• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Frozen

Jag har nästan bestämt mig redan vad jag vill ha för vargn, ställer många krav på den och vi kommer köpa en ny mest troligt. Jag vill ha en lättstyrd vagn då vi bor mitt i stan men den ska klara vintergropiga gator också så små framhjul är inte ett alternativ utan det kommer bli en 3-hjuling. Jag vill även att man ska kunna vända sittdelen både framåt och emot sig och man ske kunna fästa ett babyskydd på chassit.
    Hittills har jag hittat två vagnar som uppfyler mina krav och det är quinny freestyle och tetunia spirit s3. Quinny är lite blilligare dock, ca 5000:- medan tetunia ligger runt 6-7000:- tror jag.
    Vi ska dock vänta till efter rul innan vi börjar springa i affärer och provköra, hittills har jag bara kollat på nätet och en snabbtitt i en butik, men inte "provkört" ännu.

Jag tror absolut man kan hitta bra vagnar begagnat på tex blocket, de flesta jag tittat på där ser iaf fräsha ut.

• Piken

Hej, tittat till denna tråd lite då och då, ska om allt går väl bli förälder i månadsskiftet sept/okt. Imorgon rul och antar att vi får ett datum för bf då.

Det här med vagnar är en djungel och det finns färska tester på nätet som tar upp styrkor och brister på några av de vanligast förekommande barnvagnar. Sök test barnvagn och läs. Ett vanligt bekymmer med trehjulingar är att de lätt välter vid tex trottoarkanter (hjulet ger vika), samtidigt är de smidiga i stadsmiljö. Men det bästa är nog att provköra och testa över kanter etc innan man köper. Funderar själv över en cresent, de har fått rätt bra omdömen, men som sagt det är en djungel.

• melina80

bra ewa att du får stanna på ditt jobb..

idag har jag mått jätteilla och kräks, känns lite ovanligt att göra det så här sent. nån annan som mår illa lite då och då? barnmoskan sa att det var normalt.

vi ska köpa en mountain buggy 3 hjuling :) har provat många och det var favoriten. ja blocket är bra, många företag lägger ut annonser på kampanjer och dessutom ingen leveranstid, så det är värt att kolla upp den vagn man ska ha.

välkommen piken

• IdaVi

Ewa: Skönt att det löste sig så du får rätt SGI när föräldraledigheten börjar

När det gäller barnvagn så har jag redan 3 (!) stycken till Ida. Köpte en Babytravel Jogger, en 3-hjuling med ligg- och sittdel. Men vi tycker att 3-hjulingar är lite instabila. Svårt att ta sig uppför trottoarkanter osv, eftersom man måste köra på bakhjulen hela tiden för att det blir vingligt annars. Så då köpte vi en Emmaljunga Scooter, bara sittvagn som vi är helnöjda med.
    Och så har vi köpt en sulky som är lätt och smidig att ta med sig i bilen på resor. Och snart blir det en syskonvagn, men där har vi inte bestämt oss för vilken ännu. Vi har bara köpt nya vagnar hittills, men syskonvagnen får nog bli begagnad tror jag. Kostar ju en del

natta: Jag tror jag kräktes en bit in i förra graviditeten också. Varje gång jag borstade tänderna på morgonen så drog reflexerna igång. Så det är nog normalt som dom säger. Men inte är det så kul direkt

Ego: Har ganska mycket foglossning nu... Får nog börja använda mitt bälte tror jag snart, iaf när jag ska promenera...

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Ewa

Välkommen Piken!

Ja man får väl ta och läsa lite tester och sen åka och provköra.  Men det blir inte förrän efter ultraljudet.

Lena74: Hur känns dina foglossningar?
    Jag har jätteont mitt på ryggen ganska långt ned när jag vaknar på morgonen och när jag går upp känns det lite bättre.

• Ewa

Får nog ändra mig ang värken......idag kom ryggvärken på eftermiddagen och sitter nu i som tusan. Aj aj!!!!   Foglossning??????    Vad ska man göra då? Säga till bm???

• Jelina068
    Ewa, det finns nåt fogbälte som man kan använda, men om det är foglossning kommer du nog tyvärr få uthärda det genom resten av grav. Hör med din BM.
  • IdaVi

Ewa: Mitt sitter på blygdbenet. Inget skönt alls. Ska nog ringa BM och se om jag kan börja med vattengympa för gravida. Gick på det förra gången.
    Jag har också ett bälte som jag använder när jag ska gå mycket. Men det gör mig ganska kissnödig tyvärr eftersom man drar åt det över urinblåsan

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • ElsaT

Haft lite körigt på sistonde så har inte hunnit titta in här!
    Var på MVC för ett par veckor sedan. I Norrtälje har dom inget eget UL enligt BM så ska till Odenläkarna min V19 den 14/6, dom ska visst vara rikltigt duktiga där så det är ju bra men kändes snopet att det är så långt fram...
    I dag hade jag tid hos läkaren på MVC och hon hade ju en UL-apparat{#lang_emotions_surprised} så när jag sa att jag tyckte det var långt till den 14/6 och att jag känt mig orolig för den lille på sistonde så gjorde hon ett UL{#lang_emotions_laughing}! Fantastiskt att faktiskt få se något människoliknande jämfört med riskornet i V6!!! Den gäspade och vinkade så nu känns det mkt bättre och verkligare. Var ingen supermaskin hon hade men det dög gott.
    Vi skippade fosterdiagnostiken, annars hade det ju blivit ett mer nogrannt UL nu i v14 men det beslutet känns ändå bra. Vill inte göra FV-prov och då finns ju ingen anledning att göra KUB...
    Har lite jobbigt med huvudvärk men mitt järnvärde var OK så inte mkt att göra, är en huvudvärksmänniska så är van...

• Pemberly

ElsaT: Så roligt att du fick se lilla fostret på ultraljud. Jag längtar till rutinultraljudet så att jag får se fostret igen (senast var vecka 8). Det är dags den 27 maj, det är faktiskt inte så långt kvar dit nu. I morgon reser jag bort nästan en vecka och sedan är det bara en vecka kvar. 

Mitt illamående hade ju gått över, men antibitoikakuren jag åt mot urinvägsinfektion sabbade magen så förra veckan mådde jag riktigt illa igen. Idag verkar det som tur var ha blivit bättre.
    Jag har börjat ha lite problem med foglossning. Jag får mest ont nere i ryggen och vid höfterna om jag gått mycket. Jag har precis köpt ett sådant där bälte som sjukgymnasten rekommenderade på ett informationmöte på min mvc förra veckan. Jag har inte hunnit testa det på allvar än, men när jag testade det hemma så känns det som att det ger stöd så nästa gång jag går en lite längre promenad ska jag ta på mig det och se om det hjälper.
Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF