• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-06-14 12:46:46 följande:

jaaaaaaaaaaaaaa - nu är det helt klart att sonen har kommit in på den skola vi ville till hösten! Känns sååååå skönt! www.ikasus.net

Jag mailar dig kontaktuppgifter till några som varit i danmark. Han nämnde att att uppföljningen med dr Mumper varit dyr men fantastiskt bra och uppstyrd.

Grattis!!!!! Jättekul!
    Då kan ni komma och hälsa på oss efter skolan nån dag, vi bor tio min. med bil därifrån
    Tack för kontaktuppgifter till de som träffat dr Mumper i Danmark, ska höra mig för om priser upplägg etc. hos dem.
    Dieten funkade hyfsat, hon åt mest isglass, tomater och pommes frites, men det är väl ok när det bara är en vecka. Hon hade dock mer ont i magen än vanligt så kanske friterade de andra saker i samma olja som pommesen, men vi hittade inga andra alternativ.
  • kaffemamma

om det är någon i Stockholmstrakten som vill ha hjälp med IBT-träning och / eller "vanlig" barnvakt så kan jag tipsa om vår resurs på dagis: hon slutar nu och börjar i höst träna ett annat barn. Men hon har också startat företag och tar gärna tider i sommar och senare på kvällar och helger. Inboxa mig!

• cruz

Kaffemamma: Vad skönt att han får börja på den skolan som ni ville .

• kaffemamma

det är så vansinnigt skönt! Just nu känns det som om jag har min första semester på flera år framför mig. Visst är det mycket man vill få till så att sonen går framåt, inte glömmer det han lärt sig osv. Men vi tänker inte ha några krav över oss om "minst två timmar bordsträning om dagen". Nu vet vi att det blir en nystart och en bra sådan i höst och kan slappna av lite över sommaren. Förra semestern gjorde jag inget annat än att laga scd-kost känndes det som, så vanlig hederlig gf / cf känns också som piece of cake.

Nu ska jag till överlämningsmöte med skolan, bayan och dagis! Han går sin sista dag på dagis imorgon - hjälp - jag har snart två skolbarn - jag måste vara lastgammal!!!

• Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2010-06-23 09:23:19 följande:
    det är så vansinnigt skönt! Just nu känns det som om jag har min första semester på flera år framför mig. Visst är det mycket man vill få till så att sonen går framåt, inte glömmer det han lärt sig osv. Men vi tänker inte ha några krav över oss om "minst två timmar bordsträning om dagen". Nu vet vi att det blir en nystart och en bra sådan i höst och kan slappna av lite över sommaren. Förra semestern gjorde jag inget annat än att laga scd-kost känndes det som, så vanlig hederlig gf / cf känns också som piece of cake.

Nu ska jag till överlämningsmöte med skolan, bayan och dagis! Han går sin sista dag på dagis imorgon - hjälp - jag har snart två skolbarn - jag måste vara lastgammal!!!

Jag var inne och läste på Ikasus hemsida. Jag förstår att du är nöjd!!!!! Jag är så avis - varför finns inget sådant på den här sidan av Sverige?? Jättegrattis till dig och er!!!! Så sköt för din son!!

Kram

Anna

• cruz

Jag tycker också Ikasus verkar super! Bra att ha i åtanke inför sonens skolplacering. Verkligen synd att samma möjligheter inte finns på alla ställen .

• kaffemamma

Hej alla,
    jag märkte att jag betalt för konsultationstid jag inte använt hos autismdietisten www.nourishinghope.com . Jag ska skicka en lista med frågor tänkte jag. Har ni några specifika dietfrågor kanske jag kan smyga in dem också! Kom med era frågor! Jag har en rad lite längre frågor men också korta enka typ
    gluten tar lång tid att gå ur kroppen, mjölk kortare - men hur är det med soja? Vilka av alla konstiga ingredienser på vanlig tandkräm kan innehålla gluten / mjölk? Hennes ståndpunkt på glukossirap från vete. tja, lite smått och gott. Tar gärna emot tips och förhoppningsvis kan ni få lite välgrundade svar. Rekommenderar varmt hennes bok.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7