• Lemis

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Theina skrev 2011-03-14 21:59:08 följande:
    Jag är gravid i vecka 14 nu. Har haft ett x och har bara kvar hö äggledare. När jag blev gravid nu innan jag fick veta att bebis sitter rätt var jag HELT SÄKER på att det var ett till x. Jag tyckte det kändes på precis samma sätt och jag hade också känningar åt det håll i magen där jag hade min ända äggledare kvar.. man blir hysterisk för mindre! Ville bara säga att det inte alls behöver vara ett x även om du tror det.. jag håller alla tummar jag kan!
    Grattis igen! Hur mår du?  Hur många vul att du fått göra? Förstår oron innan, vi kommer alla vandra den vägen, men så skönt att du dela med dig av allt vad man kan känna, tro osv.
  • Lemis

Jag har tänkt på en grej idag, jag vet att några av er här inne fick pluss på era äl stickor flera dagar i rad och på så sett misstänkte att ni kanske var gravid, men som sen visade sig vara X tyvärr, men det jag undrar är vara dessa äl tester lika starka. Alltså kontrollstrecket och teststrecket då?

• Lemis
    ewaulrica skrev 2011-03-17 12:41:32 följande:
    nä, vänta nu :) för det första- man har inte äl från varannan sida varannan gång, det kan vara så att du har äl från samma sida upprepade gånger efter varandra. :) För det andra- även om du har en äggledare bortopererad (som jag också har) så kan du ff bli gravid även om du har äl från "fel" sida. Varje månad, oavsett och du har två äggledare eller inte, så tampas äggledartrattarna om vem som ska få möjligheten att suga upp ägget som respektive äggstock släppt. Så sker varje månad. På samma sätt kan en äggledare svepa över från den ena sidan till den andra och plocka ägg, och SPECIELLT gynnsamt är det ju om det inte finns någon äggledare kvar på den sidan, så har den ju större möjlighet att "vinna".

Det där att man har en "äggledare" som suger upp på varje sida är lite missvisande. De kan svepa bakom, på sidan och även framför livmodern och är alltså inte fasta på ena sidan.

Ge inte upp hoppet alltså! :) Mycket kan hända!
    Jag håller med dig ewaulirca, mina läkare som jag hade efter op sa samma sak och det är rätt mångs här inne som blivit gravida med bara en äggledare så jag tror att det är precis lika stor chans. Men det är vad jag tror!
    Hur känns det för er andr anär ni ägglossa från rätt sida då? jag känner av att det kan göra ont med jag vet inte från vilken sida.

Hur mår du nu ewaulrica? Lova att berätta hur det gick med ditt snitt och barnet och vilket kön det blev och hela kittet! Jag är så nyfiken och ville veta hur det går för alla er som blivit gravida!
    jag är som en svamp och suger åt mig era positiva besked!
  • Lemis

idag flickor har jag varit och hos en spåtant. det var mycket givande, det är andra gången jag gör det, med 6 års mellan rum. Mycket givande och hon såg fler barn hos mig, jag hoppas hon har rätt, fick mycket hjälp med andra saker också bla mitt jobb osv.

Någon mer som varit och spått sig?

• Lemis

Uppdaterar lisatn också! Ni nya får gärna kopiera listan och lägga den i ett nytt inlägg och sen skriva dit er, om ni vill!

BIM:

LillaFrugan: BIM:??  (Försök nr 4, X 2007-12-31 behandlades med Metrorexat, båda äggledarna kvar, ett barn 2009)
    Honeybunny78: ca 27/3 (försök 3 efter x) Höger ÄL bortoperad i aug. Gör hormonbehandlingar för PCO.
    Lemis:  BIM: ca den 1/4 (försök nr 2 efter X.  bukop, höger äl togs bort). Jag har ett barn född -08.
    RaraS: BIM: ?? (försök 4 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.
    Tenshioyo; BIM: ?? (Försök 1 efter X Januari 2010,behandling metroexat, båda äggledarna kvar,1 barn född-07)
    Hemlighet: ca 20/3 2011. ( försök nr 1, efter x). Vänster äl bortopererad 13/1 -11 med titthål. Har en dotter född -09

Gravida:
    Lia82: Bf 8/3 2011 planerat snitt, gravid 1a försök 7 mån efter cellgiftbehandling
    ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort
    Acinna: BF 25/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)
    LYCKA82: BF 16/8 2011, gravid på försök 5 efter X (haft sammanlagt 2 X, vänster äggledare togs bort)
    Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)
    Frikadellen: bf 30/8, gravid efter ett års försök.
    MCT79: BF 10/10 , gravid på försök 5 efter mf aug+sept, + X höger äggled. jan -10. (har båda äggled. kvar)
    Miny: BF 11/10 -2011, gravid på försök 12 efter x (h.äggledare togs bort)
    ingela0101: BF sep/okt-2011, gravid 1 år efter x med ivf-behandling (en äggl kvar)
    LillaFrugan: ?????

Övriga/pausar:

Mika1980: Två försök efter X. Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/7-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar.
    Mmmbop: BIM: Oklart, väntar på kontraströntgen i april. (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar
    angio101: pojke född 2/2-11, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")
    ZMF: X höger äl. Metotrexratbehandlad 27/1-11. Båda äl kvar. Avvaktar 3 mån innan nya försök.

Gravidtråd!

• Lemis
    kanske 4a skrev 2011-03-19 18:20:25 följande:
    Tack, trodde inte jag skulle drabbas av detta två gånger. Jag hade gärna haft fel den här gången, men jag kände ju på mig att det inte stämde.
    Beklagar detta! Hoppas ditt illa mående går över snabbt och att du har en familj, vänner som stöttar dig!
    stor styrke kram
  • Lemis
    Marlyn skrev 2011-03-19 21:16:43 följande:
    Kanske 4a: Det är så tråkigt!

Ego: Igår blev jag opererad för ett X, dom hittade ett på 18mm i högra äggledare. Den är nu borttagen så nu känner jag mig som en halv kvinna =( Har inte lika ont som i morse så det är skönt, jag hoppas att få sova på sidan inatt. Det värsta av allt va att dom glömde ge mig Rhophylac-sprutan... den får man om man har negativt blod... får man inte den sprutan så kan man inte få barn sen.... som tur va så kom jag på det igår kväll så jag åkte till BB idag och tog sprutan. Tänk om jag inte vetat att jag skulle ta den.... usch! 
    Jag fördtår att du känner dig som en halv kvinna, men det går över sedan. Jag har också bara en äggledare kvar och man har ju massa tankar efter en op. men det blir bättre.
    Varför måste du ta den sprutan? Vad innebär det?
    stor styrke kram till dig också!
  • Lemis
    Hemlighet skrev 2011-03-21 16:14:11 följande:
    Ni som har fått mens efter op och borttagande av ena äggledaren. Har ni känt något speciellt på den sidan som ni har äggledaren kvar på när ni har mens?

Jag har mensen nu, den kom 1 vecka förtidigt, och jag känner lite stickningar, smärta i högersidan( tog bort min vänstar äggledare i januari) är sjukt orolig eftersom mensen är sparsam och inte som förra månaden eller som innan op.
    Tog ett gravtest innan jag fick mensen men det var negativt= som det var när jag fick mitt X.
    Jag skall testa mig igen imorgon för det var då jag skulle få mensen enligt kalendern.

Är det någon som känner igen sig?
    jag har också haft både stickningar och värk till och från men jag fick ju svaret av min läkare att det är nerver som läker osv. Jag fick ju både titthål och bukop. men jag måste säga att jag har inte alls lika ont som förr innan mitt x. då när mensen kom blödde jag som sjutton och mensvärken var i bland olidlig.
    men jag förstå din rädsla jag tog också gravtest denna  månadern för att min mens kom en dag tidigare och utan förvarning och dessutom så ömmade brösten lite med.

man lär nog alltid vara orolig. men jag trr nog det blir bättre med tiden.
    äter du bidrottninggele?
  • Lemis
    MCT79 skrev 2011-03-25 10:59:22 följande:
    Vid mitt  X blödde jag aldrig mycket men hela tiden den "naturliga vägen"... småkladdade i 12 veckor innan det var klart.

Den här gången blir det nog annorlunda. Vad igår 11+4 för bedömning inför KUB och fick en brun flytning bara nån timme innan jag skulle dit. När jag nämde det kikade vi efter och fostret var dött.. och har varit det sedan 8+4... hamnade på gynakuten på danderyd på kvällen och på söndag ska jag få mifegyn och sedan cytotec på tisdag morgon men jag ska ligga inne när jag får det...

HELVETES JÄVLA SKIIIIIT!!!!.. tillbaka på ruta NOLL!
    usch så hemskt ledsen för din skulle! Jag hoppas du har mång i din närhet som stötta dig.
    stor styrke kram
  • Lemis
    honeybunny78 skrev 2011-03-27 09:41:59 följande:
    Tänkte försöka ge er lite hopp! Efter en helg i chock så börjar det så smått gå upp för mig. Jag är gravid! Har ju haft paus från behandlingar den här månaden och jag har testat med äl-test för att se om jag kunde få äl av mig själv men de gav inget riktigt positivt besked. De blev starkare för att sedan bli svagare igen. Köpte en ny sort och då visade de positivt i måndags, men så fortsatte jag testa och då blev det positivt tis, ons, tors och fre också! Började i slutet av veckan känna av den yrseln jag hade i somras när jag var gravid med x:et och tog ett gravtest. Det var supersvagt, men positivt. Har testat massor med gånger och det blir positivt varje gång även om vissa tester visar svagt, men igår kväll var det lite starkare iaf. Snacka om att jag blev chockad i fredags! Trodde jag hade äl och med mannen i usa så hade jag ju liksom inga förhoppningar på den här månaden. Har telefon till på kliniken på onsdag för att bestämma hur jag ska gå vidare med behandlingen eftersom den inte har funkat :D Haha! Jag klarar mig bäst utan verkar det som!
    Grattis, vad härligt med glädje besked. 
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3