Den och den skrev 2014-04-28 08:05:12 följande:
Tack för ditt svar!
Då ska jag ringa Gyn redan idag och boka en tid!
Jag var på VC några dagar efter och tog ett hcg men har inte hört något från Gyn efter det. Har aldrig fått någon info om detta med tidigt VUL osv utan det var här i tråden jag läste att ni andra gjort det.... Känner mig lite besviken på informationen jag fått från sjukan måste jag säga!
Japp, så är det! Knappt nån information alls. Vi fick sex-förbud i 4 v, det var det enda. Visserligen, nu blev jag akutopererad och fick ta bort äggledaren vid mitt utomkved. Då vi redan var ofrivilligt barnlösa och "inne i loggarna" på reproduktionsmedicin, TJATADE jag till mig en äggledarspolning av min kvarvarande äggledare, bara för att kolla (vid en spolning tidigare hade läkaren uppenbarligen tagit fel på höger och vänster- enligt det skulle min högra vara "trög" och vänstra ok, och det var i den vänstra som det fastnade). Spolningen gick galant, gjordes efter 2 menstruationer efter utomkvedet. En ägglossning senare blev jag gravid (dock slutade det också dåligt med missfall tvillingar). Det är ju extra viktigt om man inte har tagit bort äggledaren att kolla vid tidig graviditet, då det är avsevärt större risk för nytt utomkved. För mig, som har opererat bort äggledaren som brast, är risken bara något högre än för de som inte haft utomkved tidigare.
Lycka till iallafall! Glöm inte att boka tid för tidigt VUL så fort du blivit gravid igen! Och som sagt, hör med gyn redan nu om du får göra en spolning, så vet ni hur det ligger till.... Trånga äggledare är ju både nedsättande av fertilitet och risk för nya utomkved... :(