Dysmelister 4
Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
Sök gärna upp oss där!
Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
Sök gärna upp oss där!
Välkommen hit, Zofia, till en av de absolut trevligaste trådar på FL! ![]()
Min Cassandra är 4 år och saknar sin vänstra arm. Hon har en liten snutt med ett finger på och har protes. För det mesta i alla fall... ![]()
Välkommen Zofia. Vi träffades på en prematurtråd också om jag inte minns fel.
Milou saknar vänster arm och har underutvecklad axel men har en liten hand(två fingrar som sitter ihop) som sticker ut.
Milou är född i v33+2 och vi låg på 210 mellan 26 mars och typ 5 april
Kul att du hittat oss, Zofia!
Amputering låter som en läskig lösning, hur kom det sig? Hur som helst, så är det viktigaste att grabben mår bra (och föräldrarna med!). Min son Daniel har aldrig varit särskilt dansant av sig, här är det dottern som står för rumpvrickandet!
Det är Daniel som är dysmelisten, fast hans ovilja att dansa är nog inte med det att göra, eftersom det är hans dysmeli är belägen i ena handen... fast denna veckan har han börjat snurra runt en massa som David Bisbal gör när han dansar, om ni i Sverige nu vet vem det är. Och han är jätteduktig!
Jobbsökandet går trööögt, men tack för att du frågar, Jelena.
Det finns inga jobb att söka över huvud taget. Det perfekta vore i och för sig att börja i höst, efter inskolning osv så just nu försöker jag att ta det med ro. Men det är svårt...
Augustiblomman;
Jag hade lite funderingar om vad det kunde bero på bara, om det kanske är så att man i tidig graviditet inte vet att man är gravid och därför dricker alkohol eller tar mediciner och sådär. Jag tänkte först ta reda på lite sådan fakta men mina lärare tyckte att det var för mycket arbete för ett miniprojekt så det var därför jag inriktade mig mer på familjelivet och så :)
här en bra uppsats om dysmeli och hur det är att leva med dysmeli
www.dysmeli.se/Dokument/Dysmeli/Lasmeromdysmeli/Dysmeli_diagnos_och_identitet.pdf
Zofia, välkommen hit. Det är inte så många bendysmelister här.
Vår Elsa är drygt 3 år och saknar vänster fot + ungefär halva underbenet. Sen saknar hon två tår på höger fot. Och hon föddes med sammansnörda fingrar på ena handen (tre mittenfingrarna satt ihop, tumme och lillfinger är helt intakta). Fingrarna är isäropererade, och i benet har de lättat på en så kallad snörfåra. Den op gjordes för 1,5 år sen. Hon går med protes sedan sept-08. Vi fick henne i juni-08 (hon är adopterad då alltså), så det var typ så snart vi kom oss till rätt instans. Sen började hon gå typ direkt. Hon har i stort sett protesen på jämt. Utan den väljer hon oftast att krypa, eller stå rakt upp, hon är en hejare på att stå på ett ben :)
Dessutom är hon en hejare på att springa, hoppa, studsa studsmatta och klättra. Vilket folk av någon anledning aldrig tror att hon ska klara av. Jag tycker det är coolt!
Hej Zofia! Välkommen hit! Jag skrev väl i din gb att min son Vemund, som blir 7 månader imorgon, föddes med bara två fingrar på vänsterhanden och så saknas halva underarmsbenet på armbågssidan på vänsterarmen. *hoppas han blir högerhänt*
Han verkar inte ha några bekymmer med varken hand eller arm, han reser sig på båda armarna när han ligger på golvet och han griper efter leksaker - och får grepp om dem - med båda händerna.
Min man är också mycket inne på att det handlar om en mutation vid dysmeli. Speciellt har han nämnt det nu när han läser om DNA nere på högskolan. ![]()
Imorgon är det en stor dag. En mycket, mycket stor dag. För imorgon ska vi åka till Skåne, lämna av barnen hos farmor och farfar och sedan åka och titta på BILLY IDOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och ja, han lever ännu...
Det är först nu jag fattar att det här verkligen kommer hända och jag är lika uppspelt som en tolvåring. Jag har missat honom två gånger tidigare, men nu verkar det gå vägen (peppar, peppar).
Så mammact, har ni tid och lust kanske vi kan ses söndag förmiddag? Eller oxå tar vi det på semestern om ni är hemma då.
GRATTIS jelena!! ![]()