• Lemis

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

supers: Lycka till nu!

höger äggledare bortopererad efter X 30/10-10, gravid BF september
  • Lemis

Jag tror att jag fick mitt x pga akutsnitt när sonen föddes. Det sägs att det ökar pga det. Tänker på er alla. Och jag har stora funderingar på att byta försäkringsbolag. Jag fick inget av Folksam vid op av äggledaren. Trygghansa är ju bättre där. Tog den gravidförsäkringen nu.

• Lemis
    acinna skrev 2012-07-14 21:58:47 följande:
    Har både mig och dottern i Trygghansa, men jag hade fel försäkring när jag fick mitt X så jag fick inget av dem, man har fixat med det nu. Tänker mig deras gravidförsäkring eftersom vi vill ha Filur där också sen. Med dottern skaffade jag aldrig en gravidförsäkring, och det var dumt (lilla tröga jag fattade inte riktigt vad det skulle vara bra för) och hade jag haft, så kunde jag fått ersättning för mina bristningar i samband med förlossningen...

en dum fråga? vad innebär fel försäkring?
  • Lemis
    Tjingeling77 skrev 2012-07-17 13:41:42 följande:
    Följer er här :), lycka till.
    Själv är jag lite orlig över att försöka igen om jag ska vara ärlig. Vill ju gärna men orkar inte gå igenom allt detta igen. Speciellt inte när man har läst om alla er som faktiskt har mist båda er äggledare. Jag har i och för sig båda mina kvar.
    Min mens har kommit igång ordentligt igen och är väldigt punktlig lika så min ÄL faktiskt. Jag känner ju av det extremt lätt i kroppen och tror även att jag kan känna vilken sida ägget släpper på. Vet inte om det är det men har ont på varannan sida varannan gång så har lite kopplat ihop det. men men man vet ju aldrig.

Vi ska på långsemester till Bali i höst så vågar inte helt bli gravid innan dess - tänk om det händer igen - man har ju inte lust att ligga på Bali och bli opererad för något som detta....
    Men samtidigt så känner jag att jag gärna skulle vilja försöka vid nästa ägglossning. I så fall är jag runt v. 9 när vi  i så fall åker - så kanske att det skulle fungera?!?!
    Vad tror ni?

Tack för att ni finns och igen LYCKA TILL ALLA KÄMPAR!!!

förstår din tanke gång, jag hade nog valt att vänta och sen försökt bli gravid under semestern. hur länge ska ni vara iväg. Jag tycker du ska njuta av semestern på bali, för om du skulle bli gravid innan så kommer du tyvärr inte njuta på samma sätt. När jag blev gravid igen efter x så blev vi super glada, men det har verkligen varit som en berg och dalbanan. man har ju rätt till tidigt ultraljud, tyvärr så kan man få fel personer som inte alls tycker det och då gäller det att stå på sig. Jag har inte kunnat njuta på samma sätt med denna graviditeten som jag kunde med första osv. Det jag vill ha sagt är att man går igenom olika faser när man som alla vi fått x. Först vill man bli gravid, sen är ,man rädd för att det är fel igen, sen är man orolig för missfall och sen rullar det på. Men vi är ju alla olika. Hur du än gör så önskar jag dig lycka till.
  • Lemis
    acinna skrev 2012-07-16 19:49:44 följande:
    Jag hade tydligen bara olycksfallsförsäkring, och inte sjukförsäkring... Någon kvarleva sedan man var student...

ok, kan vara bra att veta så jag inte gör samma misstag.
    Man kanske nån gång för får sig att skaffa ett tredje om det skulle gå, och då vill man ju verkligen vara rätt försäkrad.  
  • Lemis

Lajsa: jag fick akutsnitt i vecka 10. Då brast Li äggledare och jag förlorade mycket blod och hade svårt med andningen. Min äggledare är alltså borta och jag var sjukskriven i 17 dagar. Blödde en vecka tror jag. På sjukhuset sa dem att fodterhinna Siv skulle komma ut. Allt sånt bildas fast det sitter fel. Vi fick rekommendationen att vänta drygt 6 månader men en annan läkare sa 3 månader. Vi väntade tre menstruationen och försökte sen, men jag var livrädd varje månad, testade fast jag blödde. Efter nästan 1 år fick jag äggledarspolning som visade sig mycket bra. Efter två omgångar vart jag gravid på rätt ställe. Åk in så fort det gör mycket ont. Jag höll på att gå bort,både svimmade, kräktes, svårt att andas och blödde mycket. Utomkvedshavandeskap är allvarligt.

• Lemis

Lajsa 82: hur har det gått? fick du något svar idag?

• Lemis

Min mens har inte varit densamma sen jag op bort Äggledaren. Jag blöder mindre (blödde) och jag kände av äl starkt. Jag hade då ont på den sidan där äl är borta. F

• Lemis

Grattis petra

• Lemis
    AlexandraViberg skrev 2012-08-13 19:06:05 följande:
    Idag gjorde vi klar vår utredning! Vi spolade äggledaren jag har kvar och först så såg han väldigt skeptisk ut och det gjorde riktigt ont, sen tryckte det till som bara satan och poff så började det bubbla lite och vid nästa tryck av luft så strömmade det på fint. Teorin är att det var tilltäppt av slem eller dylikt och att det nu verkar vara fri väg! I övrigt friska och därmed oförklarligt barnlösa. Vi ska köra på 3-4 månader själv innan vi får se.

Men Norrland är sämst i hela världen känns det som, borde bo i typ Uppsala eller något. Vi får ett försök IVF, när vi försökt i 3 år.. det är 1½ år dit, ifall vi nu inte lyckas själva. Men det hoppas man ju, med de där bestämmelserna.. :P
    jag blev gravid på andra försöket efter spolning av den äggledare som jag hade kvar. Jag tror det gjorde susenoch att jag vågade slappna av och hoppas med när den inte var tilltäppt. Lycka Till!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3