• Lemis

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Theina skrev 2011-01-07 21:03:23 följande:
    Då ska jag ringa gyn på måndag och försöka få en tid till det tack för tipset. . men det känns som ett nytt x, det strålar ut i benet precis som förra gången.. och graviditeten 'känns' mycket mer på den sida där jag har kvar min äggledare.

usch jag hoppas inte det är ett nytt X! Men jag förstår din rädsla. Den dagen jag/vi får ett pluss så kommer jag vara super glad samtidigt som jag kommer vara super rädd.  men jag har blivit lovad att få ett vul i vecka 6, jag har papper på det med.

Hoppas det bara är vanliga symtomer du har, för man har faktiskt ont när man är gravid på rätt ställe.

Hur går det för dig Sedja?

En annan fråga? om man inte har några äggledare kvar vart försvinner ägget då`? och får man förtur till ivf?
    Jag är super rädd till och från nu när vi snart ska börja igen, är så rädd att aldrig få ett barn till, vill så gärna ge vår Liam ett syskon. 

• Lemis
    Theina skrev 2011-01-09 12:14:21 följande:
    Tack för era svar! Jag hoppas verkligen inte det är ett till x.. Idag är jag i vecka 4+3 och jag har också blivit lovad ett tidigt VUL. Men i ca vecka 5+4 sa dom.. och jag opererades akut för mitt x i vecka 6+0 så det känns ju inte så bra ändå.. men jag har iaf blivit lovad ett.. Det jobbigaste är ovisheten verkligen, LIDER av att inte veta.. Nu är det allt eller inget liksom.. 
    Tänk det här med X är så olika. jag gick till nästan vecka 10 innan min äggledare brast och jag fick akut op.
    Men har du ont så ska du åka in till akuten eller be dom mäta hcg (heter det så?). Jag håller tummar och tår för dig
  • Lemis
    Sejda79 skrev 2011-01-09 14:57:52 följande:
    Jag är i vecka 7+0 idag. Mår lite illa och har ont i magen emellanåt, men det känns ändå bra. Jag har ju gått två veckor längre än förra gången då jag opererades. Men det är klart att jag är orolig fortfarande. Riskerna är ju inte över än. Men jag försöker ändå tänka positivt och att det ska gå vägen denna gång.
    Men visst har du varit på ett vul och sett att den sitter rätt?
  • Lemis
    RaraS skrev 2011-01-09 17:45:59 följande:
    Jag förstår din rädsla! Jag har också varit skraj och rädd för att inte kunna få barn alls...

På tal om IVF. Här i Norrbotten får man bara ett försök gratis och endast om man inte har gemensamma barn sedan innan. Är det så i resten av landet? För i så fall, om ni har gemensam son Lemis, så får ni betala själva och då behöver du inte stå i kö hos landstinget. Då kan du välja en privat klinik (har hört att det är ungefär samma priser och de ska vara minst lika bra!) och de privata klinkerna har ju inte lika lång kö, vissa verkar inte ha någon kö alls.

Men nu tror jag inte du behöver tänka på IVF ännu, men det är ju bra att ha en "Back-up plan".

Själv har jag blivit så sjukt mycket lugnare efter denna helg. Jag är nu nästan helt säker på att råkade ut för ett tidigt missfall förra veckan. Jag har läst lite om det och det är supervanligt att celldelningen i början inte fungerar som den ska och att de räknar med att upp emot 50% av alla graviditeter blir missfall. Bara 15-20% av alla registrerade graviditeter blir missfall men de som sker innan har de såklart ingen statistik över.

Min smak i munnen och mina bröst kändes exakt som när jag var gravid med mitt X och jag hade ju skuggstreck 3 dagar i rad på testerna, så jag har bestämt mig för att det var det jag råkade ut för. Känslan i magen var dock helt annorlunda mot när jag var gravid med mitt X men ser jag bara som ett bra tecken! Och det känns helt plötsligt så bra!!! Jag har oroat mig för allt...kan min högra äggledare fånga upp några ägg? Har jag passage i min högra äggledare? Osv.
    Men nu tror jag helt enkelt att den funkar och jag känner mig inte alls stressad längre! Förr eller senare kommer jag också bli gravid! För första gången sedan X:et tror jag på det!
    japp vi har en gemensam son, visste inte att det var sånna regler. vad konstigt! Jag menar jag kanske int ekan bli gravid pga av att jag bara har en äggledare och dessutom varit med om två bukop som kan bidra till ärrbildning osv. Nåja jag ska inte forska för mycket i det förrän vi har börjat försöka.

Det låter som ett tidigt missfall för dig.  var det extra klumpigt?
    Förstår din lättnad i så fall, liksom då kommer ägget igenom osv.

MIKA: du har ju också gjort en bukop som jag. Hur ser ditt snitt ut?  jag har som en liten kula i slutet av mitt snitt. alltså invändigt, min syster säger att det kan typ vara brosk eller lite fettknöl. Tänkte höra om du hade något liknande. Är ditt snitt långt?

Veronica 1: Jag hoppas det inte är ett X, men det låter skumt. jag är en av dom som inte blödde alls hade endast lite bruna flytningar och jag gick till nästan vecka 10 och när den brast då fick jag smärta. Då ringde jag ändå rådgivningen och förklarade läget, men dom trodde jag hade åkt på maginfluensa, några timmar senare åkte vi in och det var tur. Helt sjukt hur rådgivningen kan tro det är maginfluensa när man är gravid och blöder lite och har svimmat.  En av mina vänner tycker jag ska anmäla detta.
  • Lemis
    RaraS skrev 2011-01-09 20:08:40 följande:
    Läkaren berättade lite om IVF på ronden efter X:et,,,,jag var ju lite orolig för allt och då frågade hon om gemensamma barn och när vi sa att vi inte hade något så sa hon att vi hade rätt till ett gratis försök i så fall, om det skulle gå så långt. Mer vet jag inte och det kan ju vara olika regler i olika landsting....

Och nej, mensen var nästan som vanligt för mig. Men jag blöder alltid väldigt mycket när jag har mens och alltid med klumpar. Det som i så fall var skillnad var att jag hade mensvärk från högersidan och inte ifrån mitten av magen...

Och det här om snitt. Jag har ju bara titthålssnitt, men snittet där de gick in med optiken är större än de andra två och det var väldigt hårt under ärret de första två månaderna. Jag frågade en kompis som är operationssköterska om det och hon kände på det och sa att det var ärrbildningen på bukhinnan som jag kände. Den är hård och svullen i början men mjuknar med tiden, även det ståret måste läka sa hon... Kanske är något sådant du känner?
    Jag ska ringa en privat gyn imorgon och be att få en vanlig undersökning.  Tänkte höra lite om dom vet vad som gäller för IVF. 
    Jag tror också det är ärrbildning, kulan som är lite har inte blivit större heller, men eftersom jag inte hade något sådan från kejsarsnitten med min son så blir man lite nojjig.  Jag fick dessutom tre titthåls snitt också men eftersom jag blödde så kraftigt och dessutom fick en allergisk reaktion på något så blev det snitt igen. Så mitt snitt gå liksom nästan ihop med mitt ena titthålssnitt. så det är nog nån form av ärrbildning.  Om jag skulle haft infektion borde det gett feber och massa ont.
  • Lemis
    Lappgeten skrev 2011-01-10 10:06:13 följande:

Här är en till som plussat sista veckan. Helt otroligt efter nästan ett år efter X, det tog ett års försök innan X också. Helt ärligt hade jag gett upp hoppet och skulle söka hjälp.

Men ska jag vara ärlig känner jag mig inte glad, är så är rädd att något är fel. För det mesta känner jag mig lugn men blir hysterisk orolig emellanåt. Jag mår bra, lite illamående, trött, värkande bröst och en del värk på högersidan där äggledaren är borta men det är nog ingen fara. VUL bokat den 18/1.

Jag hoppar innerligt att detta går vägen så vi får våran unge. Om det här är ett X eller blir missfall tänker jag lägga det här på hyllan ett tag och göra något helt annat ett tag. En lång resa eller kanske satsa på en egen företagsdröm.

Grattis vad glad jag blir av att läsa att ni är fler och fler som plussar. Det ger hopp för mig. glöm inte uppdatera dig på vår listan som vi skrev några sidan bakåt. . Det blir lite statistik för att det faktiskt går att bli gravid igen.

Jag förstår också att du är nervös! Håller även mina tummar och tår för dig att pyret sitter där den ska!
  • Lemis
    Sejda79 skrev 2011-01-10 00:18:47 följande:
    Jag tänkte bara säga att jag är gravid nu (och det sitter rätt denna gång) och jag har ett utomkveds i bagaget med operation av en äggledare så jag har bara en kvar. Dessutom har jag opererat gallan + blindtarmen tidigare vilket har gett kraftig ärrbildning i magen. Och så har jag haft livmoderinflammation två ggr. Ändå har jag alltså lyckats bli gravid denna gång, så att bli gravid är inte omöjligt trots allt detta Skrattande
    Grattis igen! vad härligt att pyret sitter rätt.

Oj du hade varit med om mycket! tack för att du delge detta det ger ännu mer hopp för mig! (självklart är det tråkigt att du fått genom går detta)
  • Lemis
    Mika1980 skrev 2011-01-10 17:23:08 följande:
    Lemis igen: gjorde de inåtsydda stygn på dig också? Det är det enda positiva i det hela, att han som opererade var mån om att göra ärret så kosmetiskt bra som möjligt, tyvärr var de tvugna att skära sönder en tatuering som jag har i ljumsken men de sydde ihop den ganska fint. I alla fall, de hade dock avslutat med ett vanligt stygn med "fiskelina" i ena kanten som låg utanpå. Den hängde kvar ett tag tills jag började fundera över varför den inte ramlade av - trodde att det var absorberande tråd som de använde till inåtstygnen, gick tillslut till distriktssköterskan och fick den bortklippt. Tänkte på att du kanske har ett stygn som sitter kvar inuti? Men då borde det iof. bli infekterat, och ja om du har en infektion skulle du få feber och ha ont.
    Jag fick agraffer både vid mitt snitt med min son och nu med X :et.
    Båda blev akut så dom är ju inte jätte snygga, men absolut inget som är skit fult heller, jag har sett fulare ärr.
    Vi har nog lika stora snitt då. Jag har dessutom tre små snitt från titthål som dom började med på mitt X.
    Jag har både läst och hört att det är olika vad dom syr med eller som i mitt fall använder agraffer.  Ärrer bryr jag mig inte så mycket om längre, min högsta önskan är att få ett barn till och få uppleva en förlossning vaginalt.
  • Lemis

Sunflower vad hemskt! jag tänker också på dig!
    Du fick behålla dina äggledare förra gången du hade ditt X?
    Jag hoppas det inte blir alltför allvarligt!

• Lemis
    Theina skrev 2011-01-13 13:50:49 följande:
    Jag har fått tid för VUL på måndag för att kolla om denna graviditeten också är ett x. så fruktansvärt nervös och sen jag ringde dit imorgon och fick en tid tycker jag mig känna jättemånga symptom på x.. så jobbigt!! På måndag är jag i vecka 5+4. Sist opererades jag i vecka 6+0 och då hade jag symptom några dagar tidigare.. jag kan absolut inte tänka på något annat och jag vill bara ha måndag så jag vet.. 
    Jag hoppas det går bra för dig på måndag!
    Jag lider verkligen med er när det gäller känslan att vänta och inte vet hundra om sin graviditet!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3