• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • 201201232
    Chockocola skrev 2011-05-28 16:33:58 följande:

Hej. jag var med på förhöret. Det var eg bara lite kompletterande uppgifter, som vi hade, och inte dom, som dom ville ha. Dom tror att min sambo var den första i raden som blivit bedragna på detta sättet.

Min sambos fall är invecklat iom att det är förfalskad e-leg, förfalskad ID-kort och förfalskad lönespec. Dom andra som varit inblandade i denna härva (ca 20 st i våran stad) så har det inte varit så invecklat. Men mannen bakom kontot och mannen på ID kortet är häktade iaf.

Nu har dom iaf massa uppgifter och bevis. Vissa banker "fryser" lånet, och hoppas väl så småningom att pengarna kommer in på nåt sätt,

och vissa banker "skriver av" när dom märker och förstår att det är bedrägeri bakom. Givetvis ska min sambo ha oturen att hamna på en sån bank som aldrig ger sig, trots bevis......

Fast de kan väl hålla på bäst de vill, det håller aldrig i tingsrätten när det finns bevis på att de har lånat ut pengar till en bedragare. De får ställa fordran till den person de betalade ut pengarna till. Bestrid allt och om de skickar till inkasso anmäler ni inkassobolaget till Datainspektionen (eller hotar med det). 
  • Chockocola
    SmilingCoast skrev 2011-05-28 17:47:20 följande:
    Men nu har väl ändå banken gett sig? 
    Nej, det har dom inte.
  • Chockocola
    201201232 skrev 2011-05-28 21:39:35 följande:
    Fast de kan väl hålla på bäst de vill, det håller aldrig i tingsrätten när det finns bevis på att de har lånat ut pengar till en bedragare. De får ställa fordran till den person de betalade ut pengarna till. Bestrid allt och om de skickar till inkasso anmäler ni inkassobolaget till Datainspektionen (eller hotar med det). 
    Ja vi bestrider allt dom kommer med. Polisen sa att dom pratar med banker emellanåt, och försöker få dom att bli mer noga med säkerheten, men dom vill ju bara låna ut pengar. I dom flesta av fallen är det ju riktigt, sen är ju nån procent inte riktiga, men det har dom väl "råd" med då, att förlora...

I detta fallet kommer dom ju förlora dom 205 000 tusen kr, om inte busen betalar tillbaka:) men han sitter ju inne just nu, och har väl inga pengar endå... Så ja, dom kan hålla på bäst de vill, för min sambo kommer ju inte betala...Bara att dom anser att han ska betala är ju absurtFörvånad

Jag citerar vad konsumentkredit skrev i sista brevet=

Hej (sambons namn) Enligt det beslut om att förundersökningen läggs ner, så innebär det att du är betalningsskyldig på lånet. Vi kommer att börja avisera denna månaden.

Med vänlig hälsning Konsumentkredit

Skickat den 27 januari 2011
  • SmilingCoast
    Chockocola skrev 2011-05-28 23:49:56 följande:
    Ja vi bestrider allt dom kommer med. Polisen sa att dom pratar med banker emellanåt, och försöker få dom att bli mer noga med säkerheten, men dom vill ju bara låna ut pengar. I dom flesta av fallen är det ju riktigt, sen är ju nån procent inte riktiga, men det har dom väl "råd" med då, att förlora...

I detta fallet kommer dom ju förlora dom 205 000 tusen kr, om inte busen betalar tillbaka:) men han sitter ju inne just nu, och har väl inga pengar endå... Så ja, dom kan hålla på bäst de vill, för min sambo kommer ju inte betala...Bara att dom anser att han ska betala är ju absurtFörvånad

Hej (sambons namn) Enligt det beslut om att förundersökningen läggs ner, så innebär det att du är betalningsskyldig på lånet. Vi kommer att börja avisera denna månaden.

Jag missade att förundersökningen var nedlagd. Varför lades den ned? 
  • 201201232
    Chockocola skrev 2011-05-28 23:49:56 följande:

Ett vanligt knep av lånebolag. Innebär inte att du faktiskt är betalningsskyldig. 
  • Chockocola
    SmilingCoast skrev 2011-05-29 08:16:15 följande:
    Jag missade att förundersökningen var nedlagd. Varför lades den ned? 
    Telia la ner sitt. Konsument kredit och Easycredit har inte lagt ner. Konsumentkredit fickl för sig att ALLT ,även deras var nerlagt, vilket det inte var, utan "ligger på is och är fryst" . Hade även det vart nerlagt, hade min sambo, enligt konsumentkredit, fått betala lånet..

Dom väntar  helt enkelt ut polisen ocg ser om dom får tag på den skyldige. Men, dom borde vid detta laget veta att det iaf INTE är min sambo iaf, som tagit lånet.
  • SmilingCoast
    Chockocola skrev 2011-05-29 17:29:22 följande:
    Telia la ner sitt. Konsument kredit och Easycredit har inte lagt ner. Konsumentkredit fickl för sig att ALLT ,även deras var nerlagt, vilket det inte var, utan "ligger på is och är fryst" . Hade även det vart nerlagt, hade min sambo, enligt konsumentkredit, fått betala lånet..

Dom väntar  helt enkelt ut polisen ocg ser om dom får tag på den skyldige. Men, dom borde vid detta laget veta att det iaf INTE är min sambo iaf, som tagit lånet.
    Vilket hade inneburit att de hade krävt honom, och ni hade kunnat fortsätta bestrida. Det är fortfarande de som måste styrka skulden. Men det vet ni ju redan :)  
  • Chockocola
    SmilingCoast skrev 2011-05-30 06:38:51 följande:
    Vilket hade inneburit att de hade krävt honom, och ni hade kunnat fortsätta bestrida. Det är fortfarande de som måste styrka skulden. Men det vet ni ju redan :)  
    Jo han kommer ju att fortsätta bestrida, bara jobbigt, när han är helt oskyldig i detta, att behöva hålla på o jobba sig:(
  • girlsnpea
    MatsAtari skrev 2010-02-18 03:20:46 följande:
    En kopia på körkortet ska inte räcka för att ta sms-lån.
    Det där sms-lån företaget verkar ha lite problem med de svenska lagarna...
    Jo rå, jag har själv tagit smslån, men kommit ur den skiten nu. Och det räcker gott och väl med att faxa över en kopia på sitt körkort. På ett ställe så kan man mms-a en bild på det bara..
  • Chockocola
    girlsnpea skrev 2011-06-10 22:01:45 följande:
    Jo rå, jag har själv tagit smslån, men kommit ur den skiten nu. Och det räcker gott och väl med att faxa över en kopia på sitt körkort. På ett ställe så kan man mms-a en bild på det bara..
    Mmsa....Låter ju helt jäv....fantastiskt=(((  Det är ju så dålig kontroll på sånt asså....undra när DOM ska ta SITT ansvar??
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(