Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Tack för spännande lunchträff!
Nästa vecka ska sonen göra sånt där ögonrörelsetest som del i studie från AC - ska bli väldigt spännande att se vad han tittar på!
Inbjudan från BAN:
BAN bjuder in till medlemsträff!
När: 12 juni, kl 13.00
Plats: Elimkyrkan, hörnet Storgatan / Styrmansgatan på Östermalm i Stockholm
Ta chansen att träffa andra föräldrar som är intresserade av biomedicinsk behandling av autism. Lyssna på föräldraerfarenheter av bla HBOT och B12, dela med dig av dina erfarenheter och ta en fika. Vi startar kl 13 och har möjlighet att vara kvar ända till kl 16 om behovet finns. Träffen är endast öppen för BAN-medlemmar, men ta gärna med dig bekanta, det finns möjlighet att bli medlem på plats eller genom att ta kontakt med BAN innan. Däremot är den här träffen inte öppen för barn (givetvis med undantag för bebisar). Träffen är kostnadsfri och BAN bjuder på enkelt fika.
Vi hoppas kunna erbjuda medlemsträffar på fler platser i landet framöver. Känner du att du vill vara kontaktperson för ditt område så hör gärna av dig till styrelsen.
Anmäl dig till träffen på [email protected]. Och använd samma e-mailadress om du vill bli medlem eller anmäla ditt intresse som kontaktperson för ditt område.
Tackar också för trevlig träff! Kaffemamma: när du konsulterar norske doktorn via e-mail, svarar han gratis eller timdebiterar han för detta? Har lite frågor till honom om M:s tester. Man vill ju inte att han debitera per påbörjat timme varje gång man ställer en fråga - blir ju vråldyrt i längden i så fall.
Lite intressant hur de jobbar med en hund & en autistisk pojke. Jag vet en tjej som har en "terapihund" som jag har tänkt ringa ett tag nu: cafenaive.blogspot.com/2010/05/aat-till-en-pojke-med-autism.html Jag skickar ganska ofta frågor. Ofta svarar han gratis på smågrejer, om det är mer omfattande har vi blivit debiterade. Jag har inte riktigt hållt kollen, men absolut inte en påbörjad timme per svar!
Puffar för min fråga om fungerande kalciumtillskott... Jag behöver få komma igång med dieten, men hittar inget bra tillskott.
Och tips på GF/CF-bröd! Hittade ett gammalt inlägg från ZELIA om ett banan- och mandelbröd (eller nåt sånt) och det lät som något jag kanske skulle få i tjejen. Recept någon? Och fler varianter, bröd som blir någorlunda ok?
Och Kaffemamma: Visst köpte du från renkost.no? Jag försökte jag med men fastnade i webshopen, fick upp nåt felmeddelande bara. Visst levererar de hit? Är det något jag behöver veta? Jag vill verkligen prova deras DariFree! Eller hittar jag den i Sverige någonstans (webshop)?
Kalcium: vi kör med Thornes. Du kan köpa här: http://www.ekobutiken.se/ om du är medlem i BAN uppge det för rabatt! Vi kör även med magnesium från Thorne - det har faktisk gett tydlig positiv effekt vad det gäller hyperaktiviteten. Thorne är kända för att vara lite renaare och därmed enklare för kroppen att ta upp - och lite dyrare. Det är kapslar, vi öppnar dem och blandar i päronpuré. Pulvret i sig är smaklöst.
Jag la precis ett brödrecept på gf cf tråden här, och kör även mycket med muffins av alla de slag som ligger där. Jag gjorde även muffins av Zelias banan & mandelbrödsrecept, jättegott! Men var försiktig så att ni inte överdoserar mandelmjöl och får problem med oxalater som vi fick. Om det börjar komma upp i över 3-4 mandelmuffins per dag kan jag tänka mig att man kanske kan få problem www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
DariFree är kanon! Nu kan sonen äta olika flingor med "mjölk" för första gången, han har inte gillat förut, och jag har beställt från Renkost.no har för mig att det kanske var något strul men att jag mailade dem. Finns också kalcium på apoteket, piller man kan krossa. Jag brukar även ha i lite kalcium när jag bakar och i matlagning där jag annars hade använt mjölk eller liknande: som sagt, det smakar inget.
Det finns som sagt bröd att köpa färdigt, men svårt att få tag i, märket Moilas och Garbo (alla är inte ok, man måste läsa noga).
jag är glad att vi fått till stånd en ordentlig magundersökning. Detta trots att han egentligen inte har så stora problem. Men nåt är det ju, även om det funkar bra just nu. Och nu visar röntgen faktiskt att han har "måttlig förstoppning" - det sitter bajs fast i tarmen. Och detta på bilder som är tagna nu när allt ser bra ut. Väntar på övriga provsvar och möte med läkaren för att se vad man ska göra.
jo, det har varit en liten process. Jag märkte efter förra sommaren att han inte växt nästan någonting på ett år. Han är fortfarande hyfsat lång för sin ålder så jag trodde inte att det var något de skulle ta på allvar, men se det var det faktiskt, åtminstonde när jag la fram det ihop med andra problem som jag tyckte kunde vara relaterade (frågor om vitaminbrist, eventuella njurproblem, hudutslag mm) Jag tror att jag först pratade med EF som såg till att vi fick komma till barnneorolog på Sascha (Viviann Nordin). Hon tog en del tester (blodprov: köldskörtel, en del näringsupptag, mm, kommer inte ihåg exakt) som inte visade på något konstigt. Jag berättade om de magproblem som vi då hade och hon remitterade vidare till en gastrokollega med efternamnet Finkel. När vi väl kom till honom var magen bra, men jag hade skrivit ett långt dokument, inkl de parasiter osv som vi enligt scan-labtester hade, och som enl smittskyddsinstitutet åtminstonde ibland "borde behandlas", om den dåliga tillväxten, om den massiva mängden avföring som kom ut när vi slutade med gluten, om vad jag tolkade som oxalatproblem- att han vid ett par tillfället fått ont i snoppen , ibland har dagar han dricker extremt mycket och jag därmed oroar mig för njurar mm. Han kände på hans mage och sa att det fanns själ att röntga, så vi röntgade magen och han fick lämna in en rad bajsprover (sarmonella, candida, calprotectin och ett par till). Har inte hört något, men hoppas vi ska få resultaten snart. Tänker lämna alla resultat vidare till Geir och se om han tolkar dem annorlunda också.
Kaffemamma: Vår son fick ingen vidare magundersökning. Doktorn klämde på magen i två sekunder och sa att han hade förstoppningsdiarée. Hon ordinerade laktulos och tog endast två prover. Det ena provsvaret har hon fortfarande inte hittat (undersökning om vitamin B brist). Suck, helt värdelöst. Det andra provet var glutentest, vilket innebar att vi har fått introducera gluten tillfälligt för att kunna påvisa eventuellt glutenintolerans via blodprovet. Blodprovet var dock negativt för glutenallergi. Sonen har inte heller visat några som helst symptom då vi introducerat massivt med gluten på en gång . Känns ju rätt meningslöst att ta bort gluten igen efter tre veckor utan minsta symptom. Får se hur vi gör. Magen är fortfarande lös, men han har iaf betydligt lättare att bajsa nu när han går på laktulos. Blä, blir inte klok på någonting.