• Lemis

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

KämparPå skrev 2011-01-14 12:11:31 följande:
    Men den 7/11 åkte jag in på akuten med enorma smärtor i buken. 
    Det visade sig vara en extern graviditet. Jag var 10 veckor gången
    Äggledaren hade spruckit och jag hade 2 liter blod i magen. 
    Akut operation. Blev inget titthål eftersom ajg är kraftig. Det blev typ som ett kjejsarsnitt. 
    Låg inne några dagar fick sen åka hem.  

Var hemma en vecka när ajg sen fick 40 graders feber.
    Återbesök och sen antibiotika.
    Efter fyra dagar hade febern inte försvunnit, återbesök igen.
    Blev då inlagd eftersom jag hade en kraftig infektion i såret.  
    Låg inne i 6 dagar med antibiotika intravenöst. 
    Sen hade min sänka  gått ner så mycket så jag fick åka hem.

Nu är snart min 2:a mens här. 
     Ni som råkat ut för ett utomkvedskap och blivit opererade för det, hur länge väntade ni med att bi med barn?

Och hur lång tid tog det innan ni blev med barn?
    Hej! så hemskt att du också behövt uppleva ett x som vi andra.belve också akut op i vecka 10 och fick föst titthål, men sedan fick de snitta mig i mitt gamla snitt (jag har en son på 2 år). Jag hade även 2 liter blod i buken och var rätt dålig. läkarna fattade int ehur jag kunde vänta så länge den dagen och det var tur jag kom in annars hade det vart för sent. usch hemskt, jag hoppas ingen ska behöva uppleva detta.

Jag fick rekommendationen att vänta 2-3 månader  med att försöka få barn igen och ena anna doktor sa 3-6 månader, men vi ska börja nu. Jag har haft min mens i 2 omgångar och inväntar nu ägglossning i dagarna. tyvärr så har min menscykel förändrats lite.

Hur ser ditt snitt ut idag? jag op
  • Lemis
    KämparPå skrev 2011-01-14 15:12:47 följande:
    Det låter precis som mig.
    När jag körde från mitt jobb vid 21.30 på kvällen började mina smärtor.
    Jag körde hem i tron att det faktiskt  var, tro det eller ej, förstoppning. 
    La mig på sängen och vände o vred mig i smärtor. Min sambo va utom sig av oro o ville ringa ambulans men dum som jag va så ville jag vänta. Efter 2 timmar ingde jag sjukvårdsupplysningen. satt i en halvtimme i kö.
    dom sa bara att jag skulle köra direkt till gyn akuten i hbg. Jag kunde inte ens resa mig upp från sängen, svimma gång på gång.
    Kom in akut, gjorde gyn test där dom inte såg nån graviditet i livmordern. Jag svimma igen.
    Dom hittade ingen puls på mig. Tog 10 min sen låg jag på op bordet. Fick läggas i respirator efter op.
     Jag vaknar upp dagen efter den kl 9 på intensiven med slangar och monitorer överallt.
     Då fick jag även reda på att fostret var 10 veckor.

Mitt snitt ser väl bra ut, det är ganska långt men det har läkt ihop fint. Det är ju fortfarande mörkt runtomkring
    usch fy så hesmkt, när vi ringde rådgivningen så trodde dom att jag hade maginfluensa trots att jag blödde lite och var gravid. Jag hade spytt rätt mycket och hade diarre, men är man gravid och har allt detta så borde hon sagt åk in direkt. och jag borde väl fattat bättre. Jag svimmade också otäck, slog i huvudet osv.

Hur känner du dig nu då? är du helt återställd eller är du öm i snittet?
    Jag har också bara en äggledare kvar men hoppas på att min vänstra jobbar för fullt. :)
  • Lemis
    BIM:

Miny: 4/1 -2011 (försök 12 efter X)

LillaFrugan: 24/1-2011  (Försök nr 4, X 2007-12-31 behandlades med Metrorexat, båda äggledarna kvar, ett barn 2009)

Lemis: 2/2-2011 (försök nr 1 efter X.  bukop, höger äl togs bort).

RaraS: 6/2-2011 (försök 3 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.

Gravida:

angio101: BF 23/1 2011, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")

Lia82 Bf 8/3 2011 planerat snitt, gravid 1a försök 7mån efter cellgiftbehandling

ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort

Acinna: BF 19/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)

LYCKA82: BF 16/8 2011, gravid på försök 5 efter X (haft sammanlagt 2 X, vänster äggledare togs bort)

Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)

Frikadellen bf 30/8, gravid efter ett års försök.

Övriga/pausar:

Mika1980: Två försök efter X. Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/7-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar.

Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar
    stämmer listan fortfarande? tänkte för er nya som har kommit ni kanske vill se lite hur vi alla ligger till.
  • Lemis
    KämparPå skrev 2011-01-14 16:55:32 följande:
    Jag blödde aldrig, därför trodde jag inte att det var något med min graviditet. 
    När jag svimma så sa jag till min sambo att bara låta mig ligga där eftersom smärtan försvann för en stund när jag svimma.

Jag har inte ont i snittet mer, inte ens i där dom klippte upp mig igen för att få ut var när det var infekterat.
    Det enda är att jag är mörk runt ärret, men det får man ju förvänta sig.

vad skönt att du inte har ont längre. jag känner va lite ibland, men tydligen ska det vara nerver som hittar tillbaka till varandra.  

ärret bleks bort mer och mer sen, mitt förra som jag fick pga av kejsarsnitt då min pojk 4,7 kg ville komma ut , var bort blekt rätt mycket innan detta hände.

Ska ni försöka nu?
    Vi får hoppas på pluss snart , för många av oss!

Jag önskar också alla andra lycka till med fortsatt graviditet och förlossning! Jag vill gärna hör av er hur ni mår och hur allt går.
  • Lemis
    zarat skrev 2011-01-14 21:26:18 följande:
    Har inte varit här förut.. Men ville bara säga att jag hade ett X 2006. Fick också akut opereras och en äggledare fick tas bort.. Har fått reda på att jag ska ha svårighet att bli gravid pga cyctor och det blev ju inte bättre efter det.. Utan att direkt "jobba" på att bli gravida igen och efter en mens så blev jag gravid igen efter ca 4 mån. Det blev en liten tjej som idag är 3 år :) Hon har även en lilla syster som är 15 mån :) Och vi fick precis reda på att vi väntar en tredje :) Inte direkt planerat just nu men välkommet ändå.. Det är ju väldigt tidigt än men vi vet iaf att den lill* sitter på rätt ställe :)

Vi fick höra att det skulle kanske bli svårigheter med att skaffa barn men idag sitter vi med två små tjejer och ett tredje i magen. Så ville bara med detta ge er som gått igenom samma tråkigheter ge er lite hopp och tro även om det så klart är jätte jobbigt att gå igenom en sådan sak.. Önskar er alla Lycka till!
    Tack för ditt inlägg! Vad härligt och grattis! Roligt att du skrev vi behöver få höra lite glada och positiva historier nu. I alla fall jag  som är på g att vilja få ett syskon till min pojk på två år. Jag har bara en äggledare kvar. Tusen tack!
    Fick du titthåls op?
  • Lemis
    Hemlighet skrev 2011-01-16 15:44:36 följande:
    Någon här som har fått komplikationer efter op och borttagande av äggledare?
    Är lite orlig för min mage har svullnat lite( op i torsdags). Det kanske är normalt? Jag har inte ont, ömm är jag bara.
    man är lite uppsvullen efteråt, mitt la sig nog efter ca en vecka, men jag fick både titthåls och bukop.
    Se till att släppa ut lite gaser och komma igång med avföringen.
  • Lemis

Lycka till imorgon ni som ska få göra vul, vet inte riktigt hur många ni är, känns som om det hänt mycket de senaste dagarna här.
    Hoppas det bara är en massa glada nyheter imorgon när man kika in på tråden.

• Lemis
    Hemlighet skrev 2011-01-17 17:07:52 följande:
    Sitter här om oroar mig för att allt inte är som det skall i magen efter op
    Tycker min mage har svullnat upp lite och ibland känner jag ett tryck över naveln. Är det normalt? Hur hade ni dagarna efter?
    Jag har inte så jätte ont tar 2 alvedon och 1 ipren 2 ggr/dag.
    Såren ser fina ut så jag var upp till distriktsköterskan idag och la om dom.

Är det vanligt att vara gråtfärdig hela tiden?
    Känner mig inte hel längre och tänker en hel del tänk om:
    Tänk om jag får komplikationer och inte kan få fler barn!(har en dotter på snart 2år men vill ha minst 1 till)
    Tänk om jag blöder invärtes
    Tänk om, tänk om, tänk om.........

Hur kom ni över era X och borttagandet av äggledaren???
    Jag förstår dig! Jag oroade mig i mängder innan. Jag vart nere på vårdcentralen i omgångar och grät en massa. Men det går över, helt vanligt att gråta och känna tusen känslor på en gång.
    jag fick ju både titt och bukop och på uppvaket ville jag bara dö. Tur att jag också har ett barn på 2 år och en underbar sambo. Det gör livet värt att leva igen.
    Jag skulle gått till en kurator men det blev aldrig av. Jag är däremot öppen om allt som hänt mig, frågade nån mig hur jag mådde så sa jag hur det var osv.  Några blev skrämda av mig andra tyckte jag var och är modig som våga vara öppen.

Jag är fortfarande orolig att inte kunna få barn igen. Dels för att jag har en äggledare och för att jag gjort 2 bukop nu och det kan ju ställa till en massa ärrbildningar osv.
    Jag op 30 okt och efter 2 1/2 vecka började jag jobba igen, heltid. Jobbet gör susen. Jag satte upp olika delmål. tex få bort agraffer på snittet, slippa lämna blodprov, slippa mina järntabletter som gav mig en massa biverkningar och sen till slut får min efterlängtade mens. och nu har jag haft den i 2 omgångar och nu inväntar jag bara ägglossning.  Slutmålet är ju självklart att få min/vår efterlängtade bebis.
  • Lemis

Theina:: hur har det gått för dig? skulle du inte på vul idag?

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3