• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • lillis23
    Jontesfru skrev 2010-05-21 21:36:07 följande:
    SKönt att hon takcade ja. Det låter ju toppen!Epn låter däremot inte lika rolig. Har ni 6x25? det låter mycket... usch ja hoppas det blir bra.
    Jag håller med...6X25 på Lamictal, 2X3/4tablett med 150mg Trimonil, samt 4mlX2 av absenor....
  • 060810

Maskros:
    JAG känner så väl igen mig i det du skriver. Du beskriver i stort sett min vardag för snart 2 år sen.
    Vi låg inne för kramp obs. 2 gånger utan att sonen krampade (stora anfall som vaar det enda jag tittade efter då), det var 3 dagar i stöten tror jag, eller om ena gången var 5 dagar.. Sen när vi kom hem tog det ca 2 dagar så var skiten igång igen..
    Känns som att man gör något fel som mamma när man står där och det blir så. Men det gör man inte!! Jag vet hur lätt det är att tänka i de banorna och tro mig det gör jag än idag när det är jobbigt.
    Som hur fasen kunde sonen va krampfri i 1 vecka på semester men när vi varit hemma i typ 1 dygn så börjar allt igen..
    Jag tror på vardagsstress eller nåt som utlöser det hela för honom för är vi stressade så krampar han mer. Dagis tror jag med är en utlösande faktor för honom, mycket folk tycker han inte om och det är 20 barn på dagis.. På semestern var vi inte mycket folk runt honom + att vi höll oss till ställen med lite folk.

Vi fick inte heller göra något video-eeg trots att läkaren sagt det först. Vi skulle göra video-eeg och långtidsregistrering i hemmet men inget av det blev av.. :(  Jag som såg fram emot att få ett svar på allt och så fick jag inga svar alls..

• Kryztina
    060810 skrev 2010-05-21 18:46:27 följande:
    Urk urk urk för att läsa det ni skriver, men TACK för svaren. *inte vad jag ville läsa, ville läsa att det inte hade samband.. :p* Det har inte kommit mer kräk och inga mer kramper idag. Kom i natt när han hade megahög feber. Jag skulle tippa på strax över 41 för det gick inte att hålla i honom så varm han var. Fick ner febern med ipren & alvedon kombinerat och han hade ingen feber när han vaknade, men sen kom febern igen vid kl 13 och nu ikväll har han ingen feber igen.. Får se vad det blir av honom med det här.. Så trist med feber, men vad ska man göra.. Han som skulle varit hos stödisarna i helgen.. Nu får han va hemma med mig i stället..
    tråkigt att behöva skriva det . men det jag tänkte på var väl att Wilmer inte kräktes först när han krampade, utan det kom när han blev lite äldre. Så det kan ju vara så även för din son. Men det behöver ju inte vara så!
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Mopsan
    060810 skrev 2010-05-20 22:07:36 följande:
    Hur var det med kräkningar och kramper? Kan man kräka när man krampar?Mino kräkte först för ca 1 timme sen, sen somnade han om igen och sov ca 20 min innan han fick en kramp och kräkte igen.. :(  Kan den andra kräken ha samband med krampen eller kan den ha kommit ändå? Han har ju aldrig kräkt vid en kramp innan och det var rätt läskigt för han fick ju liksom inte ut allt utan ville svälja det igen men jag lyckades få ut en del av kräket i a f.Så håll nu tummarna för oss att det inte blir mer av det här kräkandet och att vi slipper fler kramper.
    Scnappi. Jag ska gå lite emot strömmen här. Jag tror helt enkelt inte att han kräktes av krampen utan att det faktumet att han var sjuk och han därför var så nedsatt att han krampade pga det. Han hade ju runt 41 graders feber och då är ju kramperna väldigt lätta att få igång och med tanke på att han redan hade kräkts en gång innan krampen så skulle jag nog tolka det som att kräkandet i sig inte är kramp relaterat.
    Hoppas ni slipper fler kramper och att lill killen kryar på sig.
  • Kryztina
    Mopsan skrev 2010-05-22 13:45:23 följande:
    Scnappi. Jag ska gå lite emot strömmen här. Jag tror helt enkelt inte att han kräktes av krampen utan att det faktumet att han var sjuk och han därför var så nedsatt att han krampade pga det. Han hade ju runt 41 graders feber och då är ju kramperna väldigt lätta att få igång och med tanke på att han redan hade kräkts en gång innan krampen så skulle jag nog tolka det som att kräkandet i sig inte är kramp relaterat. Hoppas ni slipper fler kramper och att lill killen kryar på sig.
    Ja, det är ju inte alls säkert att det är så att han kräktes av krampen. Wilmer brukar ju alltid kräkas om han får anfall, men det gäller även om han inte har feber.
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Mopsan
    Kryztina skrev 2010-05-22 13:57:57 följande:
    Ja, det är ju inte alls säkert att det är så att han kräktes av krampen. Wilmer brukar ju alltid kräkas om han får anfall, men det gäller även om han inte har feber.
    hmmm som sagt så kan vi bara spekulera i vrf mino kräktes. Lusk har bara kräkts några enstaka ggr efter anfall vilket jag är mkt tacksam över att det är iaf en bit man slipper oftast. I teorin så är det ju möjligt att kräkas av en ep känning innan själva krampen och sen kräkas efter krampen. Men jag gissar nog på att Minos kramp kom just ifrån att han var så sjuk och att kräkningarna var ett resultat ifrån sjukdom istället för av kramp. Men som sagt ep kan förändras snabbt men jag hoppas på det bästa då mino haft en relativt "medgörlig" ep hittills.
  • happy2

Hej på er i försommaren,, hänger inte med i svängarna , många nya som kommit in i tråden, tråkigt men bra endå och hoppas ni kan få bra stöd här inne,, kan bara säga att de har jag fått och de är jag suuuper glad för,, Tack tjejor..

Tråkigt att läsa om den stora sorg oxå som drabbats i tråden,, beklagar verkligen djup över de som hänt.. Hoppas med tiden att ni finner väg att gå vidare trotts sorgen.

Men Possetiva saker händer ju oxå o dem ska vi inte glömma att lyfta fram för att hålla oss alla fortsatt starka..

Jo vad gällande mig om jag ska vara ego så jo ja..de har varit en relativt bra o stadig period när de gäller de större kramperna,, har inte åkt plåsterbil på nästan 2mån tror jag,, men jag kortare kramp episoder av annat slag som bla utspelade sig när jag är på gymmet o tränar,, när kroppen är trött o anstränger sig till max och jag håller på att varva ner så berättar min vän som jag har med mig när jag tränar att jag vid några tillfällen har först spänt mig som en båge bakåt under några sekunder sen så försöker jag ta mig fram ragglandes o andra som inte vet vad de är tror att jag har tagit något eller att jag är full för jag sluddra som fan enligt min kompis som jag har med mig,, detta tar nästan 10 min 15 min innan jag är mer klar o vaken o ta mig där i från,,Har sedan ett fruktansvärt illa mående efter att jag så fort jag kommer hem måste lägga mig o sova ett tag för annars så kan jag inte sitta upp ens..

Har kontakta läkare i frågan,, men han bara säger att de är bara o fortsätta som tidgare o invänta tills de ska göra långtids eeg igen o trappa ur medecinen,,

Sebastian, Kevin och Alexander
  • 060810

En liten uppdate från oss.
    Lilleman är sjuk, dock ej magsjuka så vart kräkningarna kom ifrån är en gåta, dock hade han skyhög feber så inte omöjligt att han kräkte pga febern och att en kramp kom sen för att han var så utslagen och sänkt i sin tröskel.
    Men det är något som inte stämmer med honom i a f. Han får nu feber som går upp o ner som en jävla jojo, ingen feber några timmar och en glad och pigg unge, sen feber pang bom från ingenstans som stiger snabbt som tusan, så man får va med och känna på honom stup i kvarten så han inte får för hög feber innan man hinner ge ipren och alvedon.

Varit på akuten igår kväll/inatt så han sover som en stock fortfarande. Han hade det skitjobbigt med sin hosta så jag åkte in med honom och de kollade honom utan tjafs. Han hade 94-97% i syresättning, 39 graders feber, lite skakig emellanåt och sin evinneliga hosta.. Läkaren var jättetrevlig och lyssnade länge på hans lungor och hittade massor av slem där som behövde komma upp. Så han fick inhalera Ventoline 2 gånger innan vi fick åka hem. Fick åka hem för att han piggnade på sig när han fick medicinen och orkade leka lite med bilarna på rummet. Så skönt att åka hem!
    Åkte in så vi var inne kl 20.40 men var inte ute förrän strax efter kl 01! Så måttligt pigg är man idag... Hon tyckte även att hans medicin borde ökas i o m anfallen nu, men de har ju kommit pga han är sjuk så jag tror inte riktigt på att den behöver ökas, vi har ju haft ett väldans bra halvår om man tänker efter och då ser jag ingen anledning att öka dosen för att han får anfall när han är sjuk.

Nu måste han bara bli frisk och hålla sig frisk för den 2:a juni ska han operera in rör i öronen och ta bort polyper. Vill inte missa den tiden!

• Mopsan
    060810 skrev 2010-05-23 10:36:14 följande:
    En liten uppdate från oss.Lilleman är sjuk, dock ej magsjuka så vart kräkningarna kom ifrån är en gåta, dock hade han skyhög feber så inte omöjligt att han kräkte pga febern och att en kramp kom sen för att han var så utslagen och sänkt i sin tröskel.Men det är något som inte stämmer med honom i a f. Han får nu feber som går upp o ner som en jävla jojo, ingen feber några timmar och en glad och pigg unge, sen feber pang bom från ingenstans som stiger snabbt som tusan, så man får va med och känna på honom stup i kvarten så han inte får för hög feber innan man hinner ge ipren och alvedon.Varit på akuten igår kväll/inatt så han sover som en stock fortfarande. Han hade det skitjobbigt med sin hosta så jag åkte in med honom och de kollade honom utan tjafs. Han hade 94-97% i syresättning, 39 graders feber, lite skakig emellanåt och sin evinneliga hosta.. Läkaren var jättetrevlig och lyssnade länge på hans lungor och hittade massor av slem där som behövde komma upp. Så han fick inhalera Ventoline 2 gånger innan vi fick åka hem. Fick åka hem för att han piggnade på sig när han fick medicinen och orkade leka lite med bilarna på rummet. Så skönt att åka hem!Åkte in så vi var inne kl 20.40 men var inte ute förrän strax efter kl 01! Så måttligt pigg är man idag... Hon tyckte även att hans medicin borde ökas i o m anfallen nu, men de har ju kommit pga han är sjuk så jag tror inte riktigt på att den behöver ökas, vi har ju haft ett väldans bra halvår om man tänker efter och då ser jag ingen anledning att öka dosen för att han får anfall när han är sjuk.Nu måste han bara bli frisk och hålla sig frisk för den 2:a juni ska han operera in rör i öronen och ta bort polyper. Vill inte missa den tiden!
    Usch va körigt ni har det nu. Jag håller tummar och stor tår för att han är "fit for fight" den 2e.
  • happy2
    060810 skrev 2010-05-23 10:36:14 följande:
    En liten uppdate från oss.Lilleman är sjuk, dock ej magsjuka så vart kräkningarna kom ifrån är en gåta, dock hade han skyhög feber så inte omöjligt att han kräkte pga febern och att en kramp kom sen för att han var så utslagen och sänkt i sin tröskel.Men det är något som inte stämmer med honom i a f. Han får nu feber som går upp o ner som en jävla jojo, ingen feber några timmar och en glad och pigg unge, sen feber pang bom från ingenstans som stiger snabbt som tusan, så man får va med och känna på honom stup i kvarten så han inte får för hög feber innan man hinner ge ipren och alvedon.Varit på akuten igår kväll/inatt så han sover som en stock fortfarande. Han hade det skitjobbigt med sin hosta så jag åkte in med honom och de kollade honom utan tjafs. Han hade 94-97% i syresättning, 39 graders feber, lite skakig emellanåt och sin evinneliga hosta.. Läkaren var jättetrevlig och lyssnade länge på hans lungor och hittade massor av slem där som behövde komma upp. Så han fick inhalera Ventoline 2 gånger innan vi fick åka hem. Fick åka hem för att han piggnade på sig när han fick medicinen och orkade leka lite med bilarna på rummet. Så skönt att åka hem!Åkte in så vi var inne kl 20.40 men var inte ute förrän strax efter kl 01! Så måttligt pigg är man idag... Hon tyckte även att hans medicin borde ökas i o m anfallen nu, men de har ju kommit pga han är sjuk så jag tror inte riktigt på att den behöver ökas, vi har ju haft ett väldans bra halvår om man tänker efter och då ser jag ingen anledning att öka dosen för att han får anfall när han är sjuk.Nu måste han bara bli frisk och hålla sig frisk för den 2:a juni ska han operera in rör i öronen och ta bort polyper. Vill inte missa den tiden!
    Uscha jobbigt för lilleman där,, men de var endå relativt bra syresättning i allafall, så där var de inte katastrof än så läng,,Han kommer antagligen rossla ännu mer nu efter inhalatonerna oxå, löst slem som kommer åka upp o ner som lossnar mer efter och antagligen kräkas en hel del slem om han får hosta upp de vill säga, o de är bara possetivt,,
    O som du säger så är kramtröskeln lägre pga infektionen i kroppen o febern,, Hoppas att de inte blir mer besvärande krampanfall så de kör i hopp sig med den kommande op.

Ja, jo jag fick tydligen ett par korta körare som Erik säger när han uppmärksammar mina krampanfall nu under natten som var,,och de känns i hela kroppen på mig i dag,, jag känner mig rätt skakig o banal i kroppen, hont i skallen o käkarna. Har en olustig kännsla i kroppen nästan som om jag har abstinens av något,, kroppen gör uppror på något sätt i allafall,,

Men jag har mina aningar varför de börjar krångla igen, jag börjar få ökad stressfaktor i vardagen igen,, de är ekonomi, inget jobb,, vet inte hur jag ska kunna få en framtid alls,, Min astmatiska son ska op kötteln bakom näsan för andra gången i veckan som kommer nu, de är nervigt då de har varit svårt att väcka han o att han andas så oregelbundet,,

Men de blir nog bra,, ska inte måla fan på väggen än.. 
    Sebastian, Kevin och Alexander
Svar på tråden Epilepsitråden 11