• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • lilsis
    Den och den skrev 2014-04-28 08:05:12 följande:
    Tack för ditt svar!
    Då ska jag ringa Gyn redan idag och boka en tid!

Jag var på VC några dagar efter och tog ett hcg men har inte hört något från Gyn efter det. Har aldrig fått någon info om detta med tidigt VUL osv utan det var här i tråden jag läste att ni andra gjort det.... Känner mig lite besviken på informationen jag fått från sjukan måste jag säga!
    Man skulle kunna tro att du var på samma sjukhus som jag. Noll info.

Alla andra rekommenderar tidigt VUL när man blir gravid igen.

Jag bokade tid med min vanliga vårdcentral som har gynmottagning där vi gick igenom vad de gjort på operationen, vad det innebär för framtiden osv. Och han skrev in i min journal att jag ska erbjudas tidigt VUL.

Så nu när jag blev gravid var det inga problem att få. Slutade ju dock i blod och elände igen men det var iaf inga problem att få VUL.
  • Saffron
    Den och den skrev 2014-04-28 08:05:12 följande:
    Tack för ditt svar!
    Då ska jag ringa Gyn redan idag och boka en tid!

Jag var på VC några dagar efter och tog ett hcg men har inte hört något från Gyn efter det. Har aldrig fått någon info om detta med tidigt VUL osv utan det var här i tråden jag läste att ni andra gjort det.... Känner mig lite besviken på informationen jag fått från sjukan måste jag säga!
    Japp, så är det! Knappt nån information alls. Vi fick sex-förbud i 4 v, det var det enda. Visserligen, nu blev jag akutopererad och fick ta bort äggledaren vid mitt utomkved. Då vi redan var ofrivilligt barnlösa och "inne i loggarna" på reproduktionsmedicin, TJATADE jag till mig en äggledarspolning av min kvarvarande äggledare, bara för att kolla (vid en spolning tidigare hade läkaren uppenbarligen tagit fel på höger och vänster- enligt det skulle min högra vara "trög" och vänstra ok, och det var i den vänstra som det fastnade). Spolningen gick galant, gjordes efter 2 menstruationer efter utomkvedet. En ägglossning senare blev jag gravid (dock slutade det också dåligt med missfall tvillingar). Det är ju extra viktigt om man inte har tagit bort äggledaren att kolla vid tidig graviditet, då det är avsevärt större risk för nytt utomkved. För mig, som har opererat bort äggledaren som brast, är risken bara något högre än för de som inte haft utomkved tidigare. 

Lycka till iallafall! Glöm inte att boka tid för tidigt VUL så fort du blivit gravid igen! Och som sagt, hör med gyn redan nu om du får göra en spolning, så vet ni hur det ligger till.... Trånga äggledare är ju både nedsättande av fertilitet och risk för nya utomkved... :(
  • Den och den
    Saffron skrev 2014-04-28 17:45:08 följande:
    Japp, så är det! Knappt nån information alls. Vi fick sex-förbud i 4 v, det var det enda. Visserligen, nu blev jag akutopererad och fick ta bort äggledaren vid mitt utomkved. Då vi redan var ofrivilligt barnlösa och "inne i loggarna" på reproduktionsmedicin, TJATADE jag till mig en äggledarspolning av min kvarvarande äggledare, bara för att kolla (vid en spolning tidigare hade läkaren uppenbarligen tagit fel på höger och vänster- enligt det skulle min högra vara "trög" och vänstra ok, och det var i den vänstra som det fastnade). Spolningen gick galant, gjordes efter 2 menstruationer efter utomkvedet. En ägglossning senare blev jag gravid (dock slutade det också dåligt med missfall tvillingar). Det är ju extra viktigt om man inte har tagit bort äggledaren att kolla vid tidig graviditet, då det är avsevärt större risk för nytt utomkved. För mig, som har opererat bort äggledaren som brast, är risken bara något högre än för de som inte haft utomkved tidigare. 

Lycka till iallafall! Glöm inte att boka tid för tidigt VUL så fort du blivit gravid igen! Och som sagt, hör med gyn redan nu om du får göra en spolning, så vet ni hur det ligger till.... Trånga äggledare är ju både nedsättande av fertilitet och risk för nya utomkved... :(
    Jag plussade i morse :)

Blev aldrig tid idag men ska ringa Gyn imorgon!

Tack för ditt svar!
  • Den och den
    Pemberly skrev 2014-04-28 19:53:37 följande:
    Grattis den och den! Jag hoppas det sitter på rätt ställe nu

Tack!

Det hoppas jag med! Och sitter den på rätt ställe... måtte den stanna! 

Jag hade ett mf i december, ett mf i januari och sen x i februari (som upptäcktes av att det började blöda ut innan den blivit så stor så det sprack... så frågan är om inte det var ett mf det också... :-/ 

Men denna gången är det kanske på riktigt... 

• Saturnus
    Den och den skrev 2014-04-28 18:00:02 följande:
    Jag plussade i morse :)

Blev aldrig tid idag men ska ringa Gyn imorgon!

Tack för ditt svar!
    Grattis! Vad härligt, håller tummarna!
  • Saturnus

Jag var hos gyn idag! Två stora ägg efter 1,5 kur pergo. I morgon blir det resa till Danmark. Den här gången åker min 2 åring med. Hoppas det inbringar tur! <3 Nu hoppas vi att det går hela vägen!

Håll tummarna nu!

• Den och den

Hur tidigt kan man egentligen se någon grav alls med VUL?

Jag är bara i v 4+6.... Men är orolig för min växtvärk sitter nästan bara på vänster sida, precis som sist, och då hade jag ett x i vänster äggledare.... :-/

Ska ändå ringa Gyn i morgon och be om tidigt VUL för att se så det sitter rätt men det kan dröja någon vecka till väl?

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3