jag kom i tid annars hade jag inte suttit här idag kanske?
    det är hemskt att behöva genomgå detta inget man önska sin värsta fiender precis!

Mika 1980:  Jag har också eller jag tänker ofta på varför jag fick mitt X. Jag vet att jag frågade läkaren och hon frågade om jag haft en infektion eftersom den högra äggledare som  nu är borta var lite buklig. inget jag vet om i så fall, men jag ringde sen senare och pratade med en annan läkare på gynavd här i blekinge och hon berättade för mig att ibland hittar inte ägget rätt.  Det finns så många orsaker. jag trodde först att allt var ett slutet system i kroppen, men så fel man har, och vad mycket man lärt sig.
    jag har en son sen innan som jag fick göra akutsnitt med, så jag vet inte heller om det var ärrbildning som gjorde så jag fick X, Jag frågade om det var mycket sånt, men det var det inte. 
    jag tror jag läste i en  annan tråd att du också fick ett bukop?
    Hur länge blev du rekomenderad att vänta med att skaffa barn igen?

En fråga till alla här!

Hur upplever ni att andra är mot er efter vad ni gått igenom?

• Lemis

Hej igen Mika1980!

jag blev rådd att vänta 2-3 månader av en läkare 3-6 månader av en annan pga av att jag fick bukop.
    men vi tänker börja igen så fort jag fått min andra mens, då har det gått ca3 månader.
    Jag hoppas vi får + snart ALLA vi här!

Jag upplever det också som att folk tror att det är som ett missfall och vissa förstår inte alls vad det kan innebära för en själv att kunna bli gravid och alla oro. ibland får man rätt dumma kommentarer och vissa vill inte alls prata om det. jag vill mer en gärna prata om det. Det blir så mycket lättare att förklara varför man ibland blir ledsen.

• Lemis

Vad roligt att läsa att några är gravida,  längtar till jag blir en av er.
    Är så nyfiken på hur det går för dig Lycka 82. Jag hoppas det satt rätt.

Jag tycker det är ledsamt när folk inte fråga hur man mår så korttid efter op. men jag har accepterat att vissa inte vill prata om svåra saker. Sen får man ju ibland höra dumma kommentare av andra som gör gör en svin arg.
    Tex en person sa till mig häromdagen att det är såååå synd om "ensambarn" och babbalde på en massa om det. jag blev skit ledsen och frågade henne om hon menade att min son skulle bli extra jobbig eller idiot förklarad för att han kanske inte kan få ett syskon. Hon fattade inte alls varför jag blev ledsen.
    Syskon får han väl förr eller senare men det kan ta tid för oss, men just sånna kommentarer är så tråkiga att höra.

Jag op bort min högra äggledare, men på den sidan känner jag mig helt tom, känner inget alls. Däremot har jag ont eller känner av lite stick eller illningar på vänster ibland. Just nu är det nog för att jag har ägglossning, men å andra sidan läker man fortfarande så lite ska väl kännas. Jag är glad att jag kan skratta, hosta och nysa hur mycket jag vill utan att det gör ont! Jippie snacka om glädje!

• Lemis

Grattis Lycka82, hoppas allt går  vägen och det gör det nog! Nästa år får vara vårat år då vi alla får ett +.

Ni är många som har eller vill begära er journal, jag har inte vågat fråga om den, jag är så rädd att jag ska läsa något som jag inte vill veta. Jag har däremot ringt min gunmottagning och fått ett uttlåtande från en barnmorska där. och då stod det bara att höger var borta, men inget om att vänster var ok. Det nämde inte ens vänster äggledare i journalen. men jag frågade i omgång innan jag blev utskriven och då sa dom att den var fin och allt såg bra ut där.

Ni som har läst och fått en journal står det något om er friska äggledare eller står det bara om den dåliga och om op?

• Lemis

Grattis Sejda79 och även för dig acinna.
    Ni får fortsätta skriva så vi vet hur det går för er och hur ni känner osv.
    jag längtar till att få börja. Invänta andra mensen sen får vi börja.

• Lemis

Mika 1980 Lycka till nu! Jag tänker på dig!
    Jo jag såg att det var en JR eftersom jag har en själv ;) Min är helvit med svarta öron och helt skogstokig.

Vi verkar vara flera som har ägglossning nu eller snart?
    Jag ska ha nu typ denna helgen enligt beräkningar, men jag hade otroligt mycket flytningar för 2 dagar sedan och rätt ont på vänster sida. Och det är där min äggledare finns kvar.

Acinna: Du kan fota bilden annars och sen föra över den till datorn, så gjorde jag med min sons ultraljudsbilder, det funkar det med.

Sejda 79: det låter ju bra att du är så trött, det ska man vara när man är gravid. Har du barn innan?
    Jag har en son på 2 år och jag var sjukt trött i början och sov hela tiden. Kan trösta dig med att det går över sen.
    Nu när jag fick X var jag inte alls så trött och det fick mig att reagera ibland, men tänkte dock bort för att jag kanske inte hade tid att vara trött med en son på 2 år.  Så för mig är trötthet ett bra tecken. Hoppas det sitter rätt den 4/1.

• Lemis

När ni som känner av er ägglosnning gör det ont? Alltså ont så ni kanske skulle behöva ta en alvedon eller två?
    Jag hade mitt x på höger sidan och har vänster äggledare kvar och runt typ nu de här dagarna ska jag har haft äl och jag har haft rätt ont på min vänstra sida. Jag blev lite orolig först, men det verka har gått över nu.

Mika 1980 : Hoppas det tar sig nu, inget roligt att bli sjuk. Men alvedon ska inte vara någon fara att ta. Vila och var rädd om dig nu.

• Lemis

Tack för svar!  Jag har haft en del ont och är lite öm på vänster sidan mot höftbenet, det kan kännas lite i vissa rörelse, så jag misstänker att jag har stäckt mig. I helgen  åkte vi lite pulka osv, så jag har väl gjort något där.

Jag har inte så stor koll på mins mens efetrsom jag bara haft den en gång sne efter op av X men är den som innan ( 28 dagar) så borde jag får min runt den 1 december. det återstå och se  om den rubbats sen op eller är som innan.

Jag hoppas som precis många andra här att vi alla får plus snart.

Har alla ni fått vara på efterkontroll efter op? Ex ett nytt vul för att se hur det ser ut osv?

Var rädda om er i jul om ni ska ut i trafiken.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3