• jelena2

Dysmelister 4

Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
    Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
    Sök gärna upp oss där!

• Svar på tråden Dysmelister 4
  • milisi

mammact. Om ni har tid (och jag inte är på BB) så är ni välkomna på en fika i Norrköping och hälsa på hos oss.

Hade BF i söndags 13/6 men ingen bäbis har behagat titta ut ännu.

• Ekorrfamiljen
    Tossin: Vad härligt!

mammact: Nu blev jag avis! Vill både till Kolmården och Ullared (Ullared mest!!) men det får bli senare i höst i så fall, måste spara pengar först.

milisi: Drygt att vänta på bebis, men när de väl kommer är det ju värt allt väntan och sedan går tiden fort minsann. Min lille valp är redan 7 månader, men de 8 dagar jag gick över med honom kändes som veckor!!

Varför blir det bara fet stil ibland? *störande*

Har förresten börjat läsa "Mitt liv i mina händer" av Alison Lapper. Plötsligt känns Vemunds dysmeli som en droppe i havet, och hur klarar man att lämna bort en så söt liten unge, även om omgivningen trycker på? *förstår inte i hjärtat*
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • jelena2
    Ekorrfamiljen skrev 2010-06-15 16:11:05 följande:
    Har förresten börjat läsa "Mitt liv i mina händer" av Alison Lapper. Plötsligt känns Vemunds dysmeli som en droppe i havet, och hur klarar man att lämna bort en så söt liten unge, även om omgivningen trycker på? *förstår inte i hjärtat*
    Den boken är kanonbra! Tragisk, men ändå bra för att hon är en sådan stark person.
    Likaså boken om David Lega är fenomenal! Han var och föreläste på Sommarlägret på två år sedan och fick frågan om han skrivit någon bok. Jag ropade att jag varmt kunde rekommendera den och då ropade han tillbaka: jaså, du har lika taskig humor?

Jämförelse med dessa så är våra barns dysmeli rena löjan...
  • Ekorrfamiljen
    jelena: Jamen precis! Vissa dagar är jag lite nere för Vemunds skull ("bara för att...") men nu när jag läser om Alison känner jag att vilken tur Vemund hade!   Måste leta rätt på Legas bok också!

Nä, nu vaknade lillskrutten.
  • Augustiblomman

Jag skriver upp böckerna på min önskelista...

Jag fick en oväntad familjefri timme, för maken är på födelsedagsfest och svärföräldrarna bestämde sig för att ta ungarna - båda ungarna!! - till lekplatsen. Har suttit en bra stund framför datorn nu, borde hellre ta hand om tvätten men jag vill bara inte!! Har gått igenom en del dysmelirelaterade sidor för att se om något nytt dykt upp - jag brukar dammsuga nätet på information i alla fall ett par ggr om året. Och vet ni vad! Man misstänker att Leonardo da Vinci var dysmelist, med sammanväxta fingrar på vänsterhanden!

• jelena2

Jaha, då har vi en allergiker till i familjen. Jennifer har kliat sig i ögonen ett tag och imorse fick hon knappt upp dem, så jag ringde Vårdcentralen. Fick komma efter ett par timmar och sa att jag trodde det var allergi. Ett blodprov togs och efter en timme ringde jag och fick svaret. När jag gjorde allergitest för 100 år sedan skrapades det i huden och var eländigt i största allmänhet. Idag fixar ett litet stick i fingret allt - fantastiskt! Så Jennifer är allergisk mot två saker: efter mig har hon ärvt gräs och efter fadern katt. Illa, illa för vi har världens mysigaste och goaste katt!
    Hon fick medicin på direkten och nu hoppas jag att det blir mycket bättre med den, så det är gräs hon reagerar starkt på. Och att hon bara är liiite allergisk mot katt. Lisa är Cassandras bästis, så ni kan ju tänka er konsekvenserna...

• Augustiblomman

Aj då, Jelena, inte kul med allergier... tur att det finns medicin! fast det är förstås alltid tragiskt med kattallergi när det finns katt i familjen. Själv ska jag till allergidoktorn i eftermiddag för återkoll... hade tid igår egentligen, samtidigt som Sofía skulle vägas och mätas och vaccineras av annan doktor på samma ställe, men min doktor var väl fotbollsintresserad eller nåt (Spanien spelade igår). Bastantan väger numera 14580 gram och har gått om brorsan. Hon fick D-vitamintillskott för att klara av att fortsätta att växa på det sättet... vet inte hur jag ska ta det där?

Jag är numera med i två engelska facebookgrupper, får se om det ger något. Har sett hittills att tonen där inte alltid är lika trevlig där som här hos oss. Vissa är väldans radikala och anti allt vad operationer och proteser heter - och visst är det positivt att vara stolt dysmelist, men allt i livet är inte svart eller vitt, och alla är vi olika och unika! En grupp är för personer med Daniels typ av händer, specifikt för "symbrachydactyly", och den andra är för alla dysmelister och heter "beautiful limb differences". 

• Ekorrfamiljen
    jelena: Usch vad jobbigt! Både maken och jag är allergiska mot katt (men jag har en innekatt ändå). Nu är jag rädd att barnen också ska bli det så jag är i valet och kvalet om jag ska tvingas lämna bort min lille kisse.
  • milisi

har varit inne på svensk dysmeliförenings hemsida och beställt två tröjor till Olivia med texten dysmelist Javisst ! Man måste beställa innan imorgon fredag 18/6 för att kunna hämta dem på sommarlägret som är första veckan i augusti. Har säkert frågat förut och vet att vi hade en läger-diskussion tidigare i våras men vilka är det som kommer på lägret i Sunne härifrån?

Idag ringde den kuratorn vi hade på BB när Olivia föddes. Vi har haft kontakt av rent vänskapliga skäl under dessa 4 år och hon har tyckt det varit så kul att  få följa Olivias utveckling. Idag ringde hon alltså och frågade om vi ville träffa en familj med en nyfödd pojke som har armdysmeli. Det ska bli spännande att höra  vad deras tankar är och hoppas att våra erfarenheter kan ge dem någonting. Vi har ju turen att ha en bra HAB-grupp här och har där igenom haft bra stöd och "faddrar" i andra familjer men som nybliven föräldrar är det skönt att träffa en annan familj på tu man hand första gången.

Angående kattallergi så är jag kattälskare av stora mått. Micke och jag skaffade katt 2004 när jag var klar med mina studier och flyttade hem permanent (innan hade jag dubbelt boende med Micke  i Norrköping och studentrum i Kalmar) Våren 06 tog vi hand om en kompis katt i 4 månader då hon var bortrest. Då utvecklades allergi hos Micke som var förkyld och hans imunförsvar blev överbelastat så nu bor vår katt Sigge hos mina föräldar och när vi är där och sover över måste Micke ha med inhalator.

På vänta-bäbisfronten tyckte jag att det varit lite väl lugnt de senaste dagarna så jag var uppe och gjorde en CTG-kurva nu på morgonen men allt var bara bra. De gjorde en Hinn-svepning för att stimulera livmodertappen och nu tror jag fasten i mig att det har börjat fungera för det kör som förvärkar då och då. Granntjejen sa att de gjort det samma på henne och att hennes förlossning startade inom 24 timmar så det är bara att hoppas.

• jelena2

milisi - då får vi kanske barnbesked snart? .-D Lycka till!

augustiblomman - inte kul att bära runt på Sofia nu då, kan jag tro?

Pratade med skoliosmottagningen idag och det var mindre kul. Cassandra kommer med största sannolikhet få korsett för hon har en krökning på 30 grader i bröstryggen och det brukar bara bli värre med åren. Fördelen är att det upptäckts redan nu, för mindre barn brukar ha lättare för korsett än äldre. Men det känns för jäkligt ändå!
    Och min mens kommer med 3,5 veckors mellanrum nu, vilket inte är bra då jag har en hormonell sjukdom vilket kan innebära att värdet är galet och medicineringen behöver ändras. Och maken är i Tyskland och jag har ingen att beklaga mig för. Lite mycket nu...
    Tur att ni finns, hoppas ni står ut!

Svar på tråden Dysmelister 4