• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Anonym (Been there...)

Hej!
    Jag vet vad du går igenom, jag har varit där du är just nu.. Jag är fortfarande inte frisk men mycket bättre.

Jag skulle råda dig att vända dig till en Ätstörningsmottagning eller prata med din husläkare (om hon/han är bra) ang att du misstanker att du har hetsätningsstörning.

Om du bor i närheten av Göteborg så vet jag en bra dietist..

http://www.atstorningsakuten.se/ (känner inte till detta stället - googlade fram det..)

http://www.abkontakt.se/

http://www.abkontakt.se/?s=vard

Det handlar inte om du har dålig karaktär  , så straffa inte dig själv..

Jag har ett tips att ge dig - ät mat! Bättre en Findusmåltid än inget alls tex..
    Börja med detta ! Ät mat var tredje timme! 

Ät frukost + mellanmål+lunch+mellanmål+middag+kvällsmål

Annars blir det lätt att du hetsäter/överäter på kvällarna..

Ät ca var tredje timme !

Tex :

Gröt+ 2 smörgåsar + jucie + kaffe/the
    Fil + musli/flingor + jucie/frukt + 2 smörgåsar + kaffe/the

Frukt ( el smoothie - finns färdiga att köpa också)

Lunch : Orkar du inte laga egen , köp en soppa, färdig rätt (Findus Dafgård el dyl) + lite grönsaker

Frukt  ( eller en liten yoghurt el dyl)

Middag : Orkar du inte göra egen - köp färdig mat (Findus, Dafgård el dyl)

Kvällsmat: 2 mackor + kaffe/the

OM du skulle äta en chokladkaka, bulle el dyl under dagen så är INTE hela dagen förstörd! Straffa inte dig själv!

Lycka till!

Skickar varma styrkekramar till dig!

• Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 15:10:55 följande:
    1. Jag är inte din lilla vän...snarare din mardröm...stor och stark och med skinn på näsan...så stink inte för mkt.... 2. Vilken fakta? Visst, var det så jag också lärde mig i skolan, kostcirkeln..nu har ju forskningen kommit lite längre....som tur är! Finns numera ganska många läkare som inte längre heller köper kostcirkeln utan börjar inse att vi får tänka om! 3. Var har jag skrivit att LCHF KOSTEN utesluter kolhydrater? Att skippa dom ja, men inte utesluta, skippar maten som till stor del består av kolhydrater, sen får man med sig lite på köpet när man äter ex mjölkprodukter, grönsaker osv. 4. Sen vem det är du skriver om på slutet...ja det måste bara härledas tillbaka till Stinky tror jag bestämt...eller? Jag blir generad å deras vägnar som inte kan se till det stora, att det händer saker inom kostentänket och att även läkare äter LCHF numera! Och även proffessionen sjuksystrar som mig
    *ASG*  
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 15:10:55 följande:
    1. Jag är inte din lilla vän...snarare din mardröm...stor och stark och med skinn på näsan...så stink inte för mkt.... 2. Vilken fakta? Visst, var det så jag också lärde mig i skolan, kostcirkeln..nu har ju forskningen kommit lite längre....som tur är! Finns numera ganska många läkare som inte längre heller köper kostcirkeln utan börjar inse att vi får tänka om! 3. Var har jag skrivit att LCHF KOSTEN utesluter kolhydrater? Att skippa dom ja, men inte utesluta, skippar maten som till stor del består av kolhydrater, sen får man med sig lite på köpet när man äter ex mjölkprodukter, grönsaker osv. 4. Sen vem det är du skriver om på slutet...ja det måste bara härledas tillbaka till Stinky tror jag bestämt...eller? Jag blir generad å deras vägnar som inte kan se till det stora, att det händer saker inom kostentänket och att även läkare äter LCHF numera! Och även proffessionen sjuksystrar som mig
    Lilla vän, det jag skriver är ett faktum och ingenting du kan ändra på vare sig du vill eller inte.
  • Anonym (Malin)
    AnnaPuddel skrev 2010-02-18 16:45:39 följande:
    jag brukar ha massa gurka hemma som jag äter på kvällen..
    Fast det är fortfarande inte där problemet ligger om man är matmissbrukare (som jag också är!)

Jag kan ersätta godis med gurka eller andra nyttigheter, det som spelar roll är ändå VARFÖR JAG ÄTER!

Äter jag gurka som tröst så är det ändå FEL och är en del av mitt matmissbruk!
  • AnnaPuddel
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-18 18:41:57 följande:
    Fast det är fortfarande inte där problemet ligger om man är matmissbrukare (som jag också är!) Jag kan ersätta godis med gurka eller andra nyttigheter, det som spelar roll är ändå VARFÖR JAG ÄTER! Äter jag gurka som tröst så är det ändå FEL och är en del av mitt matmissbruk!
    man måste ersätta dåliga vanor med bra vanor. man kan inte bara eliminera dåliga vanor .
  • Bonanza
    AnnaPuddel skrev 2010-02-18 18:43:29 följande:
    man måste ersätta dåliga vanor med bra vanor. man kan inte bara eliminera dåliga vanor .
    Ja, och en knarkare kan ju ta vitaminpiller istället för skadliga piller, då är ju allting löst!

Herregud vad folk har dålig koll! Har man som TS en ätstörning så är det precis samma mekanismer som vid anorexia och bulimi, som vid alkoholism eller andra beroenden. Det handlar inte om att man ska låta bli att köpa hem dålig mat, för då äter man socker ur paketet, eller så åker man och handlar precis innan affären stänger. Det TS behöver är ingen jävla LCHF eller Atkins eller ersätta godis med morötter, det hon behöver är hjälp av någon professionell för att komma ur sin sjukdom.
  • Stinky
    Bonanza skrev 2010-02-18 18:47:52 följande:
    Ja, och en knarkare kan ju ta vitaminpiller istället för skadliga piller, då är ju allting löst! Herregud vad folk har dålig koll! Har man som TS en ätstörning så är det precis samma mekanismer som vid anorexia och bulimi, som vid alkoholism eller andra beroenden. Det handlar inte om att man ska låta bli att köpa hem dålig mat, för då äter man socker ur paketet, eller så åker man och handlar precis innan affären stänger. Det TS behöver är ingen jävla LCHF eller Atkins eller ersätta godis med morötter, det hon behöver är hjälp av någon professionell för att komma ur sin sjukdom.
    Precis! Har försökt få folk att fatta, men det går liksom inte in. {#lang_emotions_yell}
  • Anonym (Blää)
    vem som helst fattar väll att hon behöver hjälp? men till skillnad från knark och alkoholism så kan man inte bara sluta äta????

Vad är ditt alt då om hon inte får ersätta skräpmat med nyttig?
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...