Pemberly skrev 2014-04-21 23:22:31 följande:
Jag läste din tråd ahla. Det är verkligen jobbigt att gå igenom ett utomkvedeshavandeskap. Här i tråden finns det många som vet det. Att du inte ska följa upp hcg efter operationen beror nog på att din äggledare togs bort då brukar det inte behövas. Däremot som i mitt fall då jag hade äggledaren kvar efter operationen så behövde jag lämna prover för att följa hcg efteråt eftersom det fanns en risk att lite vävnad från graviditeten satt kvar i äggledaren.
Rädslan att det ska hända igen har jag hela tiden haft kvar även om det nu är 5,5 år sedan min operation. Den får jag nog leva med tills jag kommit in i klimakteriet och inte längre finns någon möjlighet att jag kan bli gravid. Men jag känner att jag kan hantera den nu. Jag ringer helt enkelt gynakuten varje gång jag blir orolig pga konstiga blödningar eller smärta. Varje graviditet efter det har jag fått komma in på kontroller tidigt utan problem samt ett par gånger då jag visat mig inte vara gravid men då mensen betett sig konstigt
Tack för svaret!
Där jag bor finns det inget sätt att nå gynakuten tyvärr, utan jag får gå via sjukvårdsupplysningen. Och jag har tyvärr väldigt blandade erfarenheter av dem.
Jag försöker tänka att vi båda är relativt unga (jag är 29, han 27) och har gott om tid på oss.