• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Krickeline

Kul! Återkom när ni vet om datumet passar, gör det inte det tar vi en annan dag bara. Har ni nåt förslag på ställe?

• FinaFamiljen

Hur tänker ni kring vaccinationer..? Ni allihop, och kanske framför allt ni GF/CF:are. Sonen fick aldrig sin 18-månadersvaccination eftersom han då vaccinerades mot svininfluensan. Nu är vi kallade, och fastän jag eg inte tror på något samband mellan vaccination och autism så känns det lite läskigt i dagsläget. Känns på någon sätt som att läget är känsligt, svårt att förklara.

• kaffemamma

Vad jag förstått är det framförallt påsjuka & mässlingsvaccinet ihop som de som tror på detta misstänker. Så att dela upp vaccinationerna så att de är väl utspridda (minst ett halvår tror jag) är ett alternativ om man tycker att det känns olustigt. Man får gå till privat vaccinationsklinik för detta. Sonen har fortfarande inte fått sin 5-års-spruta just för att jag inte kunde bestämma mig för hur vi skulle göra. Enligt BVC-sköterskan var det ingen fara att vänta, tidigare tog man åtminstonde delar av dem sprutan först i 8-års åldern. Så, min plan är att prata med fler: få dan-läkarens rekommendationer om vilka han anser onödiga resp viktiga, samma sak från antroposoferna och sen hårdfakta från vanliga sjukvården om hur länge de respektive vaccinationera sitter i (deras ståndpunkt vet jag ju redan).

• kaffemamma

har inte hunnit titta själv än, men låter som om det kan vara intressant:

Autism supplements can be extremely effective in treating autism autism-spectrum disorders. But they can also be confusing...

"How much should I give?"

"Are They Safe?"

"When should I give them?"

"What makes them 'autism' supplements?"

Dr. Woeller answers these questions and a lot more, with his autism supplements videos:

Dr. Woeller has created a number of videos explaining how and why these autism vitamins and supplements work, dosing guidelines, specific benefits of selected supplements, and a whole lot more.

The videos are free to watch on the site.

The videos are on the category pages and the specific supplement pages. We hope you find them helpful.

http://www.AutismSupplementsCenter.comhttp://www.AutismSupplementsCenter.com

• Krickeline
    moegumsan skrev 2010-05-21 09:10:50 följande:
    Hur tänker ni kring vaccinationer..? Ni allihop, och kanske framför allt ni GF/CF:are. Sonen fick aldrig sin 18-månadersvaccination eftersom han då vaccinerades mot svininfluensan. Nu är vi kallade, och fastän jag eg inte tror på något samband mellan vaccination och autism så känns det lite läskigt i dagsläget. Känns på någon sätt som att läget är känsligt, svårt att förklara.
    Vi har låtit Lillasyster vänta med sin 18-månadersvaccinering (MPR). Vi kommer att ge den om vi senare gärna vill åka till ett område med mässlingsepedemier, tex Thailand. Vi avstod från svininfluensasprutorna för hela familjen då de innehåller thimerosal. M:s femårsspruta har vi också skjutit upp på obestämd tid.
    Jag tror inte att dottern fick sin asperger genom vaccinering, hon hade symptom redan innan. Men jag är ändå försiktig.

Det går egentligen inte att råda någon annan, varje förälder får försöka göra sig en egen uppfattning utifrån de (motstridiga) fakta som finns. Men känns det läskigt och osäkert finns ju alltid möjligheten att be att få komma in senare för vaccinering, då du hunnit bestämma dig.
  • Skumboll

Jag tror inte vaccinen ger autism. S hade symptom redan då han föddes, så av den anledningen har jag inte varit orolig för att vaccinera. Men av andra anledningar har vi valt att hoppa över 1-årsvaccinet och såhär i efterhand hade jag nog även hoppat över MPR också (vi åkte till thailand och var väl så illa tvungna att ta det egentligen).

S har alltid reagerat väldigt väldigt starkt på vaccinationerna, varit dålig i många veckor efteråt. Men varför han reagerar så starkt på vaccin vet vi inte, men vi vågar inte chansa. Min fundering är väl om han är så känslig för att han har autism?! 
    Risken är nu att vi måste ta om ett antal sprutor och jag är sådär pigg på det. 
    ♥ Simon ♥
  • FinaFamiljen

Choklad "fri från mjölk, soja och gluten" MEN som tillverkats i fabrik som tillverkar mjölkchoklad = ok eller inte om man tänker GF/CF?

• kjempekul

Vår son har fått vaccinationerna men i efterhand och med mer kunskap hade jag nog inte gjort det, men då hade vi inte förstått att han hade vissa problem och skulle få diagnoser, så vi hade inte kunnat gjort annat, idag hade jag varit väldigt tveksam. Specilellt till att få de för tätt, låt det gå månader mellan vaccinationerna, läs på!
    Peter Wilhelmsson skriver lite om vissa vaccinationer och ger tips om vilka som är viktigast i boken Friskare Barn!

• cruz

Tyvärr kan jag inte träffas på fredagen. Typiskt, jag jobbar så sällan nu, men just då ska jag köra försök torsdag-fredag.

moegumsan: Jag vet ärligt talat inte. Vi har använt vissa Semperprodukter som eventuellt skulle kunna vara kontaminerade, men absolut inte märkt något på sonen.

Här vaccinerar vi enligt bvc vaccinationsprogrammet . Just vacciner är jag faktiskt inte så orolig för.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7