• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • UnikFamilj

Japp, jag tror att utvecklingen kommer gå mer och mer mot Denvermodellen. Den innebär en förädling av TBA:n, ett normaliserande. Det är ett betydligt bättre förhållningssätt är "vanlig strikt TBA", och både roligare och enklare att tillämpa.

• kaffemamma

Hej! Passa på att ställa frågor till en DAN-läkare under november. Från BAN-hemsidan:

"Dr. Flatabø som har stor erfarenhet och kunskap inom biomedicinsk behandling av barn med autism kommer under en begränsad tid att svara på frågor från medlemmar på BAN´s forum. Frågorna som ställs till Dr. Flatabø kan vara allmänna eller specifika för ett barn. BAN kan inte garantera att han hinner eller kan svara på alla frågor, men vi är tacksamma för den här möjligheten. Vi har skapat ett tema i forumet med rubriken ”Svar från en expert” där du under november 2012 har möjlighet att ställa din fråga till Dr. Flatabø."

www.behandlaautism.nu

• kaffemamma

Vid vissa fall av autism finns det anledning att undersöka barn noga för mitikondrell sjukdom enligt detta. De barn man ska vara uppmärksam på är de som uppvisar detta: 

1. abnormal fatigue / exercise intolerance
    2. developmental stagnation or regression after a viral illness, fever, or vaccine
    3. regression following surgery, sedation, or anesthesia
    4. poor muscle tone, muscle weakness, or motor incoordination
    5. an episode of sudden ataxia (a sudden motor regression at a later age)
    6. difficulty handling temperature changes (heat or cold), suggesting autonomic temperature control issues
    7. unexplained GI issues (not related to allergies)

läs mer här:

www.autismfile.com/science-research/has-your-child-with-autistic-symptoms-been-properly-screened-for-a-subset-of-mitochondrial-disease-known-as-oxphos

• emma ns

Kaffemamma: hur får man svar från dr. Flatabö? Har skrivit ett inlägg men vet inte var jag kan läsa svaret.

• Paisley
    kaffemamma skrev 2012-11-07 14:17:49 följande:

Vid vissa fall av autism finns det anledning att undersöka barn noga för mitikondrell sjukdom enligt detta. De barn man ska vara uppmärksam på är de som uppvisar detta: 

1. abnormal fatigue / exercise intolerance
    2. developmental stagnation or regression after a viral illness, fever, or vaccine
    3. regression following surgery, sedation, or anesthesia
    4. poor muscle tone, muscle weakness, or motor incoordination
    5. an episode of sudden ataxia (a sudden motor regression at a later age)
    6. difficulty handling temperature changes (heat or cold), suggesting autonomic temperature control issues
    7. unexplained GI issues (not related to allergies)

läs mer här:

www.autismfile.com/science-research/has-your-...

Åhh detta visste inte jag! Kastar mig över artikeln...
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    http://www.mitoaction.org/files/OXPHOSawareness.pdf

Det står försenat uppvaknande från nedsövning

Detta har hänt oss när sonen var 2 månader bara. Det tog en HEL dag för honom att vakna upp efter operationen. Vad gör man om man är i Sverige? Vilket test ska man fråga efter, någon som vet? Och kan man ha bara några av symptomen eller måste man ha nästan alla?

Han har utvecklingsförsening, magproblem som inte beror på överkänslighet, han får tillbakagång efter febersjukdom (slutade gå i några veckor tex), är slö och passiv i allmänhet,  jag är osäker på punkten om temperaturväxlingar.

Men jag har precis haft besök av en tjej som har ett barn med mitokondriell sjukdom, hon är mycket mer påverkad och har en svår utvecklingsstörning.  

Förvirrande :S 

Detaljerna är helheten
  • kaffemamma

Paisley: jag skulle tro att mitokondriell sjukdom är ett hyfsat välkänt begrepp och om du ber om en utredning för det så bör du få ta prover. Men det skadar inte att ta med listan från artikeln ovan till läkaren och säga att detta är de tester som rekommenderas för att man verkligen ska kunna lita på resultatet.

Emma NS: Dr Flatabo kommer att svara på frågorna på forumet, det är ännu inte bestämt exakt när det blir, kanske i slutet på månaden? Nu samlar vi ihop frågor.

• fiori84

Hej på er alla!

Jag har en 2, 8 årig dotter med autism diagnos. Vi har börjat med MB12 sprutor till henne med väldigt bra resultat och vill nu gå vidare med andra tillskott och funderar på mellan vitamin/mineralerna  Super nu thera eller Brainchild. Är det någon som vet något eller har erfarenhet från något av dessa? Jag är mest intresserad av Super Nu Thera från Kirkmans men är fundersam över mängden B6 som finns där, vet ni något om det är farligt med 25mg per kapsel till ett så litet barn? hur mycket är för mycket liksom? Något annat som Super Nu thera har är också P-5-P (Pyridoxal-5-phospate), vet ni vad det är?

Här är innehållsförteckningen, vad tycker ni?

• Lille Skrutt

1250 % av rekommenderat dagligt intag på vitamin b6, 500 % av rekommenderat intag av vitamin b-1 etc. Låter inte som detta är lämpligt att ge ett barn såvida det inte föreligger en bevisad brist av dessa ämnen och vitaminerna är rekommenderade av läkare.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7