Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Här är inlägget om PANDAS: Det är nu en officiellt godkänd diagnos. Symptomen kan dels förväxlas med OCD / Asberger / Tourettes / huperaktivitet och liknande, dels förstås komma "ovanpå" en autismdiagnos och då vara svår att upptäcka. Jag ska försöka få till en PANDAS-utredning på sonen, det skulle kunna förklara hans väldiga och plötsliga svängningar. Den är behandlingsbar. Värt att kolla in för fler:
"PANDAS är en autoimmun sjukdom som utlöses av en streptokockinfektion. Sjukdomen kan ge en mängd olika symtom inom det neuropsykiatriska området. Den börjar alltid med ett mycket plötsligt utbrott av OCD (tvångssyndrom) och/eller ticsstörning, och mycket vanligt är att nästa symtom är en stark separationsångest (alternativt ångest för förändringar i hemmet)." Mer info: www.pandasinfo.se/
Floortime: bra ställe att börja: www.speciella.com Kanske kan man gå kurs på distans: man filmar när man leker med barnet hemma och får handledning.
Och en oerhört lättläst, praktisk "självklar" bok tycker jag är "More than words" som du kan låna på distans här: www.habilitering.nu/gn/opencms/web/HAB/_Subwebbar/forumfunktionshinder/index.html
Stor tjock bok på engelska - MEN den består till 90 % av tydliga bilder av vardagssituationer och hur man kan utnyttja dessa för kommunikation.
hm, vet inte, men att låna på distans ska vara att få hem boken, antingen via er habilitering eller bibliotek eller direkt till dig. Ring eller maila dem!
Hej! Jag hinner inte skriva så mycket. Behandlingarna jag pratar om är inget som svensk sjukvård erbjuder. Om man ska tro på att de kan fungerar eller ej är förstås upp till var och en. Om man sen väljer att satsa på detta som komplement till träning osv är igen förstås upp till var och en: det kostar pengar och enormt med energi. Jag tycker att det finns belägg för att det hjälper många, men absolut inte alla.
Gluten, mjölk och sojafri diet som behandling: Läs mer om bla diet i broschyren på www.behandlaautism.nu på första sidan. Mer om diet även tex här: www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/studie-visar-effekt-av-gluten-och-mjoelkfri-diet-vid-autism-571762
Neurofeedback: forskning pågår, men har använts länge i andra länder, och en del har gjort det i privat regi här också. läs här om svensk forskning som är på gång från KIND: www.foraldrakraft.se/articles/psykisk-h%C3%A4lsa/han-utvecklar-nya-verktyg-f%C3%B6r-barn-med-adhd
HBOT: behandling i tryckkammare. Läs mer här: www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/ny-dubbelblind-studie-visar-effektiv-behandling-foer-barn-med-autism-283404
För att komma i kontakt med föräldrar som behandlar på detta sätt kolla in forumet här: www.behandlaautism.nu/forum
Finns det några här som har barn mellan 9-15 år i Stockholm eller Örebro med funktionshinder, som tror att era barn skulle vara intresserade att delta i en undersökning på uppdrag av Handisam. Kontakta gärna mig i så fall på manna.augur@gmail.com
' Tack på förhand!
Har ej hunnit kolla upp men denna studie visar att IBT normaliserar hj'rnfunktion hos autistiska barn.
http://www.ucdmc.ucdavis.edu/publish/news/mindinstitute/7079
Ang ovan länk: Eller IBT är väl iofs lite fel. Snarare tidig intensiv träning baserad på Denvermodellen. Fast denna modell innehåller ju mycket inslag av tillämpad beteendeanalys precis som IBTn... Men ändå, det är ju just detta man har gått och funderat och hoppats på, att sonens tidiga intensivträning ändrat vissa hjärnaktiviteter till mer normala. Jag tycker att det är så häftigt att miljön faktiskt påverkar hjärnans funktion. Det ger absolut mer hopp för våra barn. Vårt främsta mål är att hela tiden försöka ge sonen mycket stimulans och tillfällen till socialt samspel i vardagen och framförallt att "utöva påtryckningar" på att skolan också gör det. Tyvärr är jag inte jätteimponerad av sonens skola fast de lovade oss "guld och gröna skogar" innan han började i höstas. Men sonen trivs där i alla fall verkar det som och vill absolut inte byta skola. Får se hur det utvecklar sig under vårterminen...