• Svar på tråden xtravaganza
  • rosenknopp09
    pluppfamiljen skrev 2011-01-01 20:22:37 följande:
    jag har tappat massor med hår gått upp dubbelt så mycket som jag gick ner och har sky höga kolesterol värden och håret har inte alls kommit tillbaka efter 3 år. Jätte trist och jag vågar inte börja om för då blir jag väll helt flint . Skrikandes

hej,tråkigt att höra att du gått upp mer en vad det var tänkt from the begining.. men jag tycker du skall fråga vad det kommer sig att du börjat tappa hår... för som du säger... håret på huvudet är väl det sista stället man vill bli flintis på.har du testat något annat bantinings knep?
    har tre kompisar som testat på lchf..
    inget pulver med riktig mat.
  • rockmind
    pluppfamiljen skrev 2011-01-01 20:22:37 följande:
    jag har tappat massor med hår gått upp dubbelt så mycket som jag gick ner och har sky höga kolesterol värden och håret har inte alls kommit tillbaka efter 3 år. Jätte trist och jag vågar inte börja om för då blir jag väll helt flint . Skrikandes

men hur åt du när du började äta igen då?
  • emmgus

Jag ska tvinga mig till att lyssna mentala träningen en gång om dagen då.
    Men vilket spår?

Idag blir de besök på gymmet, första gången på månader (brukar alltid gå pass men de är bra o ha gymmet med eftersom de är oberoende av vissa tider)

• Sylten

Jag ska också bli bättre på den mentala träningen. Gillade att lyssna på skivan på träffarna, för min del har det handlat om att få in det som rutin bara. Jag har lagt in dom som mp3-filer så att jag kan lyssna i soffan.

Imorgon går jag på helfart, är taggad igen nu! Nu ska jag ner till 70!!

• pluppfamiljen

Jag åt enligt extravaganzas rekomendationer, och sedan lchf som fick min kolestorol att bli sky högt för att inte tala om alla ägg man åt innan. Nu måste jag gå via en dietist och äta 5-6  mål om dagen. Jätte trist då min kropp tror jag blivit galen och toksamlar på sig ännu mera men jag hoppas den inser att jag ska gå ner snart igen så jag börjar gå ner jag står åtminstånde still coh går inte upp. Det är ju ner jag vill.  

5 barns mamma
  • D e på G
    emmgus skrev 2011-01-02 07:49:22 följande:
    Jag ska tvinga mig till att lyssna mentala träningen en gång om dagen då.
    Men vilket spår?

Idag blir de besök på gymmet, första gången på månader (brukar alltid gå pass men de är bra o ha gymmet med eftersom de är oberoende av vissa tider)
    Lyssna igenom dem och välj själv vad du tycker du behöver just nu. Ta sedan en annan eller mixa. Jag kör lite blandat men har som favorit 4:an och 9:an. Behöver ju jobba en del med min självkänsla. Spår 5 och maten körde jag mycket när det var dax att gå på halvfart men nu är det mycket &:an som handlar om träning som går i lurarna.

Hoppas du kommer in i det!
  • BHJE
    pluppfamiljen skrev 2011-01-02 15:01:58 följande:
    Jag åt enligt extravaganzas rekomendationer, och sedan lchf som fick min kolestorol att bli sky högt för att inte tala om alla ägg man åt innan. Nu måste jag gå via en dietist och äta 5-6  mål om dagen. Jätte trist då min kropp tror jag blivit galen och toksamlar på sig ännu mera men jag hoppas den inser att jag ska gå ner snart igen så jag börjar gå ner jag står åtminstånde still coh går inte upp. Det är ju ner jag vill.  
    Man ska äta 5-6 mål mat om dagen så det är ju inget konstigt med det? Att man går upp i vikt av LCHF är vida känt och det är en diet jag inte ger mycket för då de jag känner (som testat) gått upp samt fått illavarslade kolesterolvärden. Det mesta man sätter i sig är ju fetter så inte så konstigt i sig.

Att du gick upp dubbelt mot vad du gick ner är självklart trist men inget man kan skylla på xtravaganza eftersom man där får lära sig hur man ska äta för att inte gå upp i vikt. Man får verktygen att jobba med sen är det helt o hållet upp till en själv om man följer råden eller inte. Att börja äta som innan efter en soppdiet gör självklart att man går upp i vikt igen och när man gått snabbt ner i vikt går man snabbt upp igen och allt som oftast mer än man gick ner.

Motion, sund kosthållning med 500 färre kalorier än vad man ska ha i sig i sin dagliga dos (antalet för att hålla sin vikt) samt sprida ut dessa på 5-6 mål mat om dagen = viktnedgång. Går man upp gör man fel någonstans och får då rannsaka vad det beror på. Tränar man mycket bör man äta mer, tränar man inget alls bör man börja röra på sig.
  • BHJE

Vad gäller den mentala träningen så gav den inte mig något heller, jag blev mest förbannad på rösten i örat..haha. Det enda på hela skivan som jag fortfarande kan lyssna på är avslappningsdelen...brukar göra det efter träning o dusch och det är riktigt gott att varva ner på

• Mamma till V och E

Inte heller jag ger mycket för LCHF-kost. Skulle aldrig utsätta mig för det, utan tycker att en sund kost med GI-tänk är det rätta för de allra flesta. En stor omställning när man har ett kalorisug, men skapar ett hållbart förhållande till mat och vikt.

Tycker det är fruktansvärt att så många faller för den kosten, när vi ännu inte vet alla konsekvenser av den. Självfallet kan man gå ner i vikt om man minskar på ett sedan tidigare stort kolhydratintag. Men att välja så mycket feta produkter istället känns inte som rätt väg att gå. Hellre då vara kräsen med kolhydrattyp och protein.

Jag gick ner 26 kg förra hösten på 13 veckor. Gick upp alla dessa igen under min graviditet. Men jag vet mycket väl att detta inte berodde på Xtravaganza, utan på att jag tillät mig äta exakt det som jag hade sug efter. Nu står jag vi startpunkten igen, men har inga fler planerade graviditeter att skylla på. Nu ska jag istället ta mig ner för min egen skull och för mina barns skull. Därefter kommer det nya arbetet med att hålla vikten. Eftersom jag har PCO-S så blir det nog en GI-kost som gäller om jag ska få balans i livet.