• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Kryztina
    sana70 skrev 2010-02-15 23:48:59 följande:
    Jag känner med er som får kämpa med de f....kramper dagligen...kram på er allihopa. Jag har bara mardrömmar och hoppas de stannar där i mardrömmarnas värld. Jag är världens sämsta mamma, imorse glömde jag ge medicin till min tjej och jag kom på det först när det var dags för kvällsdosen. Ingen ursäkt hjälper
    Jag kan nästan garantera dig att det har hänt alla som är mänskliga! . Visst känner man sig hemsk men det är bara att tänka att det inte ska hända igen!
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • 2små2stora
    Jag känner med er som får kämpa med de f....kramper dagligen...kram på er allihopa. Jag har bara mardrömmar och hoppas de stannar där i mardrömmarnas värld. Jag är världens sämsta mamma, imorse glömde jag ge medicin till min tjej och jag kom på det först när det var dags för kvällsdosen. Ingen ursäkt hjälper
    Här har vi fullt upp med att få sonen att ta medicinen, han hoppar gärna över den
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Jontesfru
    Jag känner med er som får kämpa med de f....kramper dagligen...kram på er allihopa.Jag har bara mardrömmar och hoppas de stannar där i mardrömmarnas värld. Jag är världens sämsta mamma, imorse glömde jag ge medicin till min tjej och jag kom på det först när det var dags för kvällsdosen. Ingen ursäkt hjälper
    Äsch det gör ju inte dig till en dålig mamma!! Glömma medicinen det har vi nog alla glömt ngn gång...
    Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • anne h

I går var jag på möte med andra föräldrar till barn med samma grunddiagnos som min son, dock har ingen av dem ep.. Flera av dem sa att deras söner varit precis som min; livlig, nyfiken, pratsamma, "med" hela tiden, när de nu blivit lite äldre (17-24 år) och fått diverse problem så hade de alla fått mer eller mindre autistiska drag, en av dem har helt slutat prata, han som glatt hade pratat med allt och alla.. Kändes mycket tungt.. speciellt med tanke på att jag tänkt fråga läkaren om det inte var dags för medicinering för sonens ep men som läkaren dragit sig för med tanke på biverkningar, biverkningar som jag själv är livrädd för.. och med tanke på dessa tre grabbar som varit som min unge men som inte ens klarar av att klä sig själva numer.. så törs jag? Å andra sidan; törs jag låta honom vara utan medicinering med tanke på att det blivit "mer" med ep också, vilket i sig gjort att han är lite mer frånvarande redan.. Av två onda ting, vad väljer man? Den där kristallkulan jag inte har vore perfekt i dagsläget, definitivt! Åh, jag vill ha en medicin som inte har biverkningar, som jag VET inte kommer påverka honom negativt!

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • lillis23
    anne h skrev 2010-02-16 10:10:04 följande:
    I går var jag på möte med andra föräldrar till barn med samma grunddiagnos som min son, dock har ingen av dem ep.. Flera av dem sa att deras söner varit precis som min; livlig, nyfiken, pratsamma, "med" hela tiden, när de nu blivit lite äldre (17-24 år) och fått diverse problem så hade de alla fått mer eller mindre autistiska drag, en av dem har helt slutat prata, han som glatt hade pratat med allt och alla.. Kändes mycket tungt.. speciellt med tanke på att jag tänkt fråga läkaren om det inte var dags för medicinering för sonens ep men som läkaren dragit sig för med tanke på biverkningar, biverkningar som jag själv är livrädd för.. och med tanke på dessa tre grabbar som varit som min unge men som inte ens klarar av att klä sig själva numer.. så törs jag? Å andra sidan; törs jag låta honom vara utan medicinering med tanke på att det blivit "mer" med ep också, vilket i sig gjort att han är lite mer frånvarande redan.. Av två onda ting, vad väljer man? Den där kristallkulan jag inte har vore perfekt i dagsläget, definitivt! Åh, jag vill ha en medicin som inte har biverkningar, som jag VET inte kommer påverka honom negativt!
    Tänker på dig Anneh...svårt och skönt att träffa andra i samma situation. Självklart blir man rädd när man hör dessa scenarion och vad ska man göra åt ep? Tänker på er och håller med, nya mediciner utan biverkningar vill vi ha.kram
  • lillis23

Tack för alla gratulationer, känns jättekul.

Annars är det ganska blä här idag. Krampsituationen är skit!!!Ep sköterskan ringde iaf upp imorse och hon är bara så bra!!!Hon tar en på allvar och hade sparkat läkare i arslet, men tyvärr visste hon inte när dr kunde ringa upp. Men förhoppningsvis händer nåt och jag tänker inte ge mig.

Kämpa på alla andra här inne och tack för att ni finns.

• sana70

Tack, ni är guldvärda, ni förstår också rädslan och vikten med denna medicinen.
    Imorse fick hon den
    Anne h, vad ska jag säga, svår beslut. Men de killar hade inte EP, tänk på att alla fall är individuella, det behöver inte hända din son.
    lillis23, roligt med bra resultat på tentan, ändå sedan jag såg er på tv har jag tänkt på din pojke mycket, så söt och god, jag håller tummarna att kramperna ger med sig och låter honom vara i fred.
    Schnappi, kan det inte vara trotsen som Mino går igenom, känner igen lite från min lillebrors pojke som är i samma ålder, bara byta blöjan på honom är jobbigt, de brukar låta honom sova i samma kläder som han ska ha på dagis just för att slippa den trotsiga skrikande på morgonen.

• 060810

Sana:
    Nej jag tror inte det är trots. Det känner jag igen från Izabelle.. :p Det känns inte alls som samma för när man kommer in i rutinerna som de "ska" va så trivs han jättebra. Är allt som vanlig och han har fått info om vad som ska hända om något annat händer så brukar det funka bra, men missar man där så brakar helvetet lös.
    Min mamma gjorde misstaget att inte lägga honom nere hos mig som jag sa hon skulle göra utan la honom uppe hos sig (vi bor i samma hus) och det är där allt blev galet för jag sa igår innan jag åkte att han skulle få sova hemma.. och så fick han inte det och det är oro i hans gråt, inte trots.. även om han sparkar ibland... Ibland är han skitjobbig men jag börjar se de goa stunderna istället och tar utbrotten och gråtet för vad det är (en oro hos honom som kommer av att jag missat i infon eller rutinerna). Han är väldigt rutinbunden och känslig min lille herre.

• malininorrköping

Hej min son började som jag nämnt medicinera i lördags. Nu har han börjat rycka med huvudet lite, typ skakar....vad kan det bero på medicin? Ser tics aktigt ut

• Jontesfru
    malininorrköping skrev 2010-02-16 15:22:58 följande:
    Hej min son började som jag nämnt medicinera i lördags. Nu har han börjat rycka med huvudet lite, typ skakar....vad kan det bero på medicin? Ser tics aktigt ut
    var det ergenyl? Det kan bli så, men brukar gå över efter att kroppen vant sig. Går det inte över inom några dagar så kontakta dr.
    Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
Svar på tråden Epilepsitråden 11