• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • FinaFamiljen

Nu blev jag lite konfunderad... =) Jag har konverserat lite med godisföretag för att försöka hitta lite "enkla tillgängliga godisvarianter" till IBT:n, och då pratat både med Malaco och med Fazer. Malacos representant uttryckte sig så här:

"När det gäller glukossirapen, så är den en stärkelse från främst majs, vete och potatis. I 95% av fallen är det från vete. I processen tas alla proteiner bort, vilket innebär att produkten blir glutenfri även om ursprunget är vete.

Glukossirapen innehåller under 20 ppm."

Om alla proteiner tas bort, borde det inte fungera då? Är det inte proteinerna som är problemet? Eller är det lite flytande, och att hon menar att "alla" är borta om det kvarstår 20 ppm? För är det som hon säger att glukossirap i 95% av fallen är från vete och att det aldrig fungerar så är det ju rätt enkelt att sortera i alla fall - då går ju alla såna saker bort för hur orkar man ta reda på och hur kan man vara säker på att få rätt svar om det handlar om så ytterst små mängder?

• Nilsfar
    moegumsan skrev 2010-06-04 16:00:43 följande:
    Nu blev jag lite konfunderad... =) Jag har konverserat lite med godisföretag för att försöka hitta lite "enkla tillgängliga godisvarianter" till IBT:n, och då pratat både med Malaco och med Fazer. Malacos representant uttryckte sig så här:

"När det gäller glukossirapen, så är den en stärkelse från främst majs, vete och potatis. I 95% av fallen är det från vete. I processen tas alla proteiner bort, vilket innebär att produkten blir glutenfri även om ursprunget är vete.

Glukossirapen innehåller under 20 ppm."

Om alla proteiner tas bort, borde det inte fungera då? Är det inte proteinerna som är problemet? Eller är det lite flytande, och att hon menar att "alla" är borta om det kvarstår 20 ppm? För är det som hon säger att glukossirap i 95% av fallen är från vete och att det aldrig fungerar så är det ju rätt enkelt att sortera i alla fall - då går ju alla såna saker bort för hur orkar man ta reda på och hur kan man vara säker på att få rätt svar om det handlar om så ytterst små mängder?
    Där ser du - mycket lättare med son-rise
  • FinaFamiljen
    Nilsfar skrev 2010-06-04 18:36:45 följande:
    Där ser du - mycket lättare med son-rise
    =) Ja det får jag säga! Fast de enda personerna i närheten som jag vet kört son-rise, körde GF/CFdiet också...
    Vårt val att prova beror mest på dotterns stora förstoppningsproblematik. Men när vi ändå kör, så kör vi nog lite mer extremt också för att se vad det ger. Får det ingen effekt alls, så blir det nog tillfälligt dock...  Det är onekligen lite stökigt..!
  • cruz

moegumsan: Jag har aldrig fattat varför glukossirap inte är tillåtet då det alltid klassas som en glutenfri produkt och får ätas av glutenallergiker. Vi har ändå försökt undvika glukossirap för säkerhets skull och då blir det inte mycket godis kvar som de kan äta. Plamilchoklad och isglassen piggelin funkar dock.

• Susis

Jag vill också tacka för en jättetrevlig lunchträff! Blev dessvärre dunderförkyld och har varit nere för räkning i flera dagar, hoppas ingen av er andra fick det. Jag fick åka direkt hem efter lunchen och inta sängläge, hua. Vad jag glömde att säga eller snarare tipsa om var Amy Yaskos forum. http://www.ch3nutrigenomics.com/phpBB2/welcome.html Snabbt registrerar man sig och sedan finns det mycket intressant att läsa där, vare sig man följer hennes protokoll eller inte. Tex. många bra tips för magen såsom vad man kan göra åt jäst, parasiter och bakterier. Det allra bästa är att man kan fråga om beteende, tillskott eller vad som helst och man får svar oftast inom några timmar av flera andra rutinerade föräldrar. Finns också en bra sökfunktion så man kan läsa andras frågor och svar över just det man själv undrar, vi är verkligen många som går igenom samma sak. Fick för några dagar sedan sonens genanalys, mycket intressant och jag förstår nu bättre varför han har vissa beteenden och svårigheter. Jag vet också precis vad han behöver för tillskott och i vilken ordning. Nu känns det äntligen som vi har hittat rätt väg. Hoppas kunna komma på BAN-träffen, kanske ses vi där. Nu ska jag gå ut i solen.Glad

• Nilsfar
    moegumsan skrev 2010-06-04 19:55:10 följande:
    =) Ja det får jag säga! Fast de enda personerna i närheten som jag vet kört son-rise, körde GF/CFdiet också...
    Vårt val att prova beror mest på dotterns stora förstoppningsproblematik. Men när vi ändå kör, så kör vi nog lite mer extremt också för att se vad det ger. Får det ingen effekt alls, så blir det nog tillfälligt dock...  Det är onekligen lite stökigt..!
    Jodå, vi kör också med den dieten. Mindre magproblem och därav betydligt lugnare.

Däremot behöver vi inte fundera på belöningar som går att äta
  • FinaFamiljen
    Nilsfar skrev 2010-06-05 16:10:38 följande:
    Jodå, vi kör också med den dieten. Mindre magproblem och därav betydligt lugnare.

Däremot behöver vi inte fundera på belöningar som går att äta
    Ah..! =) Ja, det ÄR faktiskt ett problem just nu... fast ännu inget stort. Och förhoppningsvis ska det vara övergående. Men det är å andra sidan häftigt att se resultaten, häftigt att se vad de klarar när motivationen FINNS. Skulle vara väldigt kul att se son-rise "in action" i större utsträckning än i klippen som finns, det vore kul att se hur utvecklingen där ter sig. Jag kan tänka mig att det på flera sätt är lika, men också väldigt olika på andra
  • cruz

moegumsan: Ätbara belöningar funkar bäst då det är svårt att hitta en "inneboende" belöning i själva uppgiften tycker jag. Typ klä av sig kläder och liknande. Det bästa vore ju om man hade sådan fantasi att man kunde göra påkläd/avkläde så kul att det var motiverande att göra av sig självt men... När det gäller tex träning av immitation av olika lekkedjor  kan man ju välja sådan leksaker som barnet själv är motiverad att leka med. Då blir leken i sig förstärkande och barnet behöver ingen ätbar belöning. Visserligen kan man ju behöva promta barnet att utföra lekkedjan (tex att köra bilen, tanka bilen och parkera bilen), och sedan låta barnet leka fritt med leksaken samtidigt som man själv immiterar barnet (kanske snurrar på hjulen eller krockar eller vad barnet nu gör). När man härmat barnet ett tag gör man lekkedjan på nytt och promptar barnet att immitera. Sedan byter man roller igen och låter barnet styra och man själv immiterar. Just den typen av turtagning brukar motivera min son att lära sig lekkedjor utan att jag behöver blanda in godis (dessa spar jag till det trista sakerna som tex. ADL som sagt).

Just nu kör jag inte så mycket discrete trial training utan mest naturlig träning, generalisering och incidental teching. Det är kul men jättesvårt ibland. Har endel hjälp från DIR/floortime boken (Greenspan), workshopen Rätt att leka (www.speciella.com), och boken ESDM for young children with autism (Sally J Rogers) samt overcoming autism (Koegel & Lazebnik), samt Banyan.

• SaramedM
    zelia skrev 2010-06-03 21:10:01 följande:
    Kaffemamma: Vår son fick ingen vidare magundersökning. Doktorn klämde på magen i två sekunder och sa att han hade förstoppningsdiarée. Hon ordinerade laktulos och tog endast två prover. Det ena provsvaret har hon fortfarande inte hittat (undersökning om vitamin B brist). Suck, helt värdelöst.  Det andra provet var glutentest, vilket innebar att vi har fått introducera gluten tillfälligt för att kunna påvisa eventuellt glutenintolerans via blodprovet. Blodprovet var dock negativt för glutenallergi. Sonen har inte heller visat några som helst symptom då vi introducerat massivt med gluten på en gång . Känns ju rätt meningslöst att ta bort gluten igen efter tre veckor utan minsta symptom. Får se hur vi gör. Magen är fortfarande lös, men han har iaf betydligt lättare att bajsa nu när han går på laktulos. Blä, blir inte klok på någonting.
    Vi har fått av alla läkare höra att M inte har några magproblem....
  • kaffemamma

Men hur f'''n resonerar de då?? M har ju uppenbarligen stora magproblem, visst är det väl så? Det måste väl gås vidare med? Detsamma med din pojke Zelia, vad säger de när de inte hittar något - är det klart då eller kan de tnka sig ytterligare test / undersökningar?

Här såg jag precis en ny artikel:
    Autistic children have a different chemical fingerprint in their urine than their non-autistic peers, according to a new study.
    sify.com/news/soon-simple-urine-test-for-autism-news-international-kgem4lgieef.html

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7