• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • mammaannika

Krickeline:
    Ursäkta att det tog tid innan jag svarade.

FMT-metoden är inte samma som Tomatis. Jag känner inte till Tomatis men googlade på det och det verkar som att det handlar om att lyssna passivt på musik.

FMT-metoden går ut på att man med musiken som medel lockar till samspel och egna initiativ. FMT-metoden utgår ifrån varje barns utvecklingsnivå. I autismtråden har jag beskrivit lite mer utförligt. Ska se om jag hittar var i tråden.

• mammaannika

Krickeline: Är inte så bra på att länka men inlägg nr: 1619 och 1622 i autismtråd 10 beskriver lite om FMT-metoden

• Krickeline
    mammaannika skrev 2010-05-17 18:58:16 följande:
    Krickeline: Är inte så bra på att länka men inlägg nr: 1619 och 1622 i autismtråd 10 beskriver lite om FMT-metoden
    Tack! Ska kolla där, och googla på FMT. Låter intressant! Det är så tråkigt att habiliteringen BARA erbjuder TBA, de
  • Krickeline
    Krickeline skrev 2010-05-18 11:21:52 följande:
    Tack! Ska kolla där, och googla på FMT. Låter intressant! Det är så tråkigt att habiliteringen BARA erbjuder TBA, de
    Hoppsan, det postades för tidigt där.

Tack! Ska kolla där, och googla på FMT. Låter intressant! Det är så tråkigt att habiliteringen BARA erbjuder TBA, de borde ha "ett smörgåsbord" av (erkänt effektiva) behandlingsformer. En behandlingsmetod kan inte passa alla barn!
  • Krickeline

Förra sommaren träffades vi några stycken från tråden och det var jättetrevligt. Det var roligt att få ett ansikte till några av människorna här i tråden och nyttigt att utbyta erfarenheter.

Tänkte försöka dra ihop en träff igen.
    De som vill skulle kunna ta med sig några kopior på sina favoritrecept, så byter vi med varann. Vill man kan man också ta med eventuella testresultat och diskutera/jämföra med andra (biomedicinska tester alltså, typ CDSA) och ens barns DAN-protokoll, om man har ett sådant.
    Eller om ni har någon bra autismbok ni redan läst och kan tänka er att låna ut. Eller bara vill träffas och ha trevligt tillsammans med sådana som förstår ens situation!

Alltså:
    Förslag träff i Sthlm fredag 28/5 vid 11.30-tiden. Tänkte att lunchtid passar bra iom att många nog jobbar, och helgerna brukar vara fyllda med diverse barnaktiviteter och annat. Men äta lunch måste man ju ändå.
    (kom med tips på mysigt lunchställe i innerstan där man kan prata i lugn och ro)

Någon intresserad?

• Krickeline

När jag skrev favoritrecept menade jag GF/CF-recept, men det fattade ni nog

Ingen press att ta med något särskilt, utan bara för den som vill och har något den vill visa eller dela med sig av. Själv tycker jag det skulle vara spännade att få se andras tester och vilka rekommendationer ni fått för åtgärda obalanser. Vi har en radda av dotterns tester från Scandlab som jag tänkte ta med ifall nån är intresserad, dock inget induviduellt utformat DAN-protokoll för det har vi inte fått trots 3 konsultationer med DAN-doktor. Vill gärna se hur ett sådant kan vara utformat.

• kaffemamma

Heja Krickeline! Lunchträff låter toppen, måste kolla datumet, det är en del sommarfest på skola & dagis som jag inte har koll på. Men jag tror jag kan, och vet att jag vill. Kommer också en BAN-medlemsträff i början av juni, en lördag snart.

• cruz

Jag träffas gärna . Ska kolla datumet, men jag tror att jag kan.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7