• jelena2

Dysmelister 4

Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
    Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
    Sök gärna upp oss där!

• Svar på tråden Dysmelister 4
  • mammact
    jelena2 skrev 2010-06-01 11:28:31 följande:
    Imorgon åker vi till Edinburgh i Skottland och det ska bli så himla kul! Jag har en brevvän där (fast vi skriver inte särskilt mycket brev längre ) och vi har hängt ihop i 31 år. Fräckt!
    Igår plockade jag fram intyget som talar om att Cassandra har en protes. Det står på engelsak och är tydligen väldigt bra att ha med sig ifall de är kinkiga i säkerhetskontrollen. Mycket att tänka på med en dysmelist i familjen!
    Vi är borta i fem dagar och jag ska ha mycket plats i väskan för att köpa barnkläder. De har en affär som heter John Lewis som har världens finaste kläder. Och jag antar att de är världens dyraste... Får se hur mycket pengarna räcker till!
    Underbart! Hoppas att ni får en bra resa! HAr alltid velat åka till SKottland, men än så länge har det inte blivit.
  • tossin

Instämmer underbart att få åka till skottland! Ha en trevlig resa Jelena2. Tänk att ha haft en brevvän så länge det är nog något speciellt.

• Ekorrfamiljen

Åh, vad najs med Skottland! Jag vill också åka till England/Skottland och Irland någon gång i livet. Min kusin flyttar till London i höst, så kanske vi har en möjlighet att åka och hälsa på henne där då.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • milisi

Ja storbrittannien är nice. Var i london 2 gånger förra året, en gång privat och en gång med jobbet. Tågluffade i södra England 1997 och såg mycket av landet då men skulle vilja se de norra delarna mer. Har vänner som är engelsmän och vi har haft planer att hyra bil tillsammans och åka runt i wales eller skottland men det har inte blivit av ännu. får se om det blir med 2 små barn eller om vi får vänta i 20 år innan vi kommer iväg på den resan!!

• Augustiblomman

Åååhhh vad tråkigt det låter med Skottland, Jelena, är inte det minsta avis!

För att redovisa för mina reserier på de brittiska öarna, så har jag varit i London hela tre ggr i mitt liv - 1985, 1990 och 1995, och förväntade mig att komplettera den matematiska formeln och även åka dit 2000, men det var visst bara en 1900-talsgrej... 2005 och 2010 bidde det heller ingenting! Irland, närmare bestämt Dublin, blev det för min del 1985, var där på språkresa. Det var ett bra år, måste jag säga, om än ett mycket anglosaxiskt sådant, med Storbritannien på sportlovet, Irland på sommarlovet och avrundning i USA på jullovet - inte illa för en 13-åring för 25 år sedan!!! Nu har jag inte varit utomlands på över två år, och då var jag i Sverige... sist jag var utomlands på riktigt, alltså varken hemma eller hemma, var 2004... och jag lär inte komma nånstans än på lääänge...

Tillbaka i nutid: Daniel har fått en skolplats till hösten, vi drar en lättnadens suck!!! Det blir en grupp till, för det var hela 14 barn i kommunen som hamnat utanför. Jag förstår inte hur det över huvud taget är möjligt, men det viktigaste är väl att det ordnade sig till sist!

• mammact

Grattis Augustiblomman och framför allt grattis DAniel!!

Jag älskar London!! HAr varit där två gånger på semester under grundskolan och efter jag avslutat gymnasiet så var jag där i 8månader som aupair!! Tyvärr så har jag inte varit där sedan dess.

• Cocco

Fler frågor

Är det någon som har vårdbidrag och behöver man det?

Vi har kommit fram till att M behöver ett speciellt bälte till bilbarnstolen eftersom bältet ska gå över axeln som inte riktigt finns. Arbetsteurapeften skulle försöka få fram vem det är som ska hjälpa till med det. Någon annan som har haft liknande problem och hur har ni löst dem då?

Ekorrfamiljen: Jag uppfattade det som att PAn i den andra tråden hade sett en och annan med dysmeli som levde ett tufft liv med assistent osv. Men jag kanske läste in för mycket.

• Augustiblomman

Jag tror den där PAn menade att hon sett mycket i handikappväg rent generellt, Coco. Dysmeli är ju inget som skrämmer, medans de i den tråden verkade tro att det är en läskig, dödlig sjukdom... värre än att sakna halva hjärnan eller nåt... Jag läste mig igenom den men blev inte särskilt klok av den, och tänker inte följa den något mer! Tyckte dock om tipset att kolla in David Lega på Youtube. Han är min nya idol! Visste inte om hans existens innan.

Kan inte hjälpa dig med vårdbidragsfrågan, tycker det låter konstigt att arbetsterapeuten inte visste...?

• Ekorrfamiljen

Aha, orkade aldrig läsa alla inlägg i tråden, så jag såg inte vad PA hade skrivit..

Jag vill åka till London någon gång i livet åtminstone! Märkligt att jag aldrig kommit dit, medan jag däremot varit i bl.a. Grekland, Norge, Gran Canaria, Mallorca och Tunisien plus att jag åkt bil genom de flesta länder i Europa ner till Rumänien.. London känns ju närmre och smidigare när man tänker efter..

Nu ska vi resa till Stockholm och gå på systerdotterns 4-årskalas. Om vi orkar/hinner så blir det en snabbsväng till IKEA och Heron City i Kungens Kurva också. Nu ska jag duscha och packa klart det sista.

Augustiblomman: Grattis till skolplaceringen!

Ha en trevlig helg!! Solig

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • mammact
    Augustiblomman skrev 2010-06-04 10:32:25 följande:
    Jag tror den där PAn menade att hon sett mycket i handikappväg rent generellt, Coco. Dysmeli är ju inget som skrämmer, medans de i den tråden verkade tro att det är en läskig, dödlig sjukdom... värre än att sakna halva hjärnan eller nåt... Jag läste mig igenom den men blev inte särskilt klok av den, och tänker inte följa den något mer! Tyckte dock om tipset att kolla in David Lega på Youtube. Han är min nya idol! Visste inte om hans existens innan.

Kan inte hjälpa dig med vårdbidragsfrågan, tycker det låter konstigt att arbetsterapeuten inte visste...?
    Kan då rekommendera David Legas bok "när inte armarna räcker till " skriven med hjälp av Petter KArlsson. Mycket bra bok!!
Svar på tråden Dysmelister 4