• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Ewa

Mrs Sara: Oj det gick ju jättefort, vad bra. Jag tror jag får fråga nån om hjälp på jobbet ang. detta med kilo och så. 

Har ni börjat att fundera nåt på hur ni ska ta ut er föräldraledighet? Det är ju inte helt lätt det heller, iallafall inte för oss som ska få första barnet.

• Pemberly

Lena 74: Skönt att höra att det börjar kännas bättre.

Ewa: Vi har pratat en hel del om hur vi ska göra med föräldraledigheten, men det finns naturligtvis fortfarande saker att tänka mer på. Planen nu är att jag är ledig på heltid i 3,5 månad, sedan börjar jag jobba deltid och min man börjar vara föräldraledig på deltid och vi fortsätter så ca ett år (med undantag för att jag nog jobbar heltid någon månad nästa sommar och han då är hemma på heltid). För oss båda känns det som en bra lösning att vi båda jobbar deltid och är hemma deltid större delen av tiden så får vi båda ha kontakt med jobbet och uppleva mycket av barnets utveckling i olika åldrar. Vi behöver inte ta 7 dagar i veckan för att klara ekonomin så vi ska nog ta 5 dagar i veckan och spara en del dagar till efter att barnet börjat på dagis så att någon av oss kan jobba deltid i första tiden då barnet är på dagis samt att man kan ta några veckor i samband med jul eller sommar de kommande åren. Exakt hur deltiden ska fungera dvs om jag ska jobba några timmar per dag alla dagar eller jobba vissa dagar och vara helt ledig andra då han jobbar har vi inte bestämt än, det beror bla på vad min mans arbetsgivare tycker funkar bäst (jag har ett jobb där jag själv kan påverka mina arbetstider och kan jobba hemifrån en del så jag är mer flexibel än min man som har mer fasta arbetstider).

• Ewa

Trifolium: Oj ni har verkligen planerat det bra. Vad gott att ha en plan.
    Ja vi får väl ta oss i kragen och börja diskutera detta här hemma också. Men alltid kul och lärorikt att få  höra hur andra tänker och gör.

• Ewa

En sak till........
    Har ni tagit nån "vänta barn-försäkring"??
    Läste om detta och vet inte om det är vanligt att man tar en sån.

• IdaVi

Ewa: Vi har inte diskuterat detta ännu. Men med Ida var jag hemma på heltid första året. Dock tog vi bara 3 dagar från F-kassan, för att spara på dagarna (eftersom man måste ta 5 dagar från att barnet fyller 1 år). När Ida var 14 månader började jag jobba heltid i 2 månader och maken var hemma istället. Och efter de 2 månaderna har vi delat på ledigheten och jobbat 60% var, haft barnvakt (syrran och mamma) en dag i veckan.

Med lillabror/syster vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Men det blir nog ett liknande upplägg. Men vi har kvar ganska många dagar för Ida så maken kanske kan vara ledig lite också.

Nu börjar jag äntligen känna mig normal där nere igen *puh*!!

Ha en skön kväll!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Mrs Sara

Trifolium: Vi har inte alls satt oss in i hur vi ska göra med dagarna än, men min man är sjukskriven så han kommer i alla fall att skriva över alla dagar han kan på mig så det blir jag som är hemma med bebisen. Vet inte riktigt hur många dagar i veckan vi ska ta ut men min plan är attgå ut och jobba extra nån natt/månad när bebisen har blivit några månader för att på så sätt spara dagar.

Ewa: Jag har tecknat en gratis försäkring genom folksam. Hittade den på deras hemsida.

Lena: Så himla skönt att det har börjat bli bra där nere

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Ewa

Ang. barnvagnar: 
    Har ni köpt eller vet ni vilken ni ska köpa? Ny eller begagnad?
    Jag såg en annons om Kronans duo vagn och tycker den såg fin ut, får nog åka och titta.
    Är det nån som haft eller vet om Kronans vagn är bra??

• Pemberly

Vi beställde en ny vagn för ett par dagar sedan, en Emmaljunga classic sport. Vi valde en ny för vi känner ingen vi skulle kunna kunna köpa begagnat av och tycker det känns för osäkert att köpa av någon okänd på tex blocket. Jag har ingen koll på barnvagnar och vet inte vad jag skulle kolla på en begagnad vagn för att se om den är i bra skick.

• IdaVi

Suck, eländet börjar komma tillbaka. Pratade precis med BM som tyckte jag skulle testa Canesten istället. Står inte ut med kliandet. Och idag fyller maken 40 år också och jag vill bara ta en stor jäkla borste och riva sönder hela underredet. Bah!

Apropå barnvagnar så har vi köpt de 3 (!!) vi har nya. Dock kommer vi köpa syskonvagnen begagnad, nån måtta får det vara

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Mrs Sara

Ewa: Vi har köpt en ny Emmaljunga smart, det är en klassisk emmaljunga som är helsvart. Ville inte ha en massa kruseduller utan att den skulle vara stilren så vi är riktigt nöjda.

Lena: Nej så jobbigt, hoppas verkligen att du slipper eländet snart

Varje litet steg tar mig närmare målet
Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF