• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • emsan83

Jag satte mig på akuten direkt vid mitt plus. Var livrädd. Dr som mötte mig var jätte go och jag fick gå och lämna blodprover var 3e dag för att se om dom höjdes normalt. Så man behöver absolut inte vänta på ul om man är orolig som jag var. Stort grattis till miraklet

[quote=73047816][quote-nick]ma skrev 2014-04-18 22:13:42 följande:[/quote-nick][/quote]

• Lilyy
    bebinsmamma skrev 2014-04-19 06:45:57 följande:
    Ok, v 5. Brukar man få komma in och kolla så tidigt det går eller försöker dom vänta för att se hjärta osv? Man kör tidigt va?

Åh jag törs knappt ta till mig av grattis, ni förstår ju oro och ångesten. Men samtidigt så tack söta rara, jag hoppas det går vägen och att vi alla får goda besked inom kort ??

Ring direkt till gyn så bokar dom en tid till dig då de tror att man kan se något. Hjärtat behöver de inte se ( de såg inget hjärta när jag gjorde vul i v.6) utan huduvsaken är att de kan se något och de kan vara svårt ifall man gör de för tidigt. Eftersom de inte vill göra för många vul speciellt i början av graviditeten så är det bäst att ringa gyn och gå efter deras omdöme. Jag fick vänta 2 veckor efter jag att plusat på vul. Lycka till
  • lilsis
    bebinsmamma skrev 2014-04-19 15:15:17 följande:
    Åh nej håller tummarna att blödningen slutar nu!

Hoppas på tid hos Studentgyn imorgon, Gynakuten vill som vanligt inte ha in mig.
  • Pemberly

Jag läste din tråd ahla. Det är verkligen jobbigt att gå igenom ett utomkvedeshavandeskap. Här i tråden finns det många som vet det. Att du inte ska följa upp hcg efter operationen beror nog på att din äggledare togs bort då brukar det inte behövas. Däremot som i mitt fall då jag hade äggledaren kvar efter operationen så behövde jag lämna prover för att följa hcg efteråt eftersom det fanns en risk att lite vävnad från graviditeten satt kvar i äggledaren.

Rädslan att det ska hända igen har jag hela tiden haft kvar även om det nu är 5,5 år sedan min operation. Den får jag nog leva med tills jag kommit in i klimakteriet och inte längre finns någon möjlighet att jag kan bli gravid. Men jag känner att jag kan hantera den nu. Jag ringer helt enkelt gynakuten varje gång jag blir orolig pga konstiga blödningar eller smärta. Varje graviditet efter det har jag fått komma in på kontroller tidigt utan problem samt ett par gånger då jag visat mig inte vara gravid men då mensen betett sig konstigt

• Ahla
    Pemberly skrev 2014-04-21 23:22:31 följande:
    Jag läste din tråd ahla. Det är verkligen jobbigt att gå igenom ett utomkvedeshavandeskap. Här i tråden finns det många som vet det. Att du inte ska följa upp hcg efter operationen beror nog på att din äggledare togs bort då brukar det inte behövas. Däremot som i mitt fall då jag hade äggledaren kvar efter operationen så behövde jag lämna prover för att följa hcg efteråt eftersom det fanns en risk att lite vävnad från graviditeten satt kvar i äggledaren.

Rädslan att det ska hända igen har jag hela tiden haft kvar även om det nu är 5,5 år sedan min operation. Den får jag nog leva med tills jag kommit in i klimakteriet och inte längre finns någon möjlighet att jag kan bli gravid. Men jag känner att jag kan hantera den nu. Jag ringer helt enkelt gynakuten varje gång jag blir orolig pga konstiga blödningar eller smärta. Varje graviditet efter det har jag fått komma in på kontroller tidigt utan problem samt ett par gånger då jag visat mig inte vara gravid men då mensen betett sig konstigt
    Tack för svaret!

Där jag bor finns det inget sätt att nå gynakuten tyvärr, utan jag får gå via sjukvårdsupplysningen. Och jag har tyvärr väldigt blandade erfarenheter av dem.

Jag försöker tänka att vi båda är relativt unga (jag är 29, han 27) och har gott om tid på oss. 
  • bebinsmamma

Fick tid hos min läkare 8/5 för kontroll av embryots placering. En evighet bort! Hade hoppats på tid redan den här veckan.

Illamående, det är ett bra tecken? Tyder det på 'rätt placering'?

• Saffron
    bebinsmamma skrev 2014-04-22 13:40:05 följande:
    Fick tid hos min läkare 8/5 för kontroll av embryots placering. En evighet bort! Hade hoppats på tid redan den här veckan.

Illamående, det är ett bra tecken? Tyder det på 'rätt placering'?
    Nej, tyvärr tyder inte detta på nåt. Tidigt ultraljud och ev följa med hcg är det enda sättet! Lycka till och grattis till graviditeten!

Själv är jag löjligt glad över att ha fått ägglossning, idag dag 22 efter missfallet...
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3