• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • anna klara

Ja när det gäller säkerhet nu för tiden skrattar jag högt, och ja jag går gärna tillbaka i tiden om det behövs för att jag ska känna mej säkrare.

jag hade gärna gått tillbaka i tiden då man va tvungen att gå in fysiskt på banken o visa sin nuna och identitetshandling,och sen ev få ett lån.

Så enkelt som det är nu att skurkarna ta lån i andras namn är skrattretande. Jag blir rädd på riktigt. Finns  i princip ingen integritet kvar, och oskyldiga människor blir drabbade. Skurkarna ligger alltid ett steg före, än dom som tror att dom gör allt säkert.

• lurv
    jaghopparhögt skrev 2010-06-09 01:41:03 följande:
    Fast då är säkerheten betydligt mindre om du inte använder dig av koden, du går ju tillbaka i utveckling då.
    Sen har inte skimmningen något med koden att göra, en möjlig skimmning sker när du drar kortet. Skimmning har ingenting med koden att göra utan kortet och cvv-koden.
    Skimmning har iallra högsta grad med koden att göra! Jag har fått mitt kort skimmat och de dom gör är att de sätter på extrautrustning på bankomaten. Den registrerar din magnetremsa på kortet och den filmar även när du trycker in koden. Sedan så tillverkass nya kort med med din kopierade magnetremsa, dock kommer inte alla bankens säkerhetskoder med men tillräckligt många för att de ska få ut pengarna på kontot. Det man kan göra för att förhindra att kortet skimmas är att dölja handen som man trycker in koden med för utan koden så kommer dom inte åt pengarna
  • anna klara

Givetvis är det bättre att inte trycka in sin kod överallt o hela tiden, man behöver inte ens säga dom fyra sista siffrorna som vi oxå gör hela tiden. Det har jag slutat med nästan helt.

• norgesessan

vart uppger du inte dina 4 sista? -jag uppger dom bara till sjukvården/f.kassan och myndigheter...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Pildi

TS ! Det har hänt oss med! Jag är helt forkrossad! Du kan inboxa mig om du vill, vill inte hänga ut mitt privatliv på FL

• Pildi

Jag ser att tråden är gammal så det har säkert ordnat upp sig för er:))

• Joual

Angående personnummer: Ditt personnummer är en offentlig handling, om du inte har spärrade personuppgifter. Det är jättelätt att gå in på nätet och hitta både adress och personnummer. Orkar man inte leta på nätet så ringer man bara länsstyrelsen. Så tyvärr - det är inget större skydd att inte vilja lämna ut sina fyra sista siffror... 

• Pildi
    Joual skrev 2010-07-20 12:02:30 följande:
    Angående personnummer: Ditt personnummer är en offentlig handling, om du inte har spärrade personuppgifter. Det är jättelätt att gå in på nätet och hitta både adress och personnummer. Orkar man inte leta på nätet så ringer man bara länsstyrelsen. Så tyvärr - det är inget större skydd att inte vilja lämna ut sina fyra sista siffror... 
    Det är helt sjukt! Ringde UC i dag och fick i alla fall ordnat att ingen kan ta kreditupplysning på honom och då är det lite svårare att ansöka om ett lån i hans namn..
  • norgesessan

Tänkte på TS när jag läste en liknande tråd igår.

Hur går det TS?

Hoppas det har lugnat sig!

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Chockocola
    norgesessan skrev 2010-07-20 18:53:55 följande:
    Tänkte på TS när jag läste en liknande tråd igår.

Hur går det TS?

Hoppas det har lugnat sig!
    Hej, har nytt nick nu , men det är jag iaf;)   Jo, det har varit lugnt i ganska precis ett år nu, men igår kom bomben;   Konsument kredit mailade min sambo igår o skrev i stort sett;

- du kommer att få börja betala av lånet på 208 000 kr om inte polisen hittar någon gärningsman

jag vet inte vad man ska tänka.....

har ringt en stor tidning nu och dom kommer hit nästa vecka, och ska göra ett reportage nu om detta.

Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(