• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • norgesessan

Oj, vilken mardröm med den kvinnan!!! Skrämmande att det är så lätt....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • anna klara
    norgesessan skrev 2010-04-27 10:29:57 följande:
    Oj, vilken mardröm med den kvinnan!!! Skrämmande att det är så lätt....
    Jaa fyy. Hon menar att enda lösningen är att flytta utomlands eller dö.....
    Och jag förstår vad hon menar, det är ju hopplöst......
  • anna klara

Jaha nu har det hänt som jag försökte förhindra, genom att ge polisen ALL info o fakta som jag luskat fram,

min sambos jobbarkompis har råkat ut för exakt samma sak på exakt samma tillvägagångsett....  Dom jobbar på samma avdelning. Kan det vara slumpen????

Tror inte det .... O tjejen vars lönespec som används, hon har bytt namn, för hon har ett väldigt besvärligt ex, som hon uppenbarligen inte vill ha med att göra..

Många sammankopplingar, men polisen "hinner inte med"....  Sambon var på en kurs på jobbet, med en dansk kille som höll i det,

han blev väldigt förvånad att vi svenskar ger ut så lättvint vårat hela person nr, det gör inte dom i Danmark.

Han ansåg om man gör det så har dom ju hela kittet lixom, och det stämmer ju.. Jag tänker mer o mer på att inte ge ut dom fyra sista siffrorna. OCH att om man betalar med kort,

så har jag slutat o trycka in min kod, jag trycker "ej kod" så får jag skriva på kvittot ist. Ja det finns en del saker o tänka på, om man ska hålla sig lite säker...

• jaghopparhögt
    anna klara skrev 2010-06-09 00:15:17 följande:

Jaha nu har det hänt som jag försökte förhindra, genom att ge polisen ALL info o fakta som jag luskat fram,

min sambos jobbarkompis har råkat ut för exakt samma sak på exakt samma tillvägagångsett....  Dom jobbar på samma avdelning. Kan det vara slumpen????

Tror inte det .... O tjejen vars lönespec som används, hon har bytt namn, för hon har ett väldigt besvärligt ex, som hon uppenbarligen inte vill ha med att göra..

Många sammankopplingar, men polisen "hinner inte med"....  Sambon var på en kurs på jobbet, med en dansk kille som höll i det,

han blev väldigt förvånad att vi svenskar ger ut så lättvint vårat hela person nr, det gör inte dom i Danmark.

Han ansåg om man gör det så har dom ju hela kittet lixom, och det stämmer ju.. Jag tänker mer o mer på att inte ge ut dom fyra sista siffrorna. OCH att om man betalar med kort,

så har jag slutat o trycka in min kod, jag trycker "ej kod" så får jag skriva på kvittot ist. Ja det finns en del saker o tänka på, om man ska hålla sig lite säker...

Varför gör du så? Låter ju jättedumt om man ser till säkerhet.
  • anna klara
    jaghopparhögt skrev 2010-06-09 00:52:01 följande:
    Varför gör du så? Låter ju jättedumt om man ser till säkerhet.
    Varför gör jag vad? Inte trycker in min kod? Eller va menar du?
  • jaghopparhögt
    anna klara skrev 2010-06-09 01:02:52 följande:
    Varför gör jag vad? Inte trycker in min kod? Eller va menar du?
    Ja.
    Det är ju en säkerhetsfunktion som ska göra att endast du ska kunna använda ditt kort, varför bojkottar du den?
  • anna klara

För att mer och mer såna maskiner blir skimmade, så slipper jag trycka in min kod så gör jag det. Jättebra säkerhets funktion för mej.

Plus att det finns ju såna som står bakom o kollar koden man trycker in

• jaghopparhögt
    anna klara skrev 2010-06-09 01:37:10 följande:

För att mer och mer såna maskiner blir skimmade, så slipper jag trycka in min kod så gör jag det. Jättebra säkerhets funktion för mej.

Plus att det finns ju såna som står bakom o kollar koden man trycker in

Fast då är säkerheten betydligt mindre om du inte använder dig av koden, du går ju tillbaka i utveckling då.
    Sen har inte skimmningen något med koden att göra, en möjlig skimmning sker när du drar kortet. Skimmning har ingenting med koden att göra utan kortet och cvv-koden.
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(