• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Ewa

Var hos läkaren igår och hon var jättebra, lyssnade verkligen på mig. Det kändes bra för en del läkare är lite frånvarande ibland tycker jag.
    En massa olika prover togs för att kolla upp det mesta. Så blev jag sjukskriven i tre veckor. Känns inte alls kul att inte kunna jobba, men jag får ju tänka på barnet och mig nu.

Jelina068: Vad gott att höra att du också känner lite växtvärk. Jag har känt det ett tag nu, men det är ju bra för då växer ju bebisen.
    Min mage putar ut lite om jag är utan kläder. Med kläder syns det inget.
    Jag har mätt min mage med måttband, och nu så har den växt ca 5 cm på en månad. 

Lena74: Å vad jobbigt att inte kunna ta din medicin mot pollen nu, är det farligt för barnet?

Är det okej att äta räkor nu???  Läste på ett ställe att det är okej och på ett annat att man inte får äta det.
    Man blir lätt förvirrad!!!

• IdaVi

natta: Jaa,och det man vet är ju att det varar max 9 månader

Ewa: Vad skönt att du fick träffa en så bra läkare. Förstår att det känns tråkigt att vara sjukskriven, men det är ju för din och barnets skull trots allt.
    Ja, det finns inga bra mediciner mot pollen som är godkända för gravida. Några enstaka sprayer osv, men inte tillräckligt starka för att det ska hjälpa för min allergi. Men det går ju över även det som tur är
    Jag har ätit räkor hela tiden. Oj?!! Vad står det på Livsmedelsverkets hemsida?

Har en febrig dotter som kräver full uppmärksamhet. Puh! Och så fyller jag år idag och firar den med tvätt, disk och gardinbyte. Tjoho!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101029 ~
  • Frozen

Skaldjur ska inte vara ngr problem att äta, står tom att det tillhör gruppen fisk man bör äta 2-3 ggr i veckan så ingen fara alls.

Jag mår inte heller speciellt illa längre, det kan komma lite ibland men inte alls som innan och botas oftast lätt med mat
    Jag har däremot huvudvärk ganska ofta och blir helt matt efter mista fysisk ansträngning. Blir yr när jag reser mig och så är också en grej som kommit tillbaka. Äter järntabletter så jag hoppas det ska hjälpa snart.

Jag lider med dig Lena, med alla pollenalergiker faktiskt som inte får njuta av våren och sommaren som vi andra, men mer med dig såklart som inte kan ta medicin för att lindra symtomen :(

• Pemberly

Lena 74: Har du pratat ordentligt med en läkare om pollenallergin. Det finns tex en receptbelagd tablett, Tavegyl, som är helt godkänd för gravida. Tyvärr blir vissa väldigt trötta av den (tex jag) men det är ju inte säkert att du blir. Dessutom är det vissa av de andra tabletterna som faktiskt kan anses ha väldigt låg risk för gravida, men det står fortfarande i fass att man inte ska äta dem eftersom de skriver det mer eller mindre automatiskt på alla nyare läkemedel för att vara på den säkra sidan. Min läkare skrev till en specialtjänst som apoteket har för frågor från läkare där de kan sammanställa den information som finns om läkemedelseffekter för gravida. Efter det utlåtandet kom vi fram till att jag kunde fortsätta ta den medicin jag tar normalt även om det står i fass att den inte rekommenderas för gravida. Hur man väljer att göra beror ju naturligtvis också på hur allvarlig allergi man har. Har man bara måttliga besvär så kanske man väljer att stå ut med dem istället för att ta den allra minsta risk att medicinen skulle kunna på verka fostret. I min situation där jag dessutom får besvärliga astmasymptom så måste jag ju medicinera mig ordentligt med både piller, nässpray och astmainhalatorer för om jag får svårt att andas kan jag få dålig syresättning i blodet och det är ju definitivt skadligt för fostret så då är ju valet ganska självklart att fortsätta med mediciner som jag vet fungerar på mig. Men jag skulle ju aldrig fattat beslutet helt själv att fortsätta med mina mediciner eftersom det står på flera av dem att de inte rekommenderas till gravida utan diskuterade det med min läkare på vårdcentralen som vet hur läget med min astma och allergi är.

• melina80

lena - grattis!! jag fyller också år idag :)

räkor är inga problem att äta, jag har fått nojja på det och äter räkor en gång i veckan. däremot ska man inte äta tiger räkor.

man ska bli piggare i v.17 och få mer energi då så håll ut alla, vi är snart där!

• Ewa

Lena & natta: GRATTIS TILL ER BÅDA!!!

Jasså då verkar det ju lugnt att äta räkor. Tur!

Oj då, då lääääääääängtar jag till v 17....hihi

• IdaVi

Mika: Våren är helt värt att vara lite allergisk på. Vilket härligt väder det varit här idag! {#lang_emotions_sunny}

trifolium: Tack för infon om pollenmedicin. Jag hade receptbelagd medicin förut, men blev som sagt väldigt trött av den så jag slutade med den. Tror jag hellre har lite huvudvärk och känner mig snorig än att vara en zombie. Iofs är jag redan en zombie på kvällarna
    Men som astmatiker förstår jag att du måste ta din medicin. Mår inte du bra, mår ju inte heller barnet i magen bra
    Vecka 17, det ska jag säga till maken. Somnar varje kväll i soffan, oavsett om det är en bra film eller inte

natta: Vad häftigt att vi fyller på samma dag! Du är dock lite yngre om signaturen stämmer Jättegrattis!! {#lang_emotions_cheers}

Tack för grattishälsningarna! Har haft en underbar dag! Suttit i solen och läst, grillat korv ute och fått lite paket. På söndag kommer släkten och firar.

Nu ska jag umgås lite med dottern innan det är natti natti.

Ha det bra tjejer!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101029 ~
  • Mrs Sara

Grattis på era födelsedagar Lena och Natta!

Varje litet steg tar mig närmare målet
Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF