Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Vitamin C dosen är hög, det ökar blödningsrisken.
jag vet att både kirkman & brainchild är välansedda och ofta använda av autism-föräldrar. Doserna som rekommenderas av de flesta läkare inom ARi / DAN är väldigt höga. Det finns god grund för det: väldigt många studier osv som visar på dels brister dels dåligt näringsupptag hos barn med neuropsykiatriska diagnoser, dels används de ibland utan att det finns en brist för att trigga olika processer i kroppen. Många föräldrar ger tex höga doser c-vitamin och tycker det ger jättefina resultat, tex b6 och magnesium ihop är något som har studerats sedan 60-talet och har vetenskapligt bevisad effekt på tex språkutveckling (sök på tex b6 + autism i pub med där du hittar alla publicerade studier, man kommer till pub med från ki.se, sen vidare till bibliotek, sen pub med) .
Sen tycker jag själv också att det i vissa fall är läskigt med dessa höga doser och det faktum att det finns ont om studier vad det gäller långtidseffekter. Det protokoll vi (försöker) följer nu, Yasko, innebär en enorm mängd tillskott men i mycket små doser, en droppe av det här, en fjärdedels kapsel av det här osv osv.
En fördel med multivitamin är att det är enkelt. Jag har för mig att super nu thera är ett pulver som ska blandas med juice eller liknande - det skulle jag inte få i min son. Kirkman har också en multivitamin som tuggtablett som han tyckte om däremot (har bara provsmakat).
En nackdel med multisar är att de inte är skräddarsydda. För det ÄR krångligt det här med vitaminer. Eller... kan vara iallafall. En mamma vars son inte längre har några tecken på autism använde vanlig multivitamin (solray childrens chewable) i trippeldos, probiotika, omega och enzymer som enda tillskott och det fungerade uppenbarligen ypperligt för dem - ihop med kosten som för dem var den viktigaste pusselbiten. Vår pojke verkar få problem av mat och tillskott som innehåller mycket oxalater, och oxalater bildas av c-vitamin. Vi provade även b6 + magnesium tuggisar från kirkmans en period och det sammanföll med några negativa förändringar. Enligt dan-läkaren kunde det ha att göra med att b6 gödde bakterier i mage / tarm. Så.... tyvärrr är det krångligt det här: massor med olika rön, fördelar och nackdelar.
Jag vet att i den här nya, utmärkta boken: www.autismdiet.se så ger autismforskaren Reichelt sin syn på de tillskott man bör ta.
Har ni tagit prover via Geir? Ofta vill man skräddarsy tillskotten beroende på proverna. Men om ni vill komma igång med en multivitamin så skulle jag våga prova ovanstående om ni följer tillverkarens rekommendationer för kroppsvikt.
hittade denna med massa bra länkar indelade i sektioner om man vill läsa mer om tex b12, diet, biomedicin osv;
www.mothering.com/community/t/863754/biomedical-treatments-supplements-for-kids-on-the-autism-spectrum
Yasko är ett lite annat behandlingsprotokoll som förordas av Amy Yasko, annorlunda än DAN / ARI i vissa delar, lika i annat. mer info här: www.dramyyasko.com/ . Jag kan varken rekommendera eller avråda: som vanligt finns alla typer av erfarenheter. En stor skillnad är att man gentestar barnen och ser var det finns mutationer på vissa gener med olika funktioner. Hon hävdar inte på något sätt att hon kan ändra dessa mutationer, men man försöker stärka upp de bitar som i och med genmutationerna är svaga eller inte fungerar alls i methyleringscykeln. Det är krångligt och det är dyrt. Men mycket verkar vettigt, och programmet med tillskott blir väldigt individanpassat.
Jag kommer inte ihåg vad det var för negativt vi märkte med B6 tyvärr.... det är så att min kille alltid går i perioder av olika slag så det är väldigt svårt att veta om det kommer något negativt från ett nytt tillskott eller bara för att. När jag letade i mina mail efter det här om B6 hittade jag ock att Geir rekommenderat 200 mg / dag helst uppdelat i två omgångar. Annat jag hittade osm du kanske har nytta av; jag hade samma fråga som du om multivitaminer, och han svarar att visst, men då får du inte det som är speciellt efter era tester. För de rekommendationer som han ger baserar sig just på min pojke, de är inte allmäna.
Vad det gäller tester: första omgången fick vi remiss från läkare till. Sen har vi betalat andra privat, och det är dyrt. En del åker till danmark och både tar tester och träffar läkare och dietister där: www.nordicclinick.dk
Här är min mailkonversation med Geir:
när jag nu ska undersöka produkter på Kirkmans, Brainchild, New beginnings – vad ska jag leta efter och i vilka doser?
Dersom du velger standard blandings produkter ( Super Nuthera f.eks) så gir du dose som produsenten tilrår, og vurderer det opp mot det du evt har fått anbefalt herifra.
(Glutacid , eller Betain HCl til måltid for å bedre protein fordøying, evt. Tilskudd med andre ensymer ( Creon, Combizym, eller Trienza, dei siste har vi på lager)
Folsyre 0,4mg. Calsium 1 g / dag, Mg 600mg / dag. Kobber 1 mg / dag. Mangantilskudd 4 mg / dagVitamin C 2 g / dag. Niacin B3 50 mg / dag, ALA 25mg/dag. Selen 10ug / kg kroppsvekt maks dose 0,2 mg Sinktilskudd 10 – 30 mg / dag )
när jag nu ska undersöka produkter på Kirkmans, Brainchild, New beginnings – vad ska jag leta efter och i vilka doser?
Dersom du velger standard blandings produkter ( Super Nuthera f.eks) så gir du dose som produsenten tilrår, og vurderer det opp mot det du evt har fått anbefalt herifra.
(Glutacid , eller Betain HCl til måltid for å bedre protein fordøying, evt. Tilskudd med andre ensymer ( Creon, Combizym, eller Trienza, dei siste har vi på lager)
Folsyre 0,4mg. Calsium 1 g / dag, Mg 600mg / dag. Kobber 1 mg / dag. Mangantilskudd 4 mg / dagVitamin C 2 g / dag. Niacin B3 50 mg / dag, ALA 25mg/dag. Selen 10ug / kg kroppsvekt maks dose 0,2 mg Sinktilskudd 10 – 30 mg / dag )
Jag har hittat ett tungmetall test man kan göra hemma själv för att se om man har tungmetaller i kroppen.
www.mabrapostorder.se/se/art/ihmttester.php
En varning angående folsyra är att det ökar risken för cancer så här är det extra viktigt att endast ta folsyra i rätt doser (inte 500 % av RDI) och endast då det finns brist. Alla barnläkare som jag har pratat med säger att det är farligt att överdosera vitaminer och framförallt på barn.
vad tycker ni om sonrise metoden?? nån som valt denna metod??