• Lemis

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

KämparPå skrev 2011-03-04 17:20:29 följande:
    Trodde inte Äl skulle komma denna månaden, men vips visade testet 2 starka streck idag!
    vad kul, mys på!
  • Lemis

Är det någon här inne som vet om man kan äta apiforce och rosenrot samtidigt???

• Lemis
    Marlyn skrev 2011-03-04 18:36:58 följande:
    Hejsan... jag hoppas det är ok att jag hoppar in här.

Förra veckan åkte jag på VUL eftersom jag haft blödningar, då visade sig ett förmodat framtida mf.

Idag var jag på VUL igen för att se vad som hänt sen sist. "Fostersäcken" var borta från livmodern och eftersom jag inte fått ut några klumpar att tala om så ville dom att jag skulle göra kisseprov för att se om där var något kvar i kroppen, visst var där det. Då blev det ett blodprov som jag får reda på resultatet på måndag när jag ringer dit.
    Tydligen hade livmodern själv tillverkat en fostersäck och fyllt den med vätska, därav inga stora klumpar när det kom ut. Det innebär att fostret är någon annanstans där det inte borde vara (som ni alla redan vet =)).

Jag har ingen aning om vad som väntar mig och vad jag kan förvänta mig.

Jag har en dotter på 3 år och ett MF i feb - 09 och nu detta.

Hur ont "ska" det göra för att man ska åka in akut?
    Hur går op till om det skulle behövas?
    Hur länge måste man vänta på op?
    Hur länge ska man stanna?
    Hur länge ska man ta det lugnt på jobbet efter op?
    Vad fick ni för råd om nästa bebistillverkning?
    1000 frågor....

Hoppas jag är välkommen =)
    Hejsan!
    Jag har haft ett x i okt 2010 och blev akut op med titthåls och snitt. Jag hade nästan 2,5 liter blod i buken och hade svimmat och fått svårt med andning osv. Min smärta kom på natten och den dagen efter blev jag op med detsamma.  Så jag hade aldrig direkt ont innan och jag gick nästan 10 veckor.  Mitt symtom så här efter var att jag hade bruna flytningar, dock lite. jag låg inne 3 nätter, sen tjatade jag mig ut. Jag vill hem till min son på 2 år. Jag blev sjukskriven i 17 dagar pga snitt.  
    Jag fick ta bort min äggledare och till mig sa dom att lite olika om när man kunde börja igen. en sa 2-3 månader och en annan 3-6 månader osv. vi började på vår bebis verkstad efter två menscyklar. Vi har nu alltså försökt  2 gånger och inget har hänt :( men jag ger inte upp än. Jag har fått mycket stöd här och det är många som plussar och det gör mig glad och det finns hopp.  Min mens har varit oregelbunden sen op också, men fäörr månaden tog jag bidrottninggele och det tror jag satte fart på min äl för den kom snabbt och  min menscykel blev denna gången bara 27 dagar.

Jag hoppas det inte blir dramatiskt för dig, för det klan gå illa och vill inte skrämma,men får du ont så åk, tveka inte. Lycka till och hoppas det löser sig så du inte får genom gå allt för mycket eländer som vi många här  fått göra varesig det är op eller annat.
  • Lemis
    ÄggetochOliven skrev 2011-03-05 23:33:51 följande:
    Välkommen Marlyn!

Jag har inte blivit opererad utan fick cellgift, metotexrat, och har båda äggledarna i behåll.

Mitt X (slutet av jan-2011) började som en mens som kom på förväntad tidpunkt men som aldrig slutade. Började göra lite småont på höger sida efter ca en veckas "mens" så jag ringde sjukvårdsupplysningen som pratade med gynjouren som tyckte jag skulle komma in för bedömning. De undersökte med vul men kunde inte avgöra om det var ett mf eller utomkveds vid den tidpunkten. Så de tog blodprov för att mäta hcg och jag skulle komma tillbaka två dagar senare för nytt prov och fick en tid en vecka senare för nytt vul.

Kvällen efter detta fick jag gradvis ondare och ondare vilket slutade med ambulansfärd till sjukhuset. Väl där blev jag undersökt igen och då de inte såg någon kraftigare blödning i buken så valde de att smärtlindra och avvakta för nu blodprovstagning. Då blev jag inlagd på sjukhuset och de tog prover två dagar i rad. Smärtan jag haft försvann succesivt och hcg hade sjunkit lite vid det andra provet så läkaren antog att det bara var ett missfall och sa att jag kunde åka hem men tyckte vi skulle göra ett till vul och vänta på dagens provsvar innan jag fick gå hem. Detta var tur eftersom det visade sig att hcg stigit igen och nu kunde man på vul se ett misstänkt X på höger sida. Läkaren tyckte jag skulle stanna över natten och att de skulle ge cellgiftet dan därpå men då jag ställt in mig på att åka hem så skicka han hem mig på permis över natten för att komma tillbaka morogonen efter.

Hemma på kvällen fick jag så ont så jag låg dubbelvikt på golvet i köket och det blev ytterligare en ambulansfärd till sjukhuset. Då de inte nu heller kunde se någon kraftigare blödning i buken så valde de återigen att smärtlindra och avvakta till morgonen efter. Dan därpå var smärtan mindre igen och de höll fast vid planen om cellgift. Jag fick sprutan vid lunch och fick stanna kvar några timmar för observation och fick sen åka hem. Dagen efter fick jag komma tillbaka för blodprovstagning igen för att se så att hcg inte fortsatte att stiga. Sen fick jag gå var fjärde dag ungefär tills hcg var nere på noll och lämna blodprov samt ett återbesök för ytterligare ett vul. Hcg sjönk rätt snabbt på mig efter sprutan, tog strax under två veckor innan det var på noll. Blödde dock ca två veckor efter sprutan varav de sista dagarna var den första mensen efter X.

Vi fick rådet att vi bör vänta tre månader efter att hcg är nere på noll med att försöka igen. Dels på grund av cellgiftet men också för att kroppen ska hinna återhämta sig innan en ev ny grav. Men han sa samtidigt att det inte skulle vara en katastrof om det skulle bli nåt innan. Men vi har valt att vänta till maj innan vi försöker igen för säkerhets skull.

Jag blev sjukskriven totalt i tre veckor. Främst för risken för blödningar i buken, de ville ju se att hcg sjönk som det skulle då jag ju hade allt kvar där inne, men också på grund av den psykiska påfrestningen. Sen hade jag ganska kasst blodvärde också och var väldigt trött pga detta då jag blödde så pass länge. De sa inget om att ta det lugnt då jag börjat jobba igen dock förutom att inte lyfta tungt.

Hoppas att mina svar gav dig något!
    jag håller också tummarna för dig!  När ska du på vul?
  • Lemis
    RaraS skrev 2011-03-06 18:44:14 följande:
    Googlade lite och det verkar vara många på familjeliv som äter de samtidigt. Men det verkar vara lite olika åsikter vad Rosenrot hjälper mot...en del känner ingen skillnad alls, en del bli piggare, mer sexlust etc...
    Ska du börja äta det? Du får rapportera i så fall hur det går!
    Hej! vad gullig du är som svara. Jag har börjat äta det, gjorde det dagen efter min mens kom. Jag åt rosenrot förra gången när jag blev gravid men fick då mitt X, jag äter både bidrottninggele och rosenrot nu. Jag googlade också en massa om det. Min man/sambo äter också rosenrot.  Vi får väl se om d hjälper??
    Hur går det för dig?
  • Lemis

Hej tjejer!
    jag är en fråga igen. Er mens hur länge brukar den vara? brukar den blir brun mot slutet? Idag hade jag lite bruna flytningar och blev så orolig. Det är ju så sjukt att man ska vara orolig varje gång och eftersom man kan få mens och ändå ha x så är det ju värre. Ska man verkligen behöva ta ett gravtest jämnt för att vara säker?
    Eller är jag bara lite väl orolig? Hur känner ni varje månad?  Jag har ju två gravtester hemma så egentligen är det ju bara att ta för att vara säker.

Hemlighet: Lycka till, jag håller tummarna att Bim inte kommer :)

• Lemis
    RaraS skrev 2011-03-08 17:28:32 följande:
    Jo, du har helt. Progesterall är ju lägre dos än de Progesteronvaginator som jag kollade efter biverkningar på. Men det är ju samma medel "Progesteron" i båda och jag tänkte kanske det är därför jag har grav-tecken utan att få något +...

Men det står ju att "Mindre fysiologiska doser av naturligt progesteron är inte känt att orsaka några biverkningar"....så jag vet i f-n varför min mage värker och mina bröst är enorma och jag kan inte sova på nätterna. Blev rätt så nöjd när jag hittade ömma bröst, sömnlöshet och livmoderkramper på biverkningslistan över progesteron...men samtidigt tar vi så låg dos så jag borde inte känna något.

Jaja, jag får vänta och se någon dag till!

//Desperat i väntan på BIM....
    Hoppas det är ett pluss, det låter ju som det.
    Jag hade ömma bröst och lite större denna gången och fick för mig att det kunde vara något, men nä mensen kom en dag tidigare dessutom, fast ändå helt ok efter som cykeln blev 27 dagra denna gången och 33 de andra två gångerna så jag tror bidrottninggele fixade lite. ;) Sen får jag nog inse att jag kankse ha PMS besvär, det ska tydligen vara samma symtom. När har du bim?
    Många har man läst att dom få plus senare än Bim och några får innan, ´det är ju så olika.
    Jag håller tummar och tå för både dig och hemligheter.
  • Lemis
    ÄggetochOliven skrev 2011-03-08 23:11:06 följande:
    Att det är brunt mot slutet är nog inget att vara orolig för, det betyder ju bara att det är gammalt blod och det är väl precis vad det är i slutet av mensen. Men jag förstår din oro, jag var tvungen att ta ett gravtest även denna månaden när mensen kom trots att vi skyddat oss bara för att jag nojjar så.
    Du har så rätt, jag tog ett gravtest ialla fall idag och det var ju negativt, skönt!  Nu väntar vi in äl istället.
  • Lemis
    Hemlighet skrev 2011-03-09 17:57:16 följande:
    Uch, börjar bli lite orolig nu. Hade äl förra veckan och nu har jag ömmande/ilande bröst och ont i tjejmagen, som mens smärtor av och till, som kom efter äl
    Det är alldeles för tidigt att ta ett gravtest.
    Hur tidigt har ni känt av era graviditeter?
    Inte för att jag tror att jag är det, man hoppas ju
    Hoppas hoppas att det är ett pluss och på rätt ställe.
    Jag har ju ett barn sen innan och när jag blev gravid med honom så fick jag lite ömma bröst och lite större och hade lite smått mensvärk, jag visste inte att jag var gravid då eftersom jag trodde mensen skulle komma. Då tog det på första försöket för oss och jag hade verkligen tänkt att man får kämpa lite, det har vi dock fått göra nu istället.
    ta inte gravtest för tidigt, det är mitt enda råd. Håller tummarna!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3