• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Susis
    Krickeline skrev 2010-05-19 11:08:47 följande:
    Förra sommaren träffades vi några stycken från tråden och det var jättetrevligt. Det var roligt att få ett ansikte till några av människorna här i tråden och nyttigt att utbyta erfarenheter. Tänkte försöka dra ihop en träff igen.De som vill skulle kunna ta med sig några kopior på sina favoritrecept, så byter vi med varann. Vill man kan man också ta med eventuella testresultat och diskutera/jämföra med andra (biomedicinska tester alltså, typ CDSA) och ens barns DAN-protokoll, om man har ett sådant.Eller om ni har någon bra autismbok ni redan läst och kan tänka er att låna ut. Eller bara vill träffas och ha trevligt tillsammans med sådana som förstår ens situation!Alltså:Förslag träff i Sthlm fredag 28/5 vid 11.30-tiden. Tänkte att lunchtid passar bra iom att många nog jobbar, och helgerna brukar vara fyllda med diverse barnaktiviteter och annat. Men äta lunch måste man ju ändå. (kom med tips på mysigt lunchställe i innerstan där man kan prata i lugn och ro) Någon intresserad?
    Hej, jag skulle gärna följa med på lunchträffen, låter jättetrevligt. Har inte skrivit så mycket här på forumet, men försöker hänga med och läsa autismtrådarna iallafall. Vi har en hel bunt med testresultat från Scandlab och några andra ställen, skulle precis som Krickeline tycka det vore intressant att höra vad andra har fått för rekommendationer. Vi har sedan en liten tid börjat med Dr. Amy Yaskos protokoll, har någon annan här erfarenhet?
    Kul om det blir en träff, håller ögonen öppna efter dag och tid.
  • kaffemamma

jag kan på fredag!

Moegumsan - ang chokladen... tja, vem vet? Jag kan tycka att när det handlar om mjölk så går det ju fortare ur systemet, så om det inte är något som vanligen ingår i kosten så kan kanske inte en sån pyttechans till kontaminering göra något? Men förstås - vill man vara helt säker....

• Krickeline

Träff alltså nu på fredag kl 11.30. Skriver upp dem som meddelat att de kommer:

Krickeline
    Kaffemamma
    Susis (kunde du nu på fredag?)

Dra gärna med andra autismföräldrar ni känner också, men som inte följer tråden. Ska vi ses någonstans vid Medborgarplatsen? Är det fint väder vill man ju kunna sitta ute.

Susis - jätteintressant med Yaskos protokoll, har hört om det men inte hunnit kolla upp så noga.

Zelia- tråkigt, men det kommer väl fler tillfällen att ses

• Krickeline

Det blir jättebra.

Trådträff
    Creperie Medis
    Noe Arksgränden 6 (Medborgarplatsen)
    Nu på fredag kl 11.30

• Susis
    Krickeline skrev 2010-05-25 08:51:19 följande:
    Träff alltså nu på fredag kl 11.30. Skriver upp dem som meddelat att de kommer:KrickelineKaffemammaSusis (kunde du nu på fredag?)Dra gärna med andra autismföräldrar ni känner också, men som inte följer tråden. Ska vi ses någonstans vid Medborgarplatsen? Är det fint väder vill man ju kunna sitta ute.Susis - jätteintressant med Yaskos protokoll, har hört om det men inte hunnit kolla upp så noga.Zelia- tråkigt, men det kommer väl fler tillfällen att ses
    Ja, jag kan nu på fredag. Jättetrevligt!
  • Krickeline
    Susis skrev 2010-05-25 11:47:26 följande:
    Ja, jag kan nu på fredag. Jättetrevligt!
    Vad kul! Jag har lagt ett inlägg på ban-forumet om träffen också, ifall någon därifrån vill haka på.
  • Jonathanmamma

Vad avis jag blir om er lunchträff... så är det när man flyttat till andra sidan (bästa västsidan) av Sverige Ni får ha det så bra...

Anna

• kaffemamma

skriv gärna på Karyn Seroussi lista: www.thepetitionsite.com/1/autism-diet-support
    Och här har hon samlat forskning: www.autismbiomed.com 

Från Karyns Facebook group: http://www.facebook.com/group.php?gid=50841925255

Dear Friends,

This has been a rough week. Last Wednesday, a badly flawed NIH study of 14 children on a gluten- and casein-free diet led to headlines with the conclusion that special diets for autism are ineffective. As you know, this flies in the face of thousands of case studies and multiple US and European studies in support of this intervention. Not to mention our own experience.

We want the US medical authorities to understand that the risk of harm from carefully monitored special diets is far smaller than the risk of harm from dismissing or discouraging this intervention. I have been working with autism media folks and DAN doctors to put together a strategy for combating the spread of this misleading information.

Our first step is making sure that the science supporting the diet is easily available, so I have spent the last couple of days compiling abstracts on a new website: www.facebook.com/l/6712b;www.autismbiomed.com.

Next, I am putting together a comprehensive report with details about the NIH study, to be posted shortly in autism newsletters and websites. I will be sure to post a copy here.

Finally, Dr. Jaquelyn McCandless and I have sponsored two petitions that we plan to present to the NIH - one from caregivers and one from medical professionals. The site is www.facebook.com/l/6712b;www.thepetitionsite.com/1/autism-diet-support and signing just takes a minute. When we have collected 5000 signatures, I will make sure this story gets lots of media attention.

You can sign anonymously, but I urge you to at least use your first name, and leave a brief comment with your signature. And please, pass this letter along to other parents, as well as to your child's teachers, therapists, and other caregivers who support the autism-diet connection.

Your help is greatly appreciated.

Sincerely,
    Karyn Seroussi
  • kaffemamma

det är mycket autism nu...
    började dagen med att kleta bajsprover från sonen och lämna till södersjukhuset. Gastro-läkaren där verkar göra en ordentlig undersökning. Nu är sonens mage bra, men det känns ändå skönt att göra så omfattande undersökning som möjligt. Har fått lämna in flera prover och röntat magen, borde få resultat snart.

Biomedicin... det är svårt!! Började ge sonen B6 + magnesium i ganska hög dos. Tyckte faktiskt att det hjälpte mot hyperaktiviteten. Han kändes lugnare och mer "med". Men samtidigt började andra problem: han har slutat äta frukost, slutat gilla en hel del mat som varit säkra kort förut (bananer, köttbullar, äpplen mm). Och framförallt har han varit ganska galen på kvällar & nätter... häromdagen vid läggdags tokskrattade han och hoppade runt i en timme, sen grät i en timme, somnade jättesen. Har vaknat och varit ledsen på nätterna igen, somnat apsent, haft konstiga både skratt & gråtutbrott. Frågade Geir som svarde: B6 kan gi økt bakteriell dysbiose, forsøk å redusere ytterligare eller slutte heilt. Han sa också att man kan försöka en annan sort. Puh.

Samtidigt har ingen annan i familjen heller sovit särskilt bra, dottern somnar också jättesent. Det kanske bara är vårljuset? Tycker alltid att det är så här: saker kommer och går i olika omgångar, allt som kan ge positiv effekt kan också ge negativ effekt. Vi har aldrig en stadig bas att utgå ifrån så att säga, något som är "normalläge" att jämföra med.

Nåja, den här veckan är jag mest fokuserad på framtida skolgång. Jag hoppas hoppas hoppas få ett positivt besked om att sonen ska få börja på den här underbara skolan i höst: www.ikasus.net . Som en trevlig, rolig bootcamp för högkvalitativ IBT! Långt bort tyvärr, men det får gå. Sista halvåret har det gått utför med träningen på dagis och hemma och vi skulle verkligen behöva en nystart. Annars vet jag inte hur vi ska kunna motivera oss att sätta full fart igen.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7